Spelen

<p>Hoe vermaken jullie kindjes zich?</p><p>Mijn dochtertje is 6 maanden. Ze kan zich af en toe prima vermaken in de box met boekjes, activity centre, op het speelkleed etc. Nu merk ik dat ze dit minder leuk begint te vinden. Ze is volop aan het draaien maar raakt gefrustreerd op haar buik omdat ze dan niets kan. Volgens mij zou ze graag willen kruipen. Ze lijkt wat moeilijk af te leiden. Soms zie ik andere kindjes kort (weinig kinderen in mijn omgeving) en die lijken zo veel “makkelijker” of meer tevreden. Zitten lekker rustig op schoot, neem je overal mee naartoe toe. Mijn dochter laat het duidelijk weten als ze het niet leuk meer vind en gaat dan jammeren. Bied van alles aan maar is dan maar voor kort leuk (kinderstoel, wipper, kleed, box, speeltjes, op schoot en dragen).</p>
 
Dit is net als mijn dochter, volgende week ook 6 maanden. Dat andere kindjes zo makkelijk lijken dacht ik al toen ze er een maand was. Alles is leuk voor maximaal een half uur en dan wilt ze wat anders vooral hele dag met mij meekijken, dan hoor je haar niet. ?
 
Mijn dochter vond het toen vooral fijn om vanaf haar kleedje te kijken naar wat ik deed. dus ik legde haar bijvoorbeeld bij de keuken neer en ging de vaatwasser doen, of koken, en dan lekker veel vertellen over wat ik deed. Ik legde dan een klein speeltje of een voor haar nieuw object uit de keuken bij haar neer zodat ze ook nog wat te bestuderen had. Werkte ook met was opvouwen, bed opmaken, tuin bijwerken, etc. Ik vond dat heerlijk, want ik kreeg weer wat gedaan! En tijdens haar slaapjes ging ik heerlijk met de voeten omhoog. 

Tussen 8-12 maanden kon ze heel goed zelf een uurtje met haar speelgoed spelen. Ik moest wel vaak ingrijpen als ze ergens heen tijgerde wat niet mocht. En soms even opstarten met wat andere speeltjes. Maar ze had toen ontdekt hoe ze de boxlade open kon maken, en dat was haar hele speelgoedvoorraad. Ook toen kon ik met gemak even door een tijdschriftje bladeren terwijl zij speelde. Gingen we daarna weer wandelen, of eten ofzo. 

Nu ze net 1 is en langs meubels loopt en probeert te klimmen is het bij ons juist helemaal niks. Ze hangt voortdurend aan mn been te jengelen, wil opgetild worden en is dan ook niet tevreden want ze wil nog hoger klimmen. Ze jengelt bij het aankleden, bij het badderen, bij het eten, bij het spelen... pffff! ik mis mn tevreden meisje. Maar ze moet even ontdekken hoe ze los loopt en op de bank komt denk, dan gaat het volgens mij weer beter. Pittig he, die fases? Hopelijk gaat het bij jou ook snel beter.
 
Oh en ik had vanaf 6 maanden al een ton met blokjes en een stapeltoren en vormenstoof geintroduceerd. Want ik merkte ook dat ze met de bijtringen en rammelaartjes snel uitgekeken raakte. Activity board vond ze ook leuk, maar zij is van het type 5 minuten per speeltje. Dus wat meer opties is wel fijn. Ze heeft echt een half jaar al erg leuk gespeeld met die dingen, en ze kan nog niet stapelen of vormpjes in het gat stoppen hoor. Maar blokjes zijn leuk om op te sabbelen, verschillende vormpjes en kleurtjes bestuderen, tikken met een blokje tegen allerlei objecten en horen hoe het klinkt, grabbelen in de ton, in de doos en er weer uit. In de bakjes van de stapeltoren kun je ook blokjes stoppen. De bakjes in elkaar doen. Blokjes aan mamma geven en weer terug vragen. Het is ook voor heel jonge kindjes, veelzijdig speelgoed.
 
Ja ik herken dit wel, en eerlijk gezegd werd het hier pas echt beter rond de 14 maanden bij beide kinderen!

Op deze leeftijd willen ze zitten, rollen etc en niks lukt nog echt. Binnenkort wordt ze nog meer gefrustreerd omdat ze wil tijgeren en kruipen en optrekken en dat lukt dan ook nog niet. Daarna worden ze gefrustreerd omdat ze willen klimmen en lopen en hangen ze 24/7 aan je been, zoals Lewis zegt.. het is echt steeds wat! Of ze zijn boos zodra je even gaat plassen en dan zetten ze het al op een krijsen.

Pas vanaf 14 maanden, toen ze echt konden lopen en beter gingen snappen wat ik zei en naar 1 dutje gingen overdag, ging het echt beter. Dan worden het ineens mini peuters en was die hele baby tijd voorbij...ik was daar zoooo blij om, dat gepiep en gemekker kon ik altijd slecht tegen ;)

In de periode van 6 tot 14 maanden ging ik tussen alle dutjes door op pad, steeds maar weer wandelen en fietsen, vaak om 7.30 s ochtends al een rondje. Verder veel erbij zitten op de grond en meespelen. Of juist poetsen in huis zodat ze naar me konden kijken.

Succes! ;) Baby's zijn gewoon pittig en kunnen alleen maar huilen en piepen om hun ongenoegen te uiten..
 
Haha wat een leuke reacties. Gelukkig komt het mooie weer er aan, kunnen we lekker op pad. Tot nu toe is dat nog steeds wel leuk. Zal ook eens kijken idd voor wat nieuwe dingetjes, blokjes en vormenstoof heb ik liggen. Beetje afwisselen misschien. Goede idd om haar wat meer te betrekken bij wat ik doe. Ga er mee aan de slag. Bedankt. :)
 
Terug
Bovenaan