Sporten in cabine en sauna

Hoi allemaal,

Ik heb even een vraagje.
Ik sport 1x in de week in een cabine. Die is ongeveer 40 graden.
Je ligt er zelf in op je rug en je hoofd steekt eruit.
Je doet dan gewoon oefeningen, buik, been e.d. Ik weet wel dat je
die oefeningen mag doen, maar kan die hitte kwaad als je zwanger bent?

En de sauna. Mag je daar in als je zwanger bent?
En als dat niet mag, wel in bubbelbaden, zout waterbaden en de rest
van die lekkere ontspannende baden die je hebt in een sauna.

Alvast bedankt
Groetjes

Hoi hoi,

Sporten is niet gevaarlijk tijdens de zwangerschap alleen zijn er wel een aantal dingen die je beter kunt vermijden. Hardlopen waarbij je je hartslag laat oplopen is niet echt goed voor het vruchtje. ( is mij uitgelegd ) Wat daarmee ook vergeleken kan worden is oefenen in een cabine en de sauna. Je lichaam ( hart ) moet extra hard werken om alles koel te houden. Ik zelf zou het niet doen. Maar wees niet bang om te sporten. Ik doe dat ook twee keer per week alleen sinds ik zwanger ben op een wat lager tempo. Twijfel je nog zou ik de vk bellen en even om advies vragen.

Veel succes ermee

Hoi,

Ik zou het inderdaad je VK vragen. Volgens mij heeft het met de temaperatuur te maken dat het beter is om de eerste drie maanden niet in de sauna te gaan (en die cabine is ook warm). Wat sporten in het algemeen betreft, zolang je gewent bent te sporten, en je voelt je goed, mag je gewoon sporten. Ik loop hard en heb dat tot de 15e week moeiteloos kunnen doen. Nu gaat mijn buik in de weg zitten (tweeling) en ben daarmee gestopt. Die hartslag is een beetje een fabeltje volgens mijn gyn. Als je gewent bent te sporten waarmee je hartslag omhoog gaat, is het niet erg om daar mee door te gaan (Bv ook spinning). Maar sport je weing, dan niet!
Succes

Hoi Gitty,

Ik ging ook regelmatig naar de sauna en heb het de chyn. gevraagd. Hij zei dat je het voor de 14e week niet moet doen. Daarna kan het wel gewoon, dat wil zeggen als je al gewend was om regelmatig  naar de sauna te gaan. Het bubbelbad wordt echter wel sterk afgeraden ook na 14 weken. Ik ben na de 14e week ook weer naar de sauna gegaan en heb nergens last van gehad, ik vond het erg relaxed. Je moet je eigen lichaam gewoon goed in de gaten houden.

Groetjes
Ginny (36 wkn - 3 dgn)

Hai,

Gewoon een advies/antwoord:

De reden waarom je beter in het begin niet naar de sauna kan gaan, is dat het vruchtje oververhit kan raken en dus een kans op een miskraam veel groter is.
Ook na die tijd is er nog steeds een risico, vooral als je lichaam niet gewend is aan de hoge temperaturen. Ook een dompelbad wordt afgeraden. Ik ging zelf voor mijn zwangerschap regelmatig naar de sauna, ik ga nu het risico gewoon niet nemen. Stel dat het wel misgaat, ga je je altijd afvragen of je beter niet had kunnen gaan. Aan de andere kant is het misschien heel iontspannend, maar een lekker avondje eigen ligbad, bevalt nu ook prima. Ik leg er lekker scrubjes en gezichtsmaskers bij. Heerlijk thuis verwennen.

Het sporten kan zolang je lichaam aangeeft dat het het sporten aankan. Je moet natuurlijk wel weer oppassen met die hitte cabine. Verder is het verstandig om je hartslag in de gaten te houden en niet te harde stoten of vallen te maken.

Succes!

Helen(tje)
12 weken

Terug
Bovenaan