Speentje afleren

<p>Hallo,</p><p>Wij willen gaan minderen met de speen aanbieden aan onze baby. Hij krijgt hem voornamelijk met slapen en soms om te kalmeren.</p><p>Dat kalmeren kan ook op andere manieren.</p><p>We willen de baby niet te afhankelijk maken van de speen met in slaap vallen. Overdag gaat het ook prima zonder, nu ‘s nachts nog. ‘s Nachts moeten we soms 10x uit bed om de speen terug te geven</p><p>Heeft iemand tips om de speen ‘s nachts te minderen? En vanaf welke leeftijd doen of deden jullie dat?</p>

Je kunt cold turkey stoppen. Dan kun je erbij blijven of iedere twee minuten troosten. Even doorzetten en ongeveer 3 nachten later kan je kind zonder speen in slaap vallen. 
Mijn dochter had alleen na een paar dagen zonder speen ineens haar duim gevonden. Dus er was nog zeker wel zuigbehoefte (7 maanden), toen heb ik de speen weer terug gegeven en nu ze hem zelf kan vinden is het allemaal geen probleem meer. We leggen haar met speen in bed, soms pakt ze 'm, soms niet. Ik hoop dat het vanzelf minder wordt en anders wordt het de speentjesfee denk ik als ze een jaar of twee is ?
Misschien kan jouw kind wel zonder, aangezien het overdag ook kan. Maar anders is het ongeveer nog 2 maanden volhouden en dan kan je kind 'm zelf in z'n mond stoppen.

Toen onze dochter 6 maanden was werd ze erg verkouden, hierdoor kon ze zelf niet neer goed ademen met het speentje in en deed ze hem steeds uit'tuffen'. Hierna pakten we hem alleen nog als ze echt ontroostbaar was, maar 9 van de 10 keer accepteerde ze hem niet meer.. ondertussen krijgt ze hem helemaal niet meer, ze is nu net 1. 
Een paar maanden eerder had ik het ook geprobeerd af te bouwen, maar toen ging ze duimen, dit wilde ik al helemaal niet, dus toen de speen gewoon weer gegeven. Ik denk dat je vanzelf merkt of je kindje er aan toe is als je het af en toe probeert. 

Ik zou even doorzetten, over een tijdje kan ze hem zelf pakken en hoef je er dus niet meer uit. Risico als je stopt is dat ze gaan duimen en zie ze daar maar eens vanaf te krijgen.

Onze dochter had eigenlijk nooit behoefte aan een speen, tot haar tandjes door kwamen. We gaven toen de speen zodat ze erop kon kauwen maar al gauw kon ze dus idd ook niet meer in slaap vallen zonder en konden wij er 10x per nacht uit. Wij hebben toen gewoon besloten om van het een op het ander moment de speen helemaal weg te laten. Ze heeft twee nachten slecht geslapen en toen was ze het alweer vergeten en had ze geen behoefte meer aan een speen.

Je kunt gewoon cold turkey stoppen. Maar dan moet je m ook overdsg niet meer geven want anders houd je de 'verslaving' in stand. 
Hier met 7 maanden plots niet meer gegeven. Eén echt pittige dag gehad, na 3 dagen was hij hem echt helemaal vergeten. Ook geen duim gepakt in de plaats maar dat is mazzel hebben misschien? We hebben hem een happy horse knuffeltje gegeven. Op die oortjes sabbelt hij nu voordat hij in slaap valt. 
Dus een tip voor in de nacht. Gewoon niet meer geven. Je kunt wel heen gaan voor troost maar niet voor de speen. Of nog even doorzetten want vanaf een maand of 8 kunnen ze m vaak zelf bedienen (ik had dat geduld niet meer ?)

Terug
Bovenaan