Spraak kind 1.5 jaar

<p>Hallo,</p><p>Ik vroeg me af hoe de spraak gaat bij andere kinderen van rond de leeftijd van 1.5 jaar. Onze dochter praat ontzettend veel maar maakt van bepaalde woorden haar eigen versie.. Ik verbeter haar steeds maar ze blijft haar eigen woorden gebruiken. </p><p>Een aantal weken geleden is ze geopereerd aan haar neusamandelen omdat haar neus altijd dicht zat en daardoor gronische oorontsteking had. Nu weet ik dus niet of haar spraak daar mee te maken kan hebben, of dat meerdere kinderen rond die leeftijd zo praten.</p><p>Aantal voorbeelden:</p>Toe ipv. KoePing ipv. SpringPlaap ipv. SchaapPim ipv. BingLoa ipv. Koda (Onze hond)Tlinken ipv. DrinkenToost ivp. Proost<p>Eerst dacht ik dat ze de letters K, S, B, D, P niet kon uitspreken. Maar ze kan bijv. wel Klaar, Slaap, Bad, Die, Papa ect. Dus het licht niet aan de letters..</p>
 
Helemaal niks om je zorgen om te maken. Sommige lettercombinaties zijn ook gewoon moeilijker dan andere. Pas bij 4/5jaar moeten ze dat kunnen..
Let wel op dat je niet echt verbeterd, maar het meer op de goede manier herhaald. Zegt jouw dochter Toe,  dan zeg je: ja, dat is een mooie koe. Zo leert se het vanzelf. 
 
Heel normaal hoor!
De ‘k’ is een moeilijke letter, net als ‘spr’ en ‘sch’. Een kind leert dat vanzelf wanneer hij ouder wordt. En ze is pas 1,5 jaar hè?! Gewoon de juiste uitspraak aan haar teruggeven. Niet perse verbeteren (nee geen toe) maar het juiste teruggeven (ja dat is een koe!)
 
Hoi, ik ben logopedist en het is inderdaad normaal! Kinderen verwerven de klanken (letters) in een bepaalde volgorde. Ze heeft nu dus de t en en p al verworven. Ze gebruikt deze klanken om woorden te zeggen met klanken die ze nog niet verworven heeft. Je zult zien dat ze de woorden steeds meer zoals wij uit gaat spreken. Zoals hierboven al gezegd: niet verbeteren maar op de juiste manier teruggeven. Op die manier hoort ze hoe het ‘hoort’ en leert ze die klanken vanzelf.
 
Zo is ook hoe ik er momenteel mee omga, ik herhaal het juiste woord. Het is niet dat ik haar verbeter door te zeggen dat zij het fout doet.
Bedankt voor de reacties!
 
Terug
Bovenaan