Spoed keizersnede en herstel

Hi ladys,Ik ben 8 dagen geleden na een 2 daagse inleiding uiteindelijk bevallen met een spoedkeizersnede. Ik had verwacht dat het herstel pittig zou zijn, maar zo pittig als hoe ik mij nu voel… het gaat uiteraard elke dag iets beter, en misschien wil ik te snel. Ik vind de wond nog erg zeer doen en slaap nog steeds half zitten/ op mn rug. Hoe ging dit bij jullie ? En hebben jullie misschien tips voor mij?<br />Groetjes<br /><br />

Ik ben 1.5 jaar terug bevallen met een geplande keizersnede ivm stuitligging. 3 jaar terug heb ik een gewone bevalling gehad.

Ik vond het herstel na de keizersnede ook erg zwaar. Na 7 dagen kon ik weer een beetje rechtop staan. De baby heeft de eerste 3 maanden in de wieg naast mijn man gelegen zodat hij de nachten grotendeels op zich nam. Ik kon amper mn bed uit in de nacht, dat kostte veel moeite en pijn. En ik had mn rust erg hard nodig.

Ik ben totaal niet kleinzerig maar het herstel viel mij ook erg tegen. Nu had ik ook nog een dreumes in huis, pfoe dat was zwaar! Ik ben zo blij dat dat achter de rug is allemaal..

Ik merkte na een week of 4 dat het écht wel beter ging, maar die 6 weken herstel heb ik echt nodig gehad. En tot 9/10 maanden daarna heb ik de wond nog vaak voelen trekken, zeker in de winter.

Nu we 1.5 jaar verder zijn, voel ik er niks meer van en het litteken is een bijna onzichtbaar streepje geworden.

Geef het echt de tijd. Met een spoed keizersnede zal het herstel nóg wat zwaarder zijn dan het voor mij destijds was, en ik vond het al enorm pittig.

10000x liever heb ik weer een normale bevalling, mocht er ooit een 3e komen. Helaas beslist de natuur soms anders ;)

Veel sterkte en geef echt werk uit handen. Laat je partner de nachten zoveel mogelijk doen, gelukkig deed mijn man dat destijds met liefde omdat hij zag dat ik echt pijn had en heel moe was.

Belangrijkste tip: neem de tijd voor je herstel!! Probeer niet te snel weer te gaan tillen/wandelen etc. Dat komt allemaal wel weer.
Herstellen na een langdurige bevalling is extra zwaar, je lichaam is uitgeput en moet nu zo'n grote buikwond fixen terwijl je misschien wel borstvoeding geeft, slaaptekort hebt etc. 
10 dagen na de bevalling heb ik voor het eerst een tijdje buiten gelopen. Ik vond het na 3 weken echt een stuk beter gaan, kon beter opstaan, uit bed komen, op mijn zij slapen en dat soort dingen. Vanaf 4 weken kon ik weer hele dagen voor de baby zorgen (alleen). 
Ik had ook een spoedkeizersnede na een inleiding. Ik denk dat ik na 8 maanden weer 'de oude' was. Na 3 maanden was het echt alweer veel beter en deed ik alles weer. Heb nooit echt last gehad van mijn litteken. Een jaar later was ik weer zwanger en ondanks het zware herstel zie ik niet heel erg op tegen weer een keizersnede. We zien wel :)
Heel veel sterkte met je herstel!! 

Bedankt voor jullie reacties. Je leest er helaas niet zoveel over. Hier ook een peutertje van 3 die het maar lastig vind allemaal. We nemen lekker de tijd om te herstellen ! Thanks

Ja helaas had ik het ook zo! Na 8/9 dagen kwam eindelijk wat verlichting, ik denk dat er toen een van de hechtingen opgelost was. Pijn ging toen vrij snel van een 8 naar een 6 ofzo dus rond de 10 dagen na de ks ging het wel een stuk beter. Maar ben nu 5 weken na ks en ben er nog zeker niet. M'n zoontje weet dat ik hem niet mag tillen (tip: er zijn campingbedjes van Qute met een luikje aan de zijkant, zo kan ik m'n dreumes nog wel in en uit bed laten zonder te tillen. Ik slaap nu sinds een week weer wat fijner op m'n zij. Succes iig, het wordt beter!

Mijn man moest een week naar het buitenland voor zn werk, 5 weken na de keizersnede. Pfoe, wat vond ik dat pittig. Een hele week alleen voor 2 kleine kinderen zorgen en nog helemaal niet volledig hersteld van die keizersnede. Achteraf denk ik ook echt wel eens: HOE heb ik dat gedaan??

Ik kon na 8 dagen een klein stukje wandelen naar vrienden die verderop in de straat wonen, 200m verderop. Dan moest ik daar écht zitten en uitrusten. Maar na 2 weken werd de pijn beduidend minder, tilde ik mn dreumes af en toe weer (als het echt moest, soms ontkom je er helaas niet aan als je alleen thuis bent met de kinderen) en kon ik weer wat kleine boodschappen doen.

Mijn dreumes sliep toen idd ook in het campingbedje waar een luikje in zat. Ideaal was dat!

Ik hoop voor je dat je de komende week echt verschil gaat zien en het beter gaat! Elke dag is er weer één!

Terug
Bovenaan