Speen stoppen help!

Mijn dochter van net 3 jaar oud doet helemaal histirisch en gooit alles door de kamer als ze haar speen niet krijgt , huilen krijsen ik heb haar een paar x gezegt dat ze hem alleen nog boven mag hebben als ze gaat slapen, iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken ?
 
Hier bij de oudste gestopt met 3 jaar en bij de jongste met 2.5 jaar.
Bij de oudste was het sinterklaas dus daar hebben we hem aan de baby Piet gegeven  hij was even verdrietig maar het was zo weer over 
Bij de jongste hebben we gezegd dat  tutten echt voor baby'tje is dus dat we zijn tut aan een baby gaan geven    hij was natuurlijk even goed verdrietig maar uiteindelijk viel het bij alle 2 mee   als ze er eenmaal na 1 nacht doorheen zijn  dan zijn ze de tut al gauw vergeten.?
En mijn jongste hing echt aan z'n tut. Hij had hem altijd heel graag 
 
Toch proberen even door te zetten en een mooi verhaaltje verzinnen waar z'n tut heen gaat of iets 
 
Wij hadden ook de regel van 3 jaar alleen de speen nog bij het slapen, dus blijft dus ook in bed. Op de 4e verjaardag moet de speen dan echt ingeleverd worden. Dit was bij de oudste 2 nachten een probleem, daarna helemaal prima. Het belangrijkste is dat je consequent blijft. Haar nog een keer uitleggen wat de regels zijn. Wellicht kan ze wel een ander knuffeltje krijgen als ze haar speen dan niet heeft/mag.
Heel veel succes!
 
Wij zijn niet lang geleden gestopt (veeeel later dan ik me had voorgenomen, hij is 3.5). Ik heb hem uitgelegd dat de speen is voor baby's en dat hij dit niet meer is. Had dit soort gedoe nooit achter mezelf gezocht haha, maar toch: we hebben hem verteld dat daarom Sinterklaas de speen 's nachts zou komen meenemen (het was al Januari, maar hij vond het blijkbaar geloofwaardig genoeg). We hebben de speen in zijn schoen gestopt en hij heeft een kleinigheidje cadeau gekregen - en er daarna nooit meer om gevraagd!
 
Helemaal mee stoppen, ook voor het slapen. 
Samen met een ritueeltje wegdoen (bijvoorbeeld op de post voor nieuwe babies). En dan zorgen dat hij echt weg is. 
Ik heb bij mijn kinderen de speen met max 2 jaar weggedaan. Er is steeds meer bewijs voor hoe slecht het is voor de mond. Dus zou ook niet zeggen alleen s nachts
 
Mijn nichtje werd mentaal voorbereid dat de boselfen het mee gingen nemen om er mee te spelen. Ze heeft het in een envelop gedaan en op een mooi plekje in het bos neergelegd. (Mama heeft het later netjes opgeruimd). 


natuurlijk hebben ze ook uitgelegd dat het niet goed voor haar is. Maar het idee dat haar speentje goed terecht kwam, was geruststellend. 
 
Inderdaad wat hierboven beschreven is. Wij zijn naar mijn mening ook te laat gestopt (3,5) Maar ik was toen zwanger dus kon mooi de 'je wordt nu grote zus' kaart spelen. Plus uitleg waarom het niet goed is. Dus hup, beloningskaart op de kast en omgekocht met een tipitentje die ze na 10 nachten zonder speen mocht hebben. Oh, wat hier hielp was haar 'in charge' laten. Ik legde de speen nog wel in haar kamer zodat ze kon kiezen. Ik vertelde haar ook dat ik elke avond even zou komen kijken of het gelukt was om zonder speen te gaan slapen. Als het niet lukte gaf ook niks, maar ze mocht de speen dan wel pas pakken als ik uit de kamer was (zo kon ze er geen aandacht of drama mee trekken). 2 Nachten pakte ze hem nog en daarna ging de knop om. Na 5 nachten zonder zei ze: Je mag de speen nu ook wel beneden bewaren hoor mama. :) Nooit meer over gehoord.
succes!
 
 
Terug
Bovenaan