speen/duimen

hebben jullie kinderen nog een speen? of duimen ze?
we zijn nu bezig de speen af te bouwen maar nu begint mijn zoon steeds meer te duimen.
zijn we dan gewoon te vroeg begonnen met afbouwen van de speen, of zouden jullie je kind gewon lekker laten duimen?

Mijn zoontje doet beide. Hij heeft een speen maar duimt ook. Of nou ja, duimen.. T is maar net welke vinger in zijn mond beland, meestal wijsvinger met middelvinger.
Maar ik heb liever dat hij zijn speen pakt. Een duim kan je niet afpakken en is slechter voor t gebit. Ik wil de speen wel voordat hij 1 is afbouwen..

Liefs,

Mijn oudste zoon (5 jr) duimt, mijn jongste zoon (2,5 jr) heeft een speen en mijn dochter (4 mnd) duimt.
Ik heb er geen problemen mee, ze doen het alleen om in slaap te komen.
Waarom zou je iets proberen af te leren?

Een speen geeft troost aan jonge baby's, omdat ze zichzelf nog niet kunnen troosten. Maar als ze ouder zijn kan het slecht voor de tandjes zijn. Door het zuigen kunnen de tanden naar voren gaan staan.. Maar dat is mijn mening en zou het daarom voir het eerste jaar afbouwen. Maar ik zie genoeg oudere die ook nog een speen hebben..

Zoë heeft ook nog een speen,Wij gaan ook voor het eerste jaar afbouwen maar voor nu vindt ze het fijn. Zodra ze geen Speen heeft gaat ze duimen en dat wil ik liever niet omdat mij dat moeilijker lijkt om af te leren.

Madeleine doet beide. Duimen kan altijd en de speen krijgt ze als ze in slaap wil vallen. Van duimen blijft ze nl wakker en door de speen valt ze in slaap. Ze spuugt hem uit als ze hem niet meer nodig heeft en wordt dan ook niet huilend wakker.

Mijn oudste dochter is 2,5 en heeft nog een speentje in bed. Overdag mag ze er niet mee. Ik vind het zo lelijk als grote kinderen met zo'n speen rondlopen. Ja.... misschien niet goed voor de tandjes maar duimen is nog slechter. Ze komen vanzelf op een leeftijd dat ze er vanaf willen. Wij maken ons er geen zorgen om het komt vanzelf wel goed.

Terug
Bovenaan