Speen afleren

Hallo,

Ik heb een dochter van 16 maanden en we vinden het hoogtijd worden m haar de speen af te leren. Ze krijgt hem alleen als ze gaat slapen, maar door dat het ook de periode van verkoudheden is, vinden we het nu een mooie periode om de speen ook 's nachts af te leren.
Nu heb ik de tip gekregen om de speen ritueel weg te doen. (b.v. zeggen dat je de speen aan sinterklaas meegefft. zodat nieuwe babytjes hem kunnen gebruiken.) Echter vind ik dit zelf nog een beetje vroeg, aangezien ik niet het idee heb dat ze dit al begrijpt.
Nu zijn we bezig "cold turkey"af te leren, dus helemaal geen speen. Overdag gaat dit redelijk, maar 's nachts weigert ze dit en krijst rustig 1 uur achter elkaar.
Heeft iemand nog tips?

alvast bedankt, een wanhopige moeder.

Waarom zou je de speen nu al zo drastisch afleren. Zo lang ze het overdag niet nodig heeft is het toch prima. Kinderen zouden vanuit de natuur nog tot een jaar of vier vijf borstvoeding krijgen. Die zuig behoefte is er nog steeds, het biedt veel veiligheid.
Van het consultatiebureau heb ik gehoord dat een speen (alleen snachts) tot drie jaar geen blijvende schade aanricht. Zelf halen we de speen altijd uit de mond als wij zelf naar bed gaan. De speen blijft wel in bed.

Hoi Jolanda,
Het is naam mijn mening inderdaad niet noodzakelijk om het al in zo'n mate te ontwennen. Ik vind het al heel wat dat zij overdag niet meer speent! Je zou misschien bij het in slaap vallen nog een speentje kunnen geven, na het in slaap vallen het speentje uit haar mondje halen. Dat doe ik bij mijn zoontje. Maar als jij haar echt geen speentje meer wilt geven, is er natuurlijk niemand die kan zeggen dat je dat niet moet doen. Maar ik kan mij wel voorstellen dat het heel resoluut is, overdag EN 's nachts meteen niet meer. Succes in elk geval.

waarom zou je dat nou doen
gaat je kindje duimen en dat is slecht voor het gebit en ze worden ook al zo snel groot onze dochter krijgt ook snachts nog een speen en ze is al 3 jaar overdag wil ze em ook wel en als ze moe is stopt ze dr hele hand in dr mond nou dat is ook geen gezicht
ik zou zeggen laat het nou nog ff gaan en probeer het als ie 2 is nog eens aftebouwen s6 groetjes nicole

Je kunt afleren toch ook in etappes doen? Alleen overdag niet en daarna de nachten zonder?
Net wat je zegt, voor uitleg is ze wat jong en nu snapt ze niet waarom je dit doet misschien. Enne, 16 maanden is nu niet de leeftijd waarop een speen in bed een ramp is. Als ze 'n jaar of 4-5 zijn vind ik het niet meer kunnen, maar ja, ook daar heeft iedereen een eigen idee over.

Mijn dochter was bijna 3,5 jaar toen ze zonder speen sliep. Om haar mond had ze veel schrale plekken dat volgens mij veel irriteerde. Ik heb haar gezeg dat ze pijn op de mond heeft en heb met een creme gesmeerd en gezegd dat ze zonder speen moest slapen,anders krijg je pijn. Nou ze vond het goed en nooiet meer naar gevraagd.
En als je nou de speen doorknipt waar ze bij is? Wel een reserve houden,mocht het niet lukken heb je nog een bij de hand, of door de raam gooien.

Kijk het is je eigen keuze, maar inderdaad, waarom nu afleren. Zij heeft hem alleen maar 's nachts en 's nachts is dat iets wat troost kan bieden. Zeker in deze periode waarin nachtmerries opspelen. Mijn zoontje van 2,5 heeft hem ook alleen nog maar 's nachts en geloof me, ik heb waarschijnlijk net zoveel als jullie hinder gehad van de gebroken nachten omdat meneer weer eens zijn speen kwijt was, maar aan de andere kant, hij vindt er zijn troost in. Bovendien denk ik dat een kindje van 16 maanden sinterklaas nog niet begrijpt, dus als je het af wilt leren, misschien zijn de eendjes iets, maar dan nog denk ik dat ze het niet snapt. Succes met wat je besluit.

Terug
Bovenaan