Sporten en zwangerschap?

Hallo allemaal,

Ik sport vrij intensief, ik ben zelf aerobicinstructrice en geef ongeveer 6 uur les per week ( dit is een bijbaan ). Nou wordt er geschreven en ook door collega's beaamd , dat je rustig nog een tijd door kunt bijven gaan. k ben nu 8 weken en 4 dagen. Toch ben ik ongerust, vorige keer is t nl mis gegaan, en je gaat toch naar oorzaken zoeken. Ik heb al een echo gehad met 7 weken en 6 dagen, en alles zag er toen prima uit. Ik doe het wel al wat rustiger aan, mijn step staat laag en ik porbeer niet te veel te springen. Maar ja je wilt toch het goede voorbeeld geven aan je klanten. Heeft iemand hier ervaring mee??
Zijn er meer mensen die een poos door hebben gesport en heeft iemand nog tips??
Normaal geef ik de mensen tips, maar nu het jezelf betreft ben je toch heel onzeker.

Groetjes Harriëtte
 
Hoi Hariette,

Ik ben momenteel18 weken zwanger en heb maandag mijn laatste )aerobic'les gegeven. Niet omdat ik het niet meer ging maar meer omdat ik gewoon te fanatiek ben en ook niet wil dat de klanten er onder leiden. Ik heb het aan de vlk gevraagd en die zegt ook dat je gewoon door kunt gaan, het is zelfs goed en het springen kan geen kwaad.
Je moet alleen goed naar je lichaam luisteren en als je last krijgt van soort van menstruatiekrampen of iets dergelijks heb je te veel gedaan en moet je de volgende keer rustiger aan doen.

Ik sport, ook steps, nu nog wel voor zelf mee in een groep maar dan kan ik rustig aan doen wanneer ik het wil.

Het is voor iedereen verschillend, alleen geen rechte buikspieren meer doen en verder kan het echt geen kwaad en sporten, zeker als je dat altijd al hebt gedaan, is heel goed voor je, ook tijdens de zwangerschap.

Veel fun met sporten en geniet van je zwangerschap,

groetjes Po
 
Hoi Hariëtte,

Ik ben nu 27 + 2. Ik heb tot ongeveer 24 weken gewoon nog 1 x per week aquarobics gevolgd, zij het dan wat minder fanatiek dan voorheen. Ik kreeg van mijn instructice en de Vk wel het advies om niet meer voluit mee te doen met de buikspieroefeningen omdat dit bij de bevalling juist tegen zou kunnen werken. Op een gegeven moment voelde het springen niet echt prettig meer aan, mijn buik schudde voor mijn gevoel teveel op en neer en ik had iedere keer het idee dat dit niet goed was voor mijn kindje. De "regel" is dat je kunt blijven sporten zolang je je er goed bij voelt. Je moet alleen oppassen met contactsporten, zoals boxen ofzo. En als je je er niet zeker bij voelt wat wel en niet kan, neem dan eens contact op met je Vk. Zij(hij) kan je daar natuurlijk beter in adviseren dan wij "leken" (LOL!) en het is helemaal niet raar als je ergens onzeker over bent!

Groetjes ,
Miranda
 
Terug
Bovenaan