Speelgoed kan kinderen doof maken (nieuws)

A

Anoniem

Guest

Speelgoed kan kinderen doof maken

BRUSSEL
- Speelgoed dat geluidjes maakt, kan leiden tot blijvende gehoorschade
bij baby's, peuters en kleuters. Bij 86 procent van dit speelgoed is
het risico zelfs erg groot, omdat het meer dan 100 decibel produceert.

Dat
blijkt uit onderzoek in opdracht van een Belgisch ziekenfonds, waarover
de Gazet van Antwerpen donderdag bericht. Het ziekenfonds dringt aan op
strengere normen voor het betreffende speelgoed.

Volgens het ziekenfonds zijn de Europese regels te soepel. "Europa legt
de maximumnorm voor speelgoed voor kinderen tot 14 jaar op 90 decibel,
maar dat is enkel veilig zolang het op 25 centimeter afstand blijft",
aldus een woordvoerster in de Gazet van Antwerpen.

"Typisch voor kinderen is juist dat ze alles naar hun oor brengen om
goed te luisteren." Volgens haar kunnen zelfs beertjes met wiegeliedjes
doofheid veroorzaken als een kind er op inslaapt.

Ik las vanochtend dit nieuws en schrok er toch wel van. Want ik zie vaak genoeg speelgoed waarop de bekende smiley
staat met een rode cirkel erom heen en de melding 0-3. Maar toch koop
ik wel eens speelgoed voor Tara dat niet geschikt is voor haar leeftijd.......
zullen jullie in het vervolg beter opletten/nadenken of gewoon doorgaan
met het speelgoed kopen waarvan jullie als ouders vinden dat het 'toch
niet veel kwaad kan'?

Jemig, zo erg zou het toch niet zijn.

Wel valt me op dat als je iets koopt het best veel lawaai maakt. Maar als je thuis bent moet je zo sticker eruit trekken, waardoor het geluid een stuk minder is. Dat is dus erg goed, begrijp ik nu..

Had nl een telefoon gekocht van bert en ernie en nadat ik die sticker eraf had gehaald hoorde ik bijna niets. Maar als je de telefoon bij je oor houdt is het prima!! Dacht nog wat een flutding haha

Nou ff opletten dus!!!

gr. Ilone

Hoi hoi,

hmm... Weet niet goed wat ik van dit bericht moet denken. Er zal vast een kern van waarheid inzitten, maar kennen jullie in jullie omgeving kindjes die blijvende gehoorschade door het 1 of ander hebben opgelopen?? Ikke namelijk niet. Ik kan begrijpen als ze de hele dag met speelgoed tegen dr oor aanzitten, dat dat niet goed kan zijn voor de oortjes, maar of het zo erg is, weet ik niet hoor.

Je mag met kindjes ook over de kermis. Net of het daar geen herrie is, haha!

Liefs Debby.

hoi

voor mijn gevoel is het berichtje wat van onze belgische buren wat overtrokken, ik heb namelijk nog nooit iemand gehoord over gehoorschade door speelgoed, maar goed eens moet natuurlijk iemand de eerste zijn maar ikzelf heb dr nog nooit iets over gehoord....
ik koop meestal speelgoed waar muziek of geluid inzit waar ook een volumeregelaar opzit want sommige dingen maken ja ook en lawaai!!!! en vindt het wel prettig als ik ze dan wat zachter kan zetten

liefs ilona

Hoi!

Ik heb nog nooit een kindje meegemaakt die doof is geworden van speelgoed....nou ben ik ook erg tegen speelgoed de harde en hoge tonen maakt....simpelweg omdat ik er zelf de kriebels van krijgt.

De speeltelefoon de Fischer Price die Jesse heeft is al heel zacht, en het is ook niet dat hij de hele dag met dat ding aan z'n oor loopt!

Dus denk dat het bericht een beetje paniek probeert te zaaien...sommige speelgoed is ook erg luid, maar ik koop het dan gewoon niet!

Groetjes
Angelique

Terug
Bovenaan