speen?

Wie van jullie heeft ervaring met wel of geen speen geven? Tips?
Ik twijfel of ik mijn zoontje van 6 weken wel of geen speen zal geven...alleen voor het inslapen overdag. Heb het ook nog niet uitgeprobeerd..hoe zit het met jullie?

groetjes
Pino
 
Hoi hoi, ik kan me het niet eens meer heel goed herinneren en onze dochter is pas 1,5! haha.. Maar ze heeft weleens een speentje gehad, mee in de auto ofzo of soms in de kinderwagen. Maar ze ging bijna direct duimen, na 3 wk duimde ze bijna de hele tijd. Dus toen was het klaar met spenen en pinkjes geven. Als je denkt dat je kindje erg zuigbehoefte heeft en daar rustiger van wordt, zou ik het zeker doen. Ik vind het zelf persoonlijk geen gezicht als een kind van 3 nog met een speen loopt, maar dat is mijn mening. Bovendien, tegen die tijd kan je het allang weer afbouwen. Maar ja.. ik heb makkelijk praten, want m'n dochter had de keuze zelf gemaakt. Gewoon kijken of je kindje t wil of niet. Als de behoefte er niet is, zou ik t niet blijven aan bieden als ik jou was. Succes!
 
hoi,
Mijn oudste dochter heeft nooit een speen gehad, maar koos zelf voor de duim,. De jongste ging niet duimen en heeft wel een speen. Ze is nu bijna 1,5 en heeft de speen alleen nog in bed. Zodra ik haar uit bed til, laat ze hem zelf terug in bed vallen.
Zij is ook een slechte slaper, dus ik vind het prima als ze troost haal uit haar speen en ben voorlopig ook nog niet van plan hem weg te halen.
groetjes
Melanie
 
Hoi, hoi,

Ook ik heb erg getwijfeld over het wel of niet geven van een speen. Zelf vind ik het geen gezicht zo'n speen en die verhalen van moeders en vaders die er 's nacht 20 keer uit moeten om de speen te zoeken zag ik ook niet zitten. Maar ja . . . onze zoon had wel veel zuigbehoefte. We hebben het dus toch even geprobeerd, maar hij wilde hem (gelukkig) gewoon niet. Hij zuigt af en toe op wat willekeurige vingers en heeft nu ook een bijtring Een echte duim heeft hij ook nog niet gevonden en hij is nu 20 weken.  Mij is verteld, dat als kindjes de vingers lekkerder vinden, ze die uiteindelijk   toch wel vinden. Met of zonder speen. Het nadeel van vingers of duim is natuurlijk, dat je het moeilijker kan afleren.

Succes!

Groetjes van Martine

 
Hoi,

Ik heb mijn zoontje wel een speen gegeven omdat hij een erge zuigbehoefte had en daardoor een stuk rustiger werd. Na ongeveer 8 weken wilde hij die niet meer.
Als je kindke die zuigbehoefte heeft zal ik gewoon de speen geven.

Groetjes Sanne
 
Tja, lastig. Als het niet echt nodig is, zou ik het niet doen. Het is namelijk niet leuk als je kindje er afhankelijk van wordt om door te kunnen slapen, ik ben er afgelopen nacht nog een keer of 6 uitgegaan om de fop terug te stoppen. Maar mijn dochter slaapt sowieso 's nachts vanaf 03.00 uur slecht. Overdag geef ik de fop alleen als ze huilt om even te troosten, zodra ze weer vrolijk is, gaat íe er weer uit, is beter voor de spraakontwikkeling uiteindelijk denk ik. Het is een beetje wat je kindje aangeeft denk ik, maar bedenk dat het moeilijk is om een gewoonte af te leren.

succes, Jootje
 
Hallo,

als je kindje zelf niet aangeeft dat hij veel wil zuigen, dan zou ik geen speen geven. En als hij ook zelf goed inslaapt en goed slaapt, zie ik geen reden om je kleine een speen te geven. Mijn dochter gebruikt de speen om in  te slapen en als  ze goed en wel slaapt, halen wij hem eruit. Ze doet hem zelf in haar mond   als ze wakker is geworden, ze gooit  hem ook zelf in haar bed als  ze uit bed komt.
Als we een druk weekend hebben, mag ze hem soms ook overdag om even tot rust te komen. Na een half uur geeft ze hem zelf weer af. Ook als wij het aan haar vragen of ze ons de tut wil geven.

groetjes,
Kiki  
 
Hoi, op veiligslapen.info las ik dat er aanwijzingen zijn dat gebruik van een fopspeen bijdraagt aan veilig slapen. Jameu krijgt al sinds hij 1 maand is een speen bij het slapen, als hij hem eruitgooit slaapt hij gewoon verder. Hij slaapt goed in   met een speentje.

Groeten, taatje, mama van Jamey (26-9-2005)
 
Terug
Bovenaan