Speen

Nee tot een maand of 4-6 hebben ze die capaciteit gewoon niet. Als je in die periode tussen 4-6 maanden af wil leren kost het even 2 a 3 nachtjes doorzetten, maar daarna zijn ze het hele concept speen vergeten. 
Het voordeel is wel dat een speen veel troost kan bieden. En na 6-8 maanden kunnen de meeste kindjes die zelf weer in stoppen. Dus de periode met gedoe voor jou is vrij kort, en de geborgenheid voor je kindje is best lang. Mijn dochter is nu 1,5 en krijgt m enkel nog bij het inslapen en bij lange autoritten, of als ze erg ziek is. Heb ik geen paar nachten huilen voor aan hoeven doen. 

Mij. Kleine is ook 4 weken en heeft een speentje sinds ze een paar dagen oud is. Niet altijd alleen als ze niet zelf in slaap kan komen, troost nodig heeft of even tijd moet stillen tot de fles is afgekoeld. Meestal valt ze zonder in slaap. Mijn oudsten hebben tot 3 jaar met speen gelopen en dat afwennen was na 2 nachten ook klaar.

Ik denk maar zo, beter een speen dan vingers of duim

Hier ook vrij snel een speentje erin.
De grootste reden dat ze het bij hele kleintjes afraden is volgens mij speen/tepelverwarring, maar dat is hier nooit een probleem geweest.
Hier met 1 jaar en een paar maanden afgewend, koste 1 a 2 dagen, geen moeite, ik had zo'n natuurrubber speen, die worden na een tijdje plakkerig, toen kwam ze zelf 'speen bah' toen zei ik ja, speen bah, speen op, weggegooid en dat was het.

Terug
Bovenaan