spierontwikkeling

Wij zijn vrijdag naar het cb geweest en daar heeft de arts bij onze 6mnd oude zoontje geconstateerd dat de spierontwikkeling achter blijft van zijn linker schouder. Als hij van ligstand naar zitstand wordt "gehesen" dan doet hij niets met zijn linkerkant. Over een paar weken wil de arts hem weer zien. Misschien kan het door fysiotherapie worden opgelost. Zijn er meer moeders die hiermee te maken hebben gehad? Moet ik mij zorgen gaan maken?
 
Hoi,
Wij hebben dat ook gehad met ons zoontje van 10 maanden. Hij gebruikte zijn rechterkant bijna niet en compenseerde alles met zijn linkerkant. Verder liet hij zijn hoofdje altijd hangen. Bij ons is het KISS syndroom geconstateerd (zie www.kiss-kinderen.nl)...bij de geboorte zijn zijn nekwerveltjes een beetje verschoven. Hij gebruikte zijn rechterkant niet goed omdat dat pijn deed...vandaar ook dat hij de 1e maanden erg veel huilde en niet wilde slapen of drinken. Wij zijn nu 1x bij de manueel therapeut geweest en we zien nu al verschil. Ik denk dus zeker dat het een goed begin is geweest dat wij als allereerste naar een fysiotherapeut zijn geweest. Zij heeft het KISS ontdekt. Misschien kan een fysio jou meer vertellen over je zoontje. Ik denk altijd: baad het niet dan schaad het niet! Ik zou je aanraden je niet gelijk al te veel zorgen te maken...makkelijker gezegd dan gedaan. Ik weet het!
Sterkte!

groetjes
 
Mijn zoontje heeft dit ook, hij gebruikt bij voorkeur zijn linkerkant niet dus dat moeten we meer stimuleren. Ze noemen dit ook wel een voorkeurshouding of asymetrie. Het kan om het kiss syndroom gaan, maar dat hoeft niet. Mijn zoontje heeft geen kiss syndroom. Dit is met goede begeleiding van een kinderfysiotherapeut goed op te lossen. De therapeut geeft tips over hoe je bepaalde bewegingen kunt stimuleren en houd ook regelmatig bij hoe de vorderingen zijn. Reken erop dat je voor een langere tijd naar fysiotherapeut moet, maar maak je niet teveel zorgen. Dit is echt niet blijvend als het maar goed begeleid wordt.
 
Terug
Bovenaan