Sporten

Misschien een vreemde vraag, maar ik stel 'em toch. Ik weet sinds vorige week dat ik zwanger ben van m'n eerste kindje, dus heb nog geen ervaring met alles wat er bij komt kijken. Gisteren ben ik normaal gaan sporten (zumba), maar was wel vrij misselijk na afloop (en had al wat rustiger gedaan dan normaal). Ook voelde ik m'n buikspieren al redelijk trekken. Lijkt mij eerlijk gezegd wat vroeg als je pas 5,5 week zwanger bent, maar kan dat te maken hebben met het feit dat mijn buikspieren redelijk goed getraind zijn en dus vrij strak staan?

Vannacht ook wat kramp gehad, maar nu is dat weer weg.

Groetjes,
Ester
 
Als je altijd al veel sport, kun je zonder problemen blijven sporten, is mijn ervaring.
Als je op een gegeven moment een wat grotere buik krijgt moet je wat je doet natuurlijk wel aanpassen.
Zumba wordt op een gegeven moment gewoon te zwaar en bovendien heb je grotere kans op blessures omdat op een gegeven moment je gewrichten gaan "verweken" (alle banden worden dan wat slapper ter voorbereiding op je bevalling).
Ook moet je even kijken wat je zelf prettig vindt. Een vriendin van me is een fanatieke volleybalster, maar die merkte dat haar angst/bezorgdheid om het baby'tje in haar buik ervoor zorgde dat ze zich niet 100% kon concentreren tijdens wedstrijden en dat ze rare duikelingen maakte om haar buik te ontzien en zo kleine blessures opliep. Toen is ze maar iets eerder gestopt dan de bedoeling was en gaan wandelen en zwemmen.
Een leuke aanrader is het boek: Gezond en Energeiek Zwanger van Esther van Diepen. Vol met tips over bewegen tijdens je zwangerschap (want het is beter voor je dan negen maanden op je kont gaan zitten!).
 
Hoi Ester!

Ik doe ook al 2 jaar 3x per week Zumba en ben een paar weken niet kunnen gaan ivm werktijden. Ondertussen bleek ik zwanger en heb vorige week voor het eerst 'zwanger gezumba-d'
Ik had inderdaad ook last van de buikspieren!
Volgens de vk kan het absoluut geen kwaad, het is wat anders als je nu fanatiek gaat sporten en je lichaam dat niet gewend is, niet gezond!

Zolang het gaat wil ik blijven sporten, ga wel terug van 3x naar 1x in de week. En op de sportschool waar ik dat doe wordt ook een 'low variant' gegeven, dat gaat wat trager en is aangepast voor mensen met blessures, oudere mensen etc. Denk dat ik me daar tussenvoeg als het te zwaar wordt.

Gewoon lekker blijven sporten en goed naar je lichaam luisteren!

Succes!
 
Ladies, bedankt voor de antwoorden! Ben ik weer een beetje gerustgesteld (voor zover mogelijk met zo'n ukkie in je buik)

Blijf zo lang het kan gewoon lekker 2x per week zumba doen. Al dan niet op vol tempo. Daarnaast deed ik ook al 2x per week fitness en dat ga ik nu gewoon beperken tot fietsen op de hometrainer en crosstrainer denk ik. Buikspieren ga ik niet meer doen.

Dat boek Gezond en Energiek Zwanger klinkt ook goed. Ga ik zeker aanschaffen.

@ Juulke: succes met zumba. Hoop dat je het nog lang vol kunt blijven houden. Gewoon lekker met de oudjes meesporten. Altijd beter dan helemaal niet.
 
Terug
Bovenaan