Mijn man had ook een probleem, ander probleem. Maar het komt voor dat zaadonderzoek een beetje gemakkelijk gedaan wordt. Hij had 1 onderzoekje bij de eerste gyn gedaan, bleek niks geks uit. We hebben een jaar doorgelopen met het plakplaatje onbegrepen subvertiliteit (geen oorzaak te vinden). Toen we daarna bij een mannelijke fertiliteitsarts zaten, vroeg die meteen of het het enige zaadonderzoek geweest is. Eh ja? Ja oke, 1 x is geen x met zaadonderzoek.
Dus sowieso... Ze zullen het moeten herhalen en met deze woorden zou je verwachten bij een gyn, fertiliteitsarts of uroloog, en niet bij de huisarts.
Dan over die tijd... Dat is niet goed nee. Mijn man heeft een aantal zaadonderzoeken gedaan en ook regelmatig ingeleverd voor fertiliteitsbehandelingen. Altijd 30 min tussen zaadlozing en potje inleveren. De fertiliteitsbehandelingen waren in een andere stad, en om die reden kon het dus niet thuis en moest hij daar zijn ding doen in de "rukbunker". Bij die behandelingen werd een medewerker van het lab zo ingepland dat hij zn ding deed, de medewerker er daarna mee aan de slag ging en de inseminatie 2 uur later was. Maar in de tussentijd werd het zaad dus bewerkt. Onderzoekjes waren in onze eigen stad, en dan mocht het wel thuis, maar we moesten binnen 30 min daar kunnen zijn, met het zaadpotje op de huid bewaard. En het lab neemt het meteen aan.
Dus 3 uur in de vrieskou...
Afwijkende morfologie zal daar niet het gevolg van zijn. En sowieso hoeft dat niet perse gevolgen voor de vruchtbaarheid te hebben. Een deel is altijd afwijkend of beweegt niet goed. Als je maar voldoende hebt. Antistoffen worden ook wel eens gevonden en die zorgen ervoor dat de beweeglijkheid verandert. Ook dit heeft niet altijd gevolgen voor de vruchtbaarheid. Een gyn zou de uitslag van zo'n onderzoek veel beter voor je kunnen duiden. Nu hoor je wat enge woorden en denk je meteen het ergste. Zelfs al heb je verminderde zaadkwaliteit, dan zijn jullie kansen niet meteen verkeken. Technologie kan een hoop doen. Het zal dan misschien wel met hulp uit een ziekenhuis gaan.
Mijn man zijn zaad komt meestal in zijn blaas terecht. Ook heeft hij veel minder zaad dan normaal. Onze kansen op de natuurlijke manier waren heel erg klein. Maar met het wassen van zaad uit de urine en insemineren ben ik toch 2 keer succesvol zwanger geraakt.
Maargoed, ik zou eerst een doorverwijzing regelen en zorgen dat het onderzoek herhaald wordt. Voor je het ergste denkt.