speen

mijn dochter is nu 4 maanden en heeft nog regelmatig nog een speen in, overdag wel steeds minder maar bj het slapen heeft ze hem bijna altijd wel nodig. is het handig om haar nu al zonder speen in te laten slapen of denken jullkie dat het geen "kwaad"kan om hem nog wat langer te geven. ik ben namelijk zo bang dat ze straks echt niet meer zonder kan. en misschien is het nu wel makkelijker om het af te leren??
groetjes nynke
 
Hoi Nynke,

4 maand is misschien nog een beetje vroeg om de speen af te leren.
Ze heeft waarschijnlijk net als alle baby's een grote zuigbehoefte en de speen vervult
dat. Bovendien wordt ze er denk ik lekker rustig van. Toch?
Mijn zoontje is nu bijna 19 maand en als hij slaapt heeft hij de speen nog.
Overdag niet meer. Toen hij ong 14 maand was hebben we de speen overdag gewoon
op zijn kamer laten liggen. En als hij hem niet zag, had hij er ook geen behoefte aan.
Dus nu heeft hij overdag geen speen meer. Alleen als hij ziek is ofzo. Dan heeft hij
de troost van de speen nog nodig.
Soms als ik hem nu in bed doe, doet hij de speen bij mij in de mond ipv bij hem.
Dus ik vermoed dat hij hem binnenkort niet meer wil. Prima toch?
Ook al blijft hij hem nog wel willen om in slaap te komen, vind ik ook goed.
Als hij slaapt halen we altijd de speen uit zijn mond. Die leggen we dan naast hem
neer zodat als hij wakker wordt hij hem kan pakken en dan lekker weer in zijn mondje
kan doen. Zodat hij (en wij) door kunnen slapen.
Ik zou er nog niet zo'n probleem van maken. Ze hebben het zuigen echt een tijd nodig.
Groetjes Melanie mmv Quinten
 
Hallo. Ik vind 4 maande ook wel erg jong om het af te leren. het is voor de kinderen iets waar bij ze troost vinden. Mijn dochter inmiddels 4 en een half heeft een speen gehad tot ze 4 jaar was.Wel alleen 'snachts of als ze verdriet had. Ik was hem toen op een gegeven moment kwijt geraakt en sinds die tijds slaapt ze ook zonder speen. Ze vind zich zelf nu ook te groot ervoor, want een speen is alleen voor baby's. Ze heeft er nu ook geen moeite mee nu ze kort geleden er een zusje bij heeft en die wel op een speentje sabbelt.
De zuig behoefte wordt vanzelf minder en je kunt op een geven moment gewoon weg leggen. Dat is misschien even verdriet ,maar ze vergeten dat ook weer snel
 
Terug
Bovenaan