spoedvraagje

Nick is ziek hij begon vanmorgen over een zere buik en tegen 10.00 begon hij over te geven (dat heeft hij nu ongeveer 5 keer gedaan)
Hij wil dus niet eten (dat vindt ik niet erg) maar hij drinkt ook bijna niet en als hij drinkt dan komt het er weer snel uit.

Nou mijn vraag: weet iemand hoeveel een kind (hij is 5) moet drinken om te voorkomen dat hij uitdroogt.
Hij heeft nu denk ik 350 ml op vandaag maar heeft daarna ook weer overgegeven.

Bedankt alvast
Liefs sandra

Hoi Sandra,

Nick heeft het flink te pakken. Zorg dat hij regelmatig kleine beetjes (een slokje) drinkt. Als hij een hele beker opdrinkt dan is dat te veel voor zijn maag om te verwerken. Ik zou lauw water of slappe thee geven en later vandaag misschien wat ORS (heb je dat?).
Het is moeilijk te meten of hij genoeg krijgt (ik weet ook niet hoeveel genoeg is), omdat hij veel weer uitspuugt. Graadmeter is het vel van zijn hand (bovenop); als je dat vastpakt tussen duim en wijsvinger en het blijft staan (of gaat langzaam weer terug) dan heeft hij last van uitdroging. Om te zien hoe het hoort te zijn kun je even bij jezelf kijken hoe snel je huid weer normaal is getrokken.

Beterschap voor je lieve kereltje!
Ellen mv Julian

ik heb wel ors in huis maar dat wil hij niet drinken, hij komt er direct van aan het kokhalzen. Onder dwang heeft ook geen zin want dan komt het er ook weer uit.

Ik heb hem net wel een zetpil gegeven hij heeft wel geen koorts maar misschien knapt hij er wat van op.

Hey!

Volgens mij duurt het wel even hoor, voor kindjes zijn uitgedroogd... En hij spuugt sinds vandaag? Bij twijfel gewoon de HAP bellen, je mag toch niet zomaar langskomen en geven dan wel aan hoeveel hij mag/moet drinken denk ik?
Ehhmmmz verder weet je denk ik zelf wel waar je op moet letten inmiddels... Wij hebben met dank aan de tips hier nu wel standaard 2 flessen AA in huis. Als ze ziek zijn drinken ze die zoete zooi graag en door de suiker inderdaad heel snel opgenomen in je lichaam + de extra toegevoegde "goede" dingen, hihihi! Heb je niks aan hé op zondag? Sorry...
Ik zou gewoon kleine slokjes geven en niet teveel ineens. Dan maar veel minder vocht binnen dat erin blijft dan veel vocht erin dat er ook weer uit komt. Is er iets wat ie lekker vind? Cola? Gewoon geven dan maar, hahahah! ( Mijn mama motto als ze ziek zijn: er kan opeens zoveel...)
Anyway, succes ermee vandaag.

Liefs, Marieke

oja jurgen heeft net van die aa-drankjes bij een tankstatione opgehaald. De huisarts heeft ooit eens tegen mij gezegd dat als je veel overgeeft of diarree hebt dat je dan die drankjes moet drinken omdat daar veel in zit.

@ Ellen bedankt voor je tips.
Weet je wat het stomme is ik heb een verpleegkundige achtergrond ( verpleegkundige met verstandelijk gehandicapten) dus ik weet best veel maar als het om je eigen kind gaat is het veel moeilijker dan als je voor een ander zorgt.
Niet dat ik voor mijn clienten niet goed zorg hoor maar ik kan dan profesioneler kijken.

ik had inderdaad al gecheckt of hij niet aan het uitdrogen is maar gelukkig is dat nog niet het geval.

Liefs sandra

Hoi,
Uitdrogen gebeurt niet zomaar. Er wordt altijd nogal hyper gedaan over uitdragen en dat is op zich ook begrijpelijk, want áls het gebeurt is het ook wel gevaarlijk (zeker bij kleine baby's), maar voordat het gebeurt..... ben je wel even verder, zeker bij een 5-jarige.
Als hij kleine beetjes drinkt, is dat al heel goed. Kleine slokjes en dan steeds wat tijd ertussen laten. Hij zal snel wel weer wat grotere hoeveelheden kunnen verdragen. En net wat je zegt, eten is nu helemaal niet belangrijk.
Beterschap! Is altijd sneu als ze ziek zijn.
Groetjes, Noor

Terug
Bovenaan