Spelen met het eten

Hallo dames,

Ik ben Marjolein en heb een dochtertje van bijna drie jaar en wij hebben een probleem, tenminste wij als papa en mama, dochterlief heeft nergens last van, behalve van een soms toch wel boze en gefrustreerde papa en mama.
Avondeten is een ramp met ons meisje, ze eet eigenlijk nooit meer dan twee hapjes, daarna is ze afgeleid (dat kan echt vanalles zijn, tot een minikruimeltje wat naast haar bord ligt) en eet ze geen hap meer. Op internet al tips gezocht en uitgeprobeerd, jullie kennen ze vast, geen aandacht aan geven (tuurlijk, tot ze haar eten tussen een spleet in de tafel begint te stoppen)
Tussendoor zelf hapjes aanbieden (ja hoor, mijn dochter houd haar mond stijf dicht en is niet te vermurwen), maak het gezellig aan tafel en betrek haar bij het gesprek ( check, jammer dat ze daardoor niet meer aan eten toekomt want ze praat nogal veel) en zo verder.
Nou jullie voelen hem al aankomen:
1. gaat dit over????hahaha!!!!
2. iemand een tip

Alvast bedankt!!
 
Ik heb zelf geen problemen met mijn dochter tijdens het avondeten. Maar misschien kan je haar mee laten helpen met koken. Mijn dochter van bijna 2 laat ik altijd in de koelkast kijken naar het groente en fruit, zodat ze weet hoe alles er uit ziet. Ze mag dan ook wat aangeven als ik aan het koken ben. Ze vind het wel erg interessant. Ik weet niet of je veel tussendoortjes geeft, maar als dat zo is dan heeft ze 's avonds misschien geen honger meer. Succes in ieder geval.
 
een stickervel maken, bij iedere hap mag ze een sticker plakken!
schaf wat stikkers aan..
of misschien goedkoper schaf stempels aan.

als ze veel praat kan je ook zeggen als je een hap neemt mag je zo weer wat vertellen, en anders moet je nu even stil zijn.
een kind dat graag verteld,wil dat snel weer doen, en neemt die hap dan wel.
consequent blijven.

na 15.30u geen drinken en koek/fruit meer geven.

je kan ook even kijken naar de tijd van jullie avondmaaltijd.

mijn ervaring is dat kinderen vaker moeilijker eten als ze te laat eten!
wat is laat zou je zeggen? nou 18u is laat voor een jong kind.
ze zijn rond 17u op hun best om te eten..

succes het gaat heus wel weer over, maar wij willen nu eenmaal dat ze eten!
en ja ze moeten ons ook gehoorzamen!

 
Hahaha, ik herken het helemaal.

Negeren lukt inderdaad niet altijd. Wat ik wel merk is dat als mijn man en ik samen over onze dag praten hij beter eet dan wanneer we met hem bezig zijn (we hebben wel tafelzeil liggen, maarja, ook daar speelt hij soms mee en moeten we hem toch weer aandacht geven). Dus een beetje negeren heeft wel zin (helaas, de tafel, vloer en muur moeten dan wel na het eten weer schoongeboend worden, maar als hij daardoor wat heeft gegeten ben ik tevreden).

Wat ook schijnt te helpen is om hem gewoon aan tafel te laten tot je zelf ook uitgegeten bent en dan pas samen aan een toetje te beginnen (al zie ik daar hier weinig resultaat mee, maar wie weet, hij mocht per ongeluk een hapje nemen tijdens het wachten, is dat ook weer meegenomen).

Bij het cb zeiden ze ook dat we alles goed doen: 's middags maar 1 tussendoortje, aan tafel eten, niet dwingen enz. Wat ik wel deed was hem 's middags zoveel laten drinken als hij wilde, roosvicee dan. Dat was niet handig, dan zat hij al vol van zoet drinken. Beter 's middags een keer roosvicee geven en de rest van de middag water. En voor het eten geen drinken meer.
Ik heb nog geen verbluffend resultaat gezien, maar laatst at hij wel zomaar een aardappeltje. Dus wie weet helpt het.

Sterkte in elk geval..

Groetjes,
mamma-van-een-peuter
 
Terug
Bovenaan