Spelen

Haii....
Onze zoon is nu 15 maanden. Echter speelt hij niet echt met speelgoed. Hij drentelt altijd maar wat langs de bank of komt aan met een boekje.(vind hij erg leuk). Hij heeft genoeg speelgoed en we proberen hem elke keer wat nieuws aan te bieden. Zijn er meer ouders die dit herkennen? Of goede tips?
 
Wat heeft hij voor speelgoed?
Veel dreumessen kunnen niet goed zelf spelen. Mijn dochter vindt vooral gewoon gebruiksvoorwerpen leuk. Dus bijvoorbeeld plastic bekers met een lepel of wat klein spul erin en dat overdoen van ene bakje in het andere. Of met water en bakjes kliederen op het aanrecht. Of een bak met droge bonen en daar wat klein speelgoed/bestek/gebruiksvoorwerpen in. Maar ze wilde vooral graag met mij spelen, alleen lukt niet goed. Dus ik laat haar helpen met alles, samen was ophangen, samen afwassen, samen stofzuigen etc.
 
Echt gericht spelen is nog moeilijk hoor met 15 maanden, zeker als hij alleen moet spelen.

Mn jongste dochter is nu 18 maanden, de oudste ruim 3 jaar.

Vanaf 2 jaar merkte ik dat mn dochter echt beter en geconcentreerder kon spelen en vanaf 3 jaar ging het helemaal goed. Ze kan nu gerust een uur lang kleuren, knippen en stickers plakken bijvoorbeeld.

Mijn jongste dochter kan soms wel 20 minuten met dr pop en keukentje spelen. Dan is ze druk om al het eten in bakjes te doen, overal een lepeltje in en de pop voeren. Ook met de dokter-spullen de pop beter maken is favoriet op t moment.

Maar vaak moet ik erbij zitten en zelf met de duplo een huis gaan bouwen en dan gaat ze meespelen, naast me. Zodra ik opsta om iets te gaan doen, stopt zij vaak ook met spelen helaas ;)

Voor een dreumes is dit echt normaal gedrag hoor! Ze kennen nog weinig tot geen fantasiespel, en hun concentratieboog is nog erg kort.

We gaan elke ochtend wel minimaal 1 uur lang naar buiten. Naar de speeltuin of een rondje lopen met de pop in haar wagentje. Of de eendjes voeren. En elke ochtend zo'n 30 minuten aan tafel kleien/kleuren/verven/puzzelen. Daar zit ik dan ook bij en dan moet ik haar helpen.

Verder rent ze ook gewoon veel rond, wat jij ook zegt.. Ze verstopt zich achter het gordijn, brult: Waaaa (dan is ze een leeuw haha) En springen op de bank en van een krukje is nogal een favoriete bezigheid ;)

Echt langere tijd zelf spelen (10 minuten of meer) kun je pas verwachten vanaf 2-2.5 jaar hoor. Dan krijgen ze veel meer concentratie en fantasie en wordt de fijne motoriek ook veel beter dus worden dingen als kleuren en kleien ook ineens veel interessanter!
 
Terug
Bovenaan