Speentje of duimpje?

Hoi meiden.

ik probeer mn zoontje van 11 weken niet te laten duimen.
want ik denk dat als hij gaat duimen dat het moeilijker af te leren is dan met een speentje.

ik geef hem wel eens een speentje en soms houdt hij die wel goed in zn mond maar meestal floept het gauw weer uit zn mondje.
 en de laatste week zit hij wel eens op zn handje of vingertjes te sabbelen.

maar wat denken jullie wat beter is  en wat zijn jullie ervaringen hier mee???

Dank jullie wel alvast!!!!!!!!!!!!!
 
Hoi,

Ik heb mijn zoontje bewust een speentje gegeven. Wou niet dat hij op zijn duim ging
zuigen. Dat kan dan wel schattig staan, maar het is heel moeilijk om weer af te leren
en de kaak kan er door vervormen waardoor de voortanden naar voren komen te staan.
Dat waren voor mij de redenen om voor een speen te kiezen. En je kunt je kleintje er
heel goed in sturen.
Een speentje heeft ook wel nadelen, als ze tanden hebben dan zou dit slecht zijn bij
langdurig gebruik. Mijn zoontje heeft de speen nu alleen nog maar als er wat is of als
hij naar bedje gaat. Hij is nu 13.5 maand en over een tijdje ga ik het hem proberen
af te leren. Dat afleren van een speen gaat ook een stuk makkelijker. Als je het topje
van de speen afknipt, zuigt hij niet lekker meer. En dat helpt wel goed. Als je kindje
al wat ouder is dan kun je samen de speen weggooien en zeggen dat je kindje er
nu toch te groot voor is??
Je moet natuurlijk zelf weten waar je voor kiest, maar dit waren mijn redenen.
En mijn zoontje spuugde de speen ook vaak uit in het begin. Wij hebben hem gewoon steeds weer teruggegeven. En op een gegeven moment hield hij hem zelf vast.
Succes ermee en groetjes Melanie
 
Hoi,

Mijn zoontje gebruikt geen van beiden. Ik heb het wel eens geprobeerd, maar hij plopte het speentje net zo hard er weer uit als dat hij erin ging.

In principe is een speen beter voor de kaak-vorming omdat hij in een bepaalde vorm gegoten is. Een duimpje heeft dat niet

Het verhaal van samen het speentje weggooien als afscheid deed me denken aan het afscheidsritueel wat mijn collega met haar kinderen heeft opgevoerd.
Op vakantie gaven beide kinderen (jaar of 2 en ouder) aan dat ze genoeg hadden van de speen. In een gesprekje met de kids aangegeven hoe ze het ritueel zouden vormgeven: de speentjes werden begraven en er werd een soort indianendans opgevoerd. Echt geweldig! Ik moet er trouwens even bij vermelden dat mijn collega logopedist is (ik dus ook...) en heeft gewoon het gebruik van een speen geaccepteerd bij haar kinderen.
Een speen is makkelijker af te leren voor een kind en daarnaast beter voor de ontwikkeling van de mond. Een duim is echter altijd bij de hand... ook 's nachts...
Als je baby een duim/speen niet nodig heeft, dan zou ik ook geen speen aanbieden tenzij er sprake is van grote zuigbehoefte.

Groeten,
Marieke
 
Hoi,
Helaas heb ik ook proberen te voorkomen dat mijn dochtertje ging duimen.
Vanaf dat ze een paar weken was had ze een speentje, maar dan alleen overdag wanneer ze uit bed was. Met 8 maanden gooide ze hem er steeds vaker uit totdat ze hem helemaal niet meer wilde. Dacht dat ik er makkelijk vanaf was gekomen maar na een paar weken ging ze haar duim gebruiken en duimt nu volop. Haar speentje wil ze echt niet meer en tegen het duimen is  niet veel te doen. Het speentje is dus wel beter maar als ze echt willen duimen houd je het dus ook niet tegen

 
Terug
Bovenaan