Spelen en slapen met 8 weken

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum (nooit eerder gedaan ook) Mijn dochter is nu bijna 8 weken. Ze is geen slaper overdags (hazeslaapjes) en na een paar keer proberen ben ik gestopt met haar s'ochtends op bed te leggen (soms slaapt ze in de box) maar wat ik soms een beetje lastig vind dat ze bijna de gehele ochtend vermaakt moet worden. Hebben jullie nog tips?

Tevens heeft ze vaker wat moeite met inslapen om een uur of acht. Na 5 a 10 minuten jengelen valt ze toch niet in slaap. Ik neem haar dan bij me en meestal slaap ze dan wel (dus op de arm tegen alle adviezen in)

Ik ben destijds ook begonnen met borstvoeding, maar voor mij was dit een drama. De stuwing waar iedereen over sprak heb ik nooit gekregen. Overgestapt op flesvoeding en het was direct een gelukkiger kind.  Ze was binnen 4 weken 950 gr aangekomen.  Alvast bedankt.
Hieronder schema
08.00/08.30 fles (150 ml)
11.30/12.00 fles (150 ml)
slapen tot 15.30
15.30/16.00 fles (150 ml)
19.30/20.00 fles (150 ml)
Slapen
23.30/00.00 fles (150 ml)

Waar ik trouwens veel aan heb is het boek oei ik groei, daar staan alle sprongen in die een baby maakt. Zo maken ze bijv met 8 weken ook weer een sprong waardoor ze een paar dagen van slag zijn en de 3 h's hebben (hangerig, humeurig en huilerig)

Hoi. Ja dat is niet fijn als ze een hele ochtend vermaakt moet worden.. Weet je waar ik veel aan heb gehad (qua "slaapprobleem" ) is het boek van Ria Blom.. Daar staat in dat je ze een half uur de tijd moet geven om in slaap te vallen enz. enz. Er staat bv ook in dat je een vast ritme moet aanhouden (heel belangrijk) van eten, broek verschonen, spelen, knuffelen en slapen. Als je dat altijd hetzelfde doet dan weten ze straks vanzelf dat het tijd is om te slapen.. Je moet het maar eens lezen, daar zul je denk ik veel van opsteken.. O ja, het vermaakprobleem.. Toen mijn oudste baby was dacht ik ook altijd dat ie vermaakt moest worden als ie in de box lag te mutsen, maar in dat boek staat dat ze dan gewoon lui zijn. Als ouder kun je dat interpeteren als dat ze vermaakt moeten worden met als gevolg dat je kindje over de slaap heen word getild zeg maar.. En als je ze in bed had gelegd had ze waarschijnlijjk gelijk gaan slapen..
Als je de mogelijkheid hebt zou ik echt dat boek lezen. Voor mij ging er een wereld open, al is het mijn tweede hihi..
Gr. Anne-Marie
mama van Tim (2,5) en Jesse (van 12-7-07)

O ik heb dat boek van Oei ik groei niet, maar mijn jongste is ook al een paar dagen wat hangerig, en huilerig. Is er toevallilg ook een sprongetje met 12 weken???
Gr. Anne-Marie

hi

ja met 12 weken maken ze ook een sprongetje door en dan weer met ong 17 a 19 weken.
je kan je op deze site ook aanmelden voor de sprongenwekker. moet je kijken bij 0-1 jaar en dan de ontw kalender

groetjes angela

hoi

Jouw verhaal is heel herkenbaar onze dochter wou ook nooit overdag slapen op een paar hazeslaapjes na dan . Wou alleen in de box en lag daar wat te kijken enzo en na 21.00 uur ook alleen op de arm in slaap vallen daarna slaapt ze na de laatste fles om 22.00 uur wel door tot 6 uur   smorgens. Maar sinds deze week slaapt ze ineens na de voeding van 10.00 ook in haar bedje tot de volgende voeding en na de fles van 18.00 leg ik haar ook weer in bed en dan slaapt ze ook .Ik weet niet wat me overkomt alleen na de fles van 14.00   leg ik haar in de box . Dus er komt vast wel een schema in     Ze is nu trouwens 10 weken dus het wordt beter en dan hoef je ze ook niet steeds bezig te houden .

groetjes indy

Hoi hoi,

Hier nog zo'n moeilijke slaper in the house.
Mijn zoontje Sven is zooooooo nieuwsgierig dat hij geen tijd heeft om te gaan slapen.
Maar ja, een baby van een dikke 9 weken moet toch wel slapen want anders: huilen!
Dat je kindje gaat jengelen wil dus niet altijd zeggen dat ze zich verveeld. Bij Sven is het gewoon omdat hij dan toch moe is. Hij WIL dan niet slapen maar heeft het wel nodig.
Ik ben sinds deze week ook weer begonnen met inbakeren. Echt super. Sven maaide namelijk heel veel met zijn armpjes in bed waardoor hij zichzelf wakker hield. Nu is hij een stuk rustiger.
En inderdaad: rust en regelmaat, dat hij heeft ook echt nodig.
Ik heb het boekje van Ria Blom ook gelezen en het klopt echt. Ik laat Sven alleen geen half uur huilen. Daar ben ik echt tegen. Hij vindt het nog steeds moeilijk om in slaap te vallen dus dan help ik hem daarbij. Maar...... wel als hij in zijn bedje ligt.
Dat zou ik toch wel willen adviseren. Leg je meisje in bed en probeer haar van daaruit te troosten. Dan leert ze in ieder geval wel om in haar eigen bedje in slaap te vallen.
En als ik jou was zou ik het inbakeren ook eens proberen. Dat geeft je kindje de rust die ze nodig heeft. Vraag het na bij het consultatiebureau want je moet het wel een keer met een deskundige samen doen. Niet zelf gaan uitproberen!
Succes!
O ja, voor wat betreft het vermaken. Sven heeft een megamobiel boven zijn box hangen met een muziekje dat wel 18 minuten duurt (van Fisher Price). Helemaal geweldig vindt hij dat. Kan hij echt de volle 18 minuten naar kijken. En verwacht niet van zo'n kleintje dat ze zich uren zelf kan bezig houden. Een kwartier is al heel lang voor ze!

Groetjes,
Maike
Mama van Sven, 28-7-2007

Hoi!
Ik ben ook heel enthousiast over het boekje van Ria Blom. We houden vooral de rust en de regelmaat aan. Het inbakeren is niet nodig, hoewel Quintijn het wel erg lekker vindt om met een slaapzakje te slapen.

Ik heb hem toen we net begonnen met deze methode best wel lang in zijn bedje laten huilen. Ik ben toen maar gewoon boven met de was bezig geweest, zodat ik hem wel hoorde, maar ik wel iets om handen had. Het huilen was niet overstuur en er zaten ook tussenpozen in, dus ik maakte me niet zo'n zorgen. Maar het duurde wel drie kwartier! Het huilen is 's avonds steeds minder geworden en nu is hij meestal binnen 5 minuten vertrokken. Vaak huilt hij ook  helemaal niet. Quintijn heeft moeten leren dat hij zelf in slaap kan vallen.

Ik laat hem ook heel bewust niet in de box slapen, dat is een speelplek. Als hij slaperig wordt, of jengelig, dan leg ik hem in bed of in de kinderwagen. Hij geeft zich dan heel snel over aan de slaap, jengelt soms een beetje door, maar meestal niet eens. Sinds ik snap dat een baby ook van vermoeidheid kan huilen, en dat oppakken dus dan niet werkt, het alleen maar erger maakt, hebben wij een fantastisch kind.

Liefs,
Noa

Mijn meisje was ook erg onrustig in bed. Vanaf 7 weken sliep ze door en toen ze 8 weken was ben ik een strak ritme aan gaan houden en daar was ze met een paar dagen aan gewend gelukkig. Ik leg haar nu op bed als het tijd is en soms speelt ze dan nog even maar wel op bed! Ze is nu veel rustiger. Heeft overdag wel veel hazeslaapjes.

Janine mama van Celine

Terug
Bovenaan