Speen afbouwen

Hallo lieve moeders,

Wij hebben een zoontje van 2 jaar en hebben zo’n 2/3 weken geleden besloten definitief te stoppen met de speen. Hij had de speen sowieso alleen nog met slapen, maar dat wilden we nu ook afbouwen.

We hebben de speen doorgeknipt en hem verteld dat de speen kapot was. Deze hebben we toen samen in de prullenbak gegooid. Dat ging allemaal prima.
Het heeft een goede week geduurd voor hij besefte dat het speentje echt niet terug kwam. (Eerste dagen vielen mee, laatste dagen kwam het besef - en dus verdriet - om “speentje”).

Nu zijn we een aantal weken verder en taalt hij er niet meer naar. Hij vraagt er niet meer naar, hij huilt niet meer in bed. Alleen…. Het in slaap vallen vindt hij heel moeilijk. Hij probeert het echt, maar kan gewoon veel moeilijker zijn slaap vinden. Soms duurt het wel 5 kwartier. Terwijl hij dan wel echt moe is, maar het lukt hem gewoon niet om in slaap te vallen.

Ervaren meerdere moeders dit? Of hebben moeders nog goede tips om hem te helpen makkelijker in slaap te vallen?
 
Hoi,
Wat naar zeg! Misschien een idee om de avondeoutine iets te wijzigen? Of hem iets anders te geven dan de speen? Misschien een knuffeltje uit laten zoeken?
 
Dank voor je reactie!


Het is inderdaad heel naar, omdat hij het zelf ook graag wil maar het gewoonweg niet lukt. Hij heeft inderdaad knuffels die we hem geven, zelfs een nieuwe, maar dat helpt ook niet echt. 
Misschien is het inderdaad een goed idee om het avondritueel iets aan te passen, ik ga eens denken hoe we dat kunnen doen.
En wellicht heeft het toch ook wat meer tijd nodig...
 
Wij hebben hetzelfde gedaan. Knip in de speen en ohoh jammer zeg, dan maar in de vuilnisbak. In slaap vallen werd toen ook wat lastiger. Hij ging om de paar minuten roepen.

Ik heb toen een sterrenprojector neergezet en dat werkte heel goed. Hij viel binnen een kwartiert in slaap en riep niet meer.

Misschien dat je zoiets kan proberen?
 
Sterkte! Wel knap hoor dat hij het zo snel accepteerde! Wij willen hier ook graag de speen eraf hebben (heeft m alleen nog in bed) maar hij is er echt MEGA aan gehecht. Wordt hier nog een spektakel denk ik
 
 
Hoi Pinkyblue, dank voor de tip!! Gaan we zeker proberen! :) 
@JLG: onze zoon was er ook enorm aan gehecht, dus wij waren ook heeel benieuwd hoe het zou gaan. Het is echt een cliché, maar het is een kwestie van doorzetten. Hij heeft er ook echt hard om gehuild de eerste week, zeker toen hij na een paar dagen besefte dat hij zijn speen niet meer kreeg. 
Ik ben nu ook voor de tweede keer zwanger, dus mijn hormonen hadden het zwaar. Ik wilde de speen bijna weer geven, zooo zielig vond ik het. Maar ineens was het over en leek hij zich erbij neer te hebben gelegd. Het heeft echt maar een week geduurd dus viel reuze mee. Sterkte en succes ermee!!
 
Terug
Bovenaan