Sperma onderzoek (ik word helemaal gek)

<p>Ik en mijn vrouw zijn al een tijdje bezig om zwanger te raken maar het is tot op heden nog altijd niet gelukt, nu hadden we beide om alles uit te sluiten ons laten testen zij bij gynae en ik bij de huisdokter om te kijken of alles in orde is wat bij haar dus wel het geval is maar ik kreeg gisterenavond de uitslag van mijn zaad onderzoek en zakte direct de grond in.</p><p>Afwijkende morfologie & immunologische infertiliteit….</p><p>Het eerste dat in me opkomt wat ik abnormaal vond bij mijn test was dat ik het om 7:30 bij de dokter buiten in een bak moest gaan zetten want daar werd het samen meegenomen met de bloedstalen naar het labo en dat het pas om 10:30 getest is dus hier zit 3u tussen, het was toen ook nog aan het vriezen dus zoals in online lees dat het moet ingeleverd worden bij lichaamstemperatuur en binnen het uur was dus absoluut niet het geval… </p><p>Zou dit de uitslag benadeeld hebben ? Of is het echt zo slecht ?</p><p>Ik kan vandaag mijn huisdokter niet bereiken en word echt helemaal gek.</p>

Dat klinkt wel enigszins opmerkelijk, ik heb destijds voor mijn man zijn potje in moeten leveren en ook in de binnenzak moeten vervoeren enzo om het op temperatuur te houden. Maar pas om 10:30 getest worden betekent natuurlijk niet per se 3 uur in de vrieskou gestaan hebben - het kan ook vrij snel in een warmere omgeving met optimale omstandigheden voor overleving geplaatst zijn. Ik neem aan dat ze er bij de testen rekening mee houden hoeveel tijd er verstreken is sinds het geproduceerd is. Wij hadden in elk geval zo'n formulier waarop we die tijden in moesten vullen en ook of er bijzonderheden waren bij het transport oid.

Overigens betekent afwijkende morfologie in elk geval zoiets als dat de vorm van het sperma afwijkend is (elke man heeft overigens een deel zaad van afwijkende vorm is) en dat lijkt me niet ineens ontstaan doordat het te lang stilgestaan heeft, dan zou je eerder een te klein aandeel levende zaadcellen verwachten. Immunologische infertiliteit betekent voor zover ik het begrijp dat je zelf antistoffen maakt tegen je zaadcellen alsof het lichaamsvreemde stoffen zijn. Ook dat lijkt me niet iets wat spontaan ontstaat door te lang wachten buiten het lichaam. Maar ik ben verder geen expert op dit gebied, alleen twee keer meegemaakt dat het zaad van mijn man onderzocht wer, wellicht kan de fertiliteitsarts het beter uitleggen en ook iets vertellen over wat er dan nog mogelijk is. 

Nu ik dat zo lees klinkt het sowieso wel als hele heftige diagnoses om te krijgen, sowieso sterkte daarmee. Misschien kan je het onderzoek nog eens laten herhalen (soms kan de kwaliteit sterk varieren - al heb ik geen idee of dat ook geldt bij deze specifieke diagnoses). Al was het maar om voor jezelf meer vertrouwen te krijgen in dat het onderzoek correct is uitgevoerd. 

Ik kan me goed voorstellen dat het de kwaliteit zou kunnen beïnvloeden. Zelf zou ik een doorverwijzing vragen naar een ziekenhuis (of Fertiliteitskliniek) met hele goede cijfers voor vruchtbaarheidsbehandelingen. Als het inderdaad slecht is, dan zal je daar toch moeten zijn. En zij zullen altijd starten met een eigen onderzoek naar het zaad. Dan heb je ook direct meer duidelijkheid.

Mijn man had ook een probleem, ander probleem. Maar het komt voor dat zaadonderzoek een beetje gemakkelijk gedaan wordt. Hij had 1 onderzoekje bij de eerste gyn gedaan, bleek niks geks uit. We hebben een jaar doorgelopen met het plakplaatje onbegrepen subvertiliteit (geen oorzaak te vinden). Toen we daarna bij een mannelijke fertiliteitsarts zaten, vroeg die meteen of het het enige zaadonderzoek geweest is. Eh ja? Ja oke, 1 x is geen x met zaadonderzoek. 
Dus sowieso... Ze zullen het moeten herhalen en met deze woorden zou je verwachten bij een gyn, fertiliteitsarts of uroloog, en niet bij de huisarts. 
Dan over die tijd... Dat is niet goed nee. Mijn man heeft een aantal zaadonderzoeken gedaan en ook regelmatig ingeleverd voor fertiliteitsbehandelingen. Altijd 30 min tussen zaadlozing en potje inleveren. De fertiliteitsbehandelingen waren in een andere stad, en om die reden kon het dus niet thuis en moest hij daar zijn ding doen in de "rukbunker". Bij die behandelingen werd een medewerker van het lab zo ingepland dat hij zn ding deed, de medewerker er daarna mee aan de slag ging en de inseminatie 2 uur later was. Maar in de tussentijd werd het zaad dus bewerkt. Onderzoekjes waren in onze eigen stad, en dan mocht het wel thuis, maar we moesten binnen 30 min daar kunnen zijn, met het zaadpotje op de huid bewaard. En het lab neemt het meteen aan. 
Dus 3 uur in de vrieskou... 
Afwijkende morfologie zal daar niet het gevolg van zijn. En sowieso hoeft dat niet perse gevolgen voor de vruchtbaarheid te hebben. Een deel is altijd afwijkend of beweegt niet goed. Als je maar voldoende hebt. Antistoffen worden ook wel eens gevonden en die zorgen ervoor dat de beweeglijkheid verandert. Ook dit heeft niet altijd gevolgen voor de vruchtbaarheid. Een gyn zou de uitslag van zo'n onderzoek veel beter voor je kunnen duiden. Nu hoor je wat enge woorden en denk je meteen het ergste. Zelfs al heb je verminderde zaadkwaliteit, dan zijn jullie kansen niet meteen verkeken. Technologie kan een hoop doen. Het zal dan misschien wel met hulp uit een ziekenhuis gaan. 
Mijn man zijn zaad komt meestal in zijn blaas terecht. Ook heeft hij veel minder zaad dan normaal. Onze kansen op de natuurlijke manier waren heel erg klein. Maar met het wassen van zaad uit de urine en insemineren ben ik toch 2 keer succesvol zwanger geraakt. 
Maargoed, ik zou eerst een doorverwijzing regelen en zorgen dat het onderzoek herhaald wordt. Voor je het ergste denkt. 

Bij 2 verschilllende koppels die ik ken was ook afwijkende morfologie vastgesteld. Bij de ene man was er ook te weinig sperma en de andere vertelde ons dat ze gezegd hadden dat zwanger worden heel moeilijk ging zijn. Ze gingen beiden starten met fertilititeitsonderzoeken. De ene zijn zwanger geraakt nog voor ze gingen starten met de procedure en de andere zijn zwanger geraakt met icsi bij de tweede poging. Dus ook als het sperma afwijkend is ken ik enkel succesverhalen in mijn omgeving. Wij hebben 1 april een afspraak met een fertiliteitsarts, dus ken er nog te weinig van, maar ik hoop dat deze verhalen je toch goede moed geven....

Vind het ook een beetje raar klinken. Kan me
Niet voorstellen dat ze elke 5 minuten die bak legen.
Bij ons zeiden ze ook; als je het thuis doet dan vervoeren in je jas omdat het niet te koud mag worden.
Wij hadden er toen maar voor de zekerheid voor gekozen om het in het ziekenhuis te doen. Is even akward maarja, we konden er ook wel weer om lachen.
Misschien kan je dat nog doen? Al is het maar zodat het je twijfels weg kan nemen.
Ik ben verder geen arts, dus hoeveel invloed de kou heeft, geen idee. Maar ze zeggen het toch niet voor niks lijkt mij.
Het is al even geleden voor ons, maar daarnaast mocht je geloof ik 3 dagen geen seks en geen alcohol/drugs uiteraard.

Terug
Bovenaan