spoed: mag kind met waterpokken naar het kdv?

hoi,

Jasmijn heft de waterpokken. Wat ziet dat er spectaculair uit zeg! (ik had het nog nooit eerder gezien)
Ze ziet er niet uit kan ik beter zeggen.
Nu moet ze vanmiddag naar het kdv. Ik vraag me af of ze haar mogen weigeren.
Er hing vorige week al een bordje dat het heerste, maar niet of je kindje dan thuis moet blijven. Per slot van rekening heeft ze het ook daar gehad.
In het beleidsplan staat dat zieke kinderen wel mogen komen tenzij ze een ziekte hebben die en gevaar oplevert voor verzorgers of andere kinderen en ze geven geen medicijnen.
Ik schaam me wel dat ik haar moet brengen, want ze is moe van het slechte slapen, maar ik heb echt geen andere oplossing.
 Mijn man kan eerder naar huis dus ze hoeft gelukkig maar 2,5 uur.

groeten Elke

Hoi hoi,

Vervelend dat ze waterpokken heeft, maar helaas moeten alle kinderen daar een keer doorheen!

Volgens mij is het per kdv verschillend. Bij die van ons mag het wel. Voor zover ik weet is de besmettingsfase al voorbij op het moment dat de bultjes komen en heeft het dus zelfs al geen zin meer om haar thuis te houden. Ik zou direct je kdv bellen en vragen of ze gewoon mag komen

Sterkte
Carina

Hoi Asja,
Ons kindje gaat niet naar een kinderdagverblijf dus kan je niks vertellen over een evt beleid.
Ik weet wel van mn eigen werkervaring op kdv dat we nooit kinderen accepteerden totdat de waterpokken helemaal uitgedroogd zijn, want dan zijn ze pas niet besmettelijk meer!

Dit heb ik even snel voor je gevonden:
Besmetting:
Waterpokken is zeer besmettelijk vanaf één dag voordat de blaasjes verschijnen totdat de korstjes zijn ingedroogd. Besmetting vindt plaats via druppeltjes uit de neus- en keelholte, of door vocht uit de blaasjes.

Behandeling
Veel drinken en wijd zittende kleren van zacht katoen kunnen de klachten verlichten. Eventueel mentholpoeder of euraxlotion tegen de jeuk (vraag de apotheek). Zorg dat de nageltjes kort en schoon zijn in verband met het krabben. Binnen houden als het kind ziek is of koorts heeft.

In ernstige gevallen -veel last van jeuk, een uitgebreide uitslag of een zieke indruk- de hulp van de huisarts inroepen. Ook als het kind jonger is dan twee weken contact opnemen met de huisarts.

Als het kind waterpokken heeft mag het niet naar het consultatiebureau, de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of op kraamvisite totdat de blaasjes zijn ingedroogd. Overleg voor bezoek aan gezinnen met kinderen of je kind met waterpokken welkom is.

De meeste zwangeren hebben in de jeugd waterpokken gehad en zullen voldoende afweerstoffen hebben. Is dit niet het geval dan is het bezoeken aan of van kinderen met waterpokken tijdens de zwangerschap af te raden in verband met het risico voor het ongeboren kind.

Los van dit alles snap ik niet waarom je een ziek kind naar het kdv brengt.... Als je zelf ziek bent ga je toch ook niet werken!?
Je zegt zelf dat ze er erg moe uitziet, de drukte op het kdv zal haar nog meer uitputten en dat komt dr herstel niet ten goede!
Daar komt bij dat als er kleine babytjes op de groep zitten die ook besmet kunnen raken, en als dat voor hun 1ste jaar is krijgen ze dit nog een keer.... Ook als er kindjes aanwezig zijn die opgehaald worden door hun mama die zwanger is dat ook gevaarlijk voor haar ongeboren kindje!
Je kan natuurlijk geen rekening houden met de hele wereld maar voor mij zouden dit wel genoeg redenen zijn om een vrije dag te regelen of toch nog een oppas....!
Er is veel over te lezen op het internet en je kan natuurlijk ook even je kdv bellen om naar hun beleid te vragen, anders sta je daar straks met je zieke kind op de stoep....

Succes L81

hoi,,

Tja als ik ziek ben ga ik eigenlijk wel werken .... en natuurlijk breekt mijn hart als ik mijn beteuterde meisje naar het kdv moet brengen, maar er is nu eenmaal  zo snel geen andere oplossing en doodziek is ze nu eenmaal ook niet.
1 van mijn  collega's op het werk had wel aangeboden dat ik  Jasmijn naar haar mocht brengen vanmiddag en toen  durfde ik het kdv wel te bellen om te overleggen.
Ze mag gelukig gewoon komen. Dan heb ik liever dat ze daarheen gaat waar ze het kent dan dat ze naar een vreemde collega gaat.
Ik noemde wel tegen het kdv dat ik het en beetje eng vind voor de baby'tjes.  
Maar ze zei dat dat al niet meer uitmaakt, er zijn al heel veel kindertjes op de 4 groepen met waterpokken er lijkt geen ontkomen meer aan.
Ik heb hier op het forum ook al verschillende verhalen gezien, het is echt een epidemie blijkbaar!

groetjes ELke
ps volgens mijn moeder  heb ik het nooit (zichtbaar) gehad, oei oei dat kan nog wat worden

Terug
Bovenaan