Speelgoed afpakken

<p>Advies en tips gevraagd.</p><p>wij hebben 2 dochters. De oudste is 2 jaar en 8 maanden en onze jongste dochter is 17 maanden. <br />Momenteel voel ik me vooral politieagent. Beide pakken constant speelgoed van elkaar af. Onze oudste dochter roept bij alles dat het van haar is en probeert haar zusje te snel af te zijn wanneer ze ziet dat zij iets wilt pakken. <br />Ik weet dat een peuter en een dreumes nog niet kunnen delen en samen spelen, maar hoe voorkom ik dat ze de hele dag alles afpakken en constant ruzie maken. <br /><br /></p><p>Ik zoek naar iets dat preventief kan helpen zodat we niet steeds ruzies hoeven op te lossen en ze beide rustig kunnen spelen. </p>
 
Hier ook een politieagent haha. Maar dan tussen een van 3 jaar en 3 maand en 1.van 14 maanden. Pffff

Gelukkig gaat de oudste nu naar peuteropvang dat scheelt heel erg veel maar er zijn dagen dat het hele dag een strijd is
 
Hier 2 dochters van 4.5 en 2.5 en tja, dat ruziën en afpakken en strijd samen hoort er helaas bij. Sommige dagen hebben ze het zoooo leuk samen en kunnen ze goed delen en zijn ze heel lief voor elkaar.
Andere dagen beginnen ze om 6.30 al met ruziën, afpakken, elkaar irriteren en duwen etc.

Ik denk dat het heel normaal is, maar probeer wel echt duidelijk te zijn naar ze. Afpakken is gewoon niet oké. Dus degene die afpakt, moet het teruggeven en mag ermee spelen als de ander er klaar mee is (en dan is het vaak niet meer interessant..)

Wat nu ook goed werkt is een timer zetten, maar daar zijn jouw kindjes nog wel wat klein voor denk ik. Als ze iets hebben waar ze allebei heeeeel graag mee willen spelen, zet ik een timer op 5 minuten en zodra de timer afgaat, mag de ander er 5 minuten mee spelen. Dat werkt hier nu heel goed.

Verder proberen vooral de Jongste te verleiden met ander speelgoed, want die wil vaal gewoon hetzelfde als haar zus, puur omdat alles wat haar zus heeft interessant is.

En verder.. het hoort erbij en zal helaas nog jaren zo doorgaan denk ik haha!
 
Is het een idee om speelgoed met de oudste te sorteren wat voor haar alleen is en welk speelgoed ze dan voor de jongste apart zou willen leggen? Dat je samen overlegt wat voor de jongste is?
Geen idee of dit zou kunnen werken, maar misschien heb je er iets aan. Succes!
 
Als ik af moet gaan op mij en mn broer... Het gaat na een jaar of 15 wel weer over ? 
Onze oudste is nu 2 jaar en de jongste nog maar een newborn. Maar ik zie het gebeuren met mijn oudste en de dochter van een vriendin. Ik ben gewoon duidelijk in dat er niet afgepakt wordt. Dan leg ik haar uit dat het andere meisje ermee aan het spelen was en dat zij daarna mag. Vaak huilen natuurlijk. Dat vind ik irritant. Maar ik troost haar dan toch gewoon, want ze mag best emoties erover hebben. Dan leert ze daar ook mee omgaan. En dat je geen driftbui maakt zodat je toch je zin krijgt. Als het allemaal te heftig wordt en het blijft maar doorgaan dan halen we ze vaak even uit de situatie. Even wandelen of samen een spelletje doen of knutselen of eten of.... Iets.
 
Bedankt voor alle lieve reacties. Sommige tips onthouden we voor als ze iets groter zijn. Vandaag hebben we onze oudste dochter speelgoed laten uitkiezen waar haar zusje niet mee mag spelen en dat dus alleen voor haar is. Heel grappig dat ze dan totaal andere dingen kiest dan je verwacht. Speelgoed waar ze constant ruzie over hebben ging niet eens in de bak erbij. Ze was er in ieder geval heel blij mee. We hadden er wel een taak aan om de jongste er ook echt vandaan te houden. Dat zal nog wel even aanleren worden. Meteen de oudste ook aanleren dat als ze haar speelgoed laat rondslingeren haar zusje er niet vanaf blijven. Zo oefent ze meteen goed met opruimen?.

Afpakken blijft zeker op deze leeftijd een lastig iets. Ik lees in de reacties terug dat onze aanpak wel meer toegepast wordt. Fijn om te zien dat andere. Het ook zo doen. Afpakken mag niet maar de emotie die erbij hoort wel. Zo staan wij er ook in.  Gelukkig kunnen ze ook heel lief voor elkaar zijn. ?
 
Terug
Bovenaan