Speelgoed 1 jarige

<p>Ik vraag mij af hoe ik mijn kleintje van 1 jaar kan vermaken met speelgoed.</p><p>Hebben een keukentje met spulletjes waar hij bij de opvang erg graag mee speelt maar hier thuis bijna niet naar omkijkt. </p><p>Ook ander speelgoed wel eens van plaats gewisseld etc. En uitdagender speelgoed gepakt. </p><p>Hij is snel afgeleid en zoekt snel en veel aandacht bij ons. En grijpt naar dingen wat juist niet om te spelen is.</p><p>Hoe laat ik hem 'alleen' spelen, hoe kan ik hem hierin stimuleren? </p>
 
Als ik vanuit m'n eigen zoontje kijk.. zou ik dat nu nog niet verwachten van hem. Het is eigenlijk heel natuurlijk dat ze dingen willen leren en dus dingen pakken die geen speelgoed zijn, sleutels, boeken, telefoon, dingen die hij jullie ook ziet gebruiken. Kun je hem meer meenemen in jouw dagelijkse dingen? Was opvouwen, samen afwassen? Ze willen gewoon alles meemaken en leren denk ik. Althans zo zie ik het bij m'n eigen zoontje die van hot naar her bezig is met takjes en blaadjes en lege verpakkingen etc.
Wij hebben voor hem dus naast speelgoed ook bijv een lege mayonaise pot met schroefdeksel, een keukenrol, oud opschrijfboekje en dat soort dingen gegeven. Hij is nu 17 maanden en kan soms net iets langer met iets bezig zijn dan eerder.. komt vanzelf. 
 
Het kan nog wel helpen om speelgoed gewoon helemaal uit beeld te zetten. Dus maak verschillende bakken, zet ze op zolder, zodat je iedere 2 weken kan wisselen. Dan blijft het interessant. En koop niet persee dingen waar ze ergens anders leuk mee spelen, thuis is dat vaak lang niet zo boeiend.
Maar ik herken het wel hoor! De schoenen van papa, een lege cola fles, de oud papierbak, doosjes waar alles in en uit Kan en de all time favorite de lege bellenblaas... Kan hij echt tijden mee bezig zijn. Zo lang het veilig is, vind ik het prima.
Ik probeer hem wel te stimuleren om zelf te gaan spelen. Door hem dus bijvoorbeeld een kartonnen doosje en z'n houten blokjes te geven. Je hoeft niet te verwachten dat hij zich uren niet laat horen. Maar een half uurtje moet hij zich echt wel kunnen vermaken
 
Terug
Bovenaan