Speengebruik

<p>Hi!</p><p>Ik ben benieuwd naar het speengebruik van jullie kindjes. Kunnen jullie daar wat meer over vertellen? <br /><br />Mijn zoontje van 9 weken heeft het speentje overdag ècht nodig om in te slapen, anders is het brullen. Als hij dan tussendoor wakker wordt (van krampjes of einde slaapcyclus), heeft hij zijn speentje opnieuw nodig. Soms slaapt hij 1,5 uur en soms blijf ik elke 5-10 minuten lopen. Na de avondvoeding van 22:00 en de nachtvoeding rond 04:00 heeft hij zijn speentje niet nodig. Helemaal prima zo, alleen ben ik een beetje bang dat hij het in de nacht ook nodig gaat hebben. Niets zo veranderlijk als een baby natuurlijk... hoe is of was dit bij jullie? </p>

Oh poeh, nou geklooi met de speen hoort er toch wel een beetje bij hoor. 
Hier was het de eerste twee maanden, als ze 'm al pakken wilde, een middel om aanhoudend huilen te stoppen. Heel soms werkte dat. In maand 3 begon ze het fijn te vinden om mee in slaap te vallen. En als ze dan tussendoor wakker werd was het nodig om de speen een paar keer te geven tot ze weer sliep. Maar vaak was ze na 30 a 45 min ook gewoon echt wakker. 
Rond de 4 maanden kwam de eerste slaapregressie en vanaf dat moment valt ze eigenlijk niet meer direct in slaap als je haar op bed legt. Wat heel normaal is hoor, ze gaan dan vaak ook wat langere stukken aan een slapen als ze eenmaal slapen. Overdag duurt het vaak 10 tot 20 min. Maar voor de avond kan het op een moeilijke avond ook wel 1,5 uur zijn. Ik heb altijd gezorgd dat ze in bed getroost wordt, een speentje krijgt en wakker maar rustig achter gelaten wordt. De reden waarom ik dit vertel:
Je loopt dat heeeeeel vaak terug voor de speen, omdat ie weer uitgevallen is en ze sliep nog niet. Ook midden in de nacht. Zeker toen ze de speen nog niet zelf terug kon doen. Rond 6 maanden kon ze dat, en toen werd dat een stuk minder en makkelijker. Maar nu ze 11 maanden is en opstandige buien heeft, gooit ze ook wel eens boos expres haar spenen uit bed en dan ga ik een paar minuutjes later wel helpen, anders worden we geheid snachts wakker omdat ze de spenen zoekt. (Meer spenen in bed helpt als je kindje zelf de speen terug kan stoppen). Ik denk dat dit de irritatie van heel veel ouders is die de speen gebruiken. Maar weetje? Ik heb het nou eenmaal als troost aangeboden, dus ik wilde dat zeker het eerste jaar niet weer afpakken. Over een paar maandjes wil ik het wel afbouwen.
Hier krijgt ze het alleen om in slaap te komen. Niet tijdens het spelen, of in de wagen of auto ofzo. Inmiddels is 1 speen in de mond en 1 speen om te friemelen de norm met slapen haha

Na nachtvoedingen de speen nodig hebben om weer in slaap te vallen was hier ook nooit nodig btw. Het is meer als ze snachts om andere redenen wakker wordt. Tandjes, ziek, kou, gewoon niet kunnen slapen, verlatingsangst, dromen enzo.

1000% eens met Lewis.

Ja, een speen is soms geklooi omdat je er idd soms elke 3 minuten heen moet voor die rot-speen, binnenkort ook in de nacht. Vet irritant, maar 't hoort er gewoon bij. Er komt een moment dat ze de speen zelf kunnen terug vinden, idd rond 6 maanden en dan wordt t makkelijker.

Hier liggen er ook altijd 3 spenen in bed, zo kan ze er 's nachts altijd één vinden. En ook hier gebruikt ze er één voor in d'r mond en één om mee te frutten haha. Ze is 20 maanden trouwens.

En ja, in een opstandige bui waarin ze niet wilt slapen, gooit ze alle3 de spenen uit bed omdat ze weet dat ik dan kom.

Maar.... de speen biedt ook onwijs veel troost en echt... ze leren het vanzelf een keer af. Speen is hier consequent echt alleen voor het slapen. Mn oudste dochter was met 2.5 jaar van de speen af, toen heeft ze 'm aan d'r baby-neefje gegeven die geboren was. Hij was klein en zij was groot, dus kon zonder speen. Super trots was ze.

Het is maar net wat je belangrijker vindt. Je kunt nu cold turkey stoppen met die speen, dus ook overdag. Maar dan heb je dus niks wat troost biedt en wie weet gaat je kindje duimen, das ook niks...

Ik werk op een kinderdagverblijf en t is echt heel moeilijk als een kindje geen speen heeft en maar blijft huilen in bed. Zo'n kind is niet te troosten. Dus ik ben zeker voor de speen, en echt.. vanaf 6 maanden wordt het makkelijker!

Hier de speen weggehaald tussen vijf en zes maanden. Ik ben groot fan ervan voor kleine baby's. Ze hebben een enorme zuigbehoefte en het kan helpen tegen krampjes en onrust. Het is ook gewoon een heel effectief troost middel, maar soms kan het voor slaapproblemen zorgen omdat ze er afhankelijk van raken, maar nog niet zelf kunnen bedienen. Dan kun je of doorzetten met het speentje terug blijven geven 's nachts tot ze het wél zelf leren, of wegnemen.
Toen wij de speen wegnamen hebben we twee nachten extra moeten troosten, maar daarna werden onze nachten een stuk beter. Onze dochter heeft nu een knuffeldoekje waar ze troost uit haalt en 's ochtends lekker mee speelt als ze wakker wordt. Natuurlijk moeten we er 's nachts nog weleens uit om te troosten, maar het vele heen en weer blijven lopen voor de speen is voorbij. 
Bij een eventueel volgend kindje zou ik het weer zo doen: wel aanbieden in die eerste maanden als de zuigbehoefte nog hoog is, maar wegnemen als het na 4/5 maanden een obstakel wordt in de nacht. 

Ik deel de mening van de reactie hierboven. De eerste paar maanden is het voor een baby super fijn om een speen te hebben voor de zuifbehoefte en om troost te zoeken. Wanneer ze 4/5 maanden zijn is de zuifbehoefte weg, de speen is dan meer een associatie met slapen. Dat is geen probleem als je het niet erg vindt om de speen terug in te doen wanneer dat nodig is, als je er net als ons 10x per nacht uit moet straks dan is het een idee om de speen weg te halen. Bij ons heeft dat een avondje en een nacht geduurd, daarna sliep onze zoon veel beter en vaster omdat hij leerde hoe hij zelf verder moest slapen zonder speen. Hij heeft een knuffeltje in plaats van de speen gekregen. 

Hier helemaal geen speen gebruikt, dat kan ook nog ?. Borstvoeding en bij een grote zuigbehoefte liet ik hem op mijn pink zuigen. 

Bij ons was het hetzelfde als bij jou, overdag wel en in de nacht niet. Rond de 4 maanden spuugde hij hem er steeds uit en het in en uitdoen maakte hem juist onrustig en wakker, dus we hebben de speen weggelaten, hij is nooit gaan duimen o.i.d.
Hij heeft er hier juist weinig stress van gehad, wij waren rond de 3 maanden  begonnen met slaaptraining, eerst met speen en later dus Zonder speen, ik denk dat dit voor hem zo vertrouwd was, dat hij dus weinig van het gemis aan een speen heeft gemerkt

Terug
Bovenaan