spreidbroek / slapen

Onze dochter van 6 maanden heeft sinds vorige week een spreidbroek. (balen). Overdag gaat het wel goed, maar 's nachts wil ze niet meer slapen. Voorheen ging ze naar bed en je hoorde haar niet meer tot de volgende ochtend. Er is ons verteld dat wij die broek 23 uur per dag om moeten houden. Toch hebben wij een paar keer 's nachts die broek afgedaan omdat het hele gezin wakker werd gehouden. Zodra die broek af is gaat ze slapen en hoor je haar niet meer. Heeft er iemand die hier ervaring mee heeft wel eens gesmokkeld met die broek door hem minder vaak om te doen.  Overdag heeft ze hem wel continu om.
Alvast bedankt.
Laura

Hoi,

Onze orthopeed gaf aan dat 23,5 uur beter is maar het liefste 24 uur per dag. Het uurtje respijt is bedoeld voor badderen en douchen. Mijn dochter had een tuigje en was iets ouder toen ze haar tuigje kreeg, rond de 8 of  9 maanden. Zij heeft niet dat probleem gehad met slapen. Mijn advies zou zijn, doe het zoveel mogelijk om, zo ben je er ook zo snel mogelijk weer vanaf. Je puk heeft niet voor niets het spreidbroekje gekregen.
Succes.

Hoi Laura,

Mijn dochtertje is nu 8 maanden en heeft ook sinds haar 6e maand een spreidbroek. Onze otrhopeet heeft destijds gezegd dat dit een orthese is wat je moet opbouwen. Het is eigenlijk net als steunzolen, moet je ook rustig opbouwen. Anders krijg je last van je voeten. Kyra sliep er de 1e paar nachten wel mee en kreeg er toen wat moeite mee. Ik heb het broekje toen afgedaan en de avond erop opnieuw geprobeerd. Ze moet natuurlijk ook heel erg wennen aan de nieuwe houding die ze aan moet nemen. Het is ook een houding die ze liever niet toepassen (de kindjes) als het niet soepel gaat.
Ik zou dus niks forceren en blijven proberen. Bij Kyra was het na ongeveer 2 weken geen probleem meer.

Succes!!
Groetjes Simone

quote: Laura35 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('24-05-2006 21:43:03'));

Onze dochter van 6 maanden heeft sinds vorige week een spreidbroek. (balen). Overdag gaat het wel goed, maar 's nachts wil ze niet meer slapen. Voorheen ging ze naar bed en je hoorde haar niet meer tot de volgende ochtend. Er is ons verteld dat wij die broek 23 uur per dag om moeten houden. Toch hebben wij een paar keer 's nachts die broek afgedaan omdat het hele gezin wakker werd gehouden. Zodra die broek af is gaat ze slapen en hoor je haar niet meer. Heeft er iemand die hier ervaring mee heeft wel eens gesmokkeld met die broek door hem minder vaak om te doen.  Overdag heeft ze hem wel continu om.
Alvast bedankt.
Laura  
Hoi Laura,

Wat vervelend zeg dat je dochter 's nachts niet wil slapen met de spreidbroek. Mijn dochter is nu 7 maanden en heeft ook een spreidbroek en maakt er gelukkig geen probleem van. Zowel overdag als 's nachts slaapt ze er gewoon mee. Je schrijft dat het overdag wel goed gaat. Slaapt ze dan wel gewoon met de spreidbroek? Je zou zeggen dat het dan 's nachts ook gewoon goed moet gaan. Ligt het wel aan de spreidbroek of is het misschien een periode van wat onrustig slapen! Smokkel maar niet met de spreidbroek, want dan heb je kans dat ze hem nog langer moet dragen en dan ben je helemaal ver van huis. Probeer het gewoon even vol te houden ook al is het soms moeilijk en wil je 's nachts slapen, maar je wil ook niet dat ze langer met de spreidbroek om moet liggen omdat jullie zo nodig willen slapen. Hou vol en doe het voor je dochter en haar toekomst. Ook al moet je er af en toe wat vaker uit! Zet hem op!
groetjes van Brenda

Hoi Laura,

De eerste 3 nachten dat onze dochter het spreidbroekje aan had, sliep ze erg onrustig. Daarna ging het weer als vanouds. We hebben wel een stukje schuimrubber aan het voeteneind gelegd, zodat haar onderbenen daarop konden steunen. Dan knelt het in ieder geval niet in de knietjes. We hebben haar ook niet eerst laten wennen, gewoon gelijk de hele dag het spreidbroekje aan. Des te eerder ben je er weer vanaf. En het is echt zo: voor de ouders is het lastiger en vervelender als voor het kindje. Die weet op een gegeven moment niet beter meer.

Heel veel succes ermee!

Gabrie

Hallo Laura,
ik begrijp volledig waar je het over hebt, want ook onze dochter heeft in een spreidbroek gelegen.
Ik zou je echter zeer willen adviseren om dat onding wel om te laten!!!
Ik weet het, is heel erg moeilijk, maar als je niet consequent bent is de kans vele malen groter dat ze er langer in moet.
Wij hebben het toendertijd ook regelmatig afgelaten, met als gevolg een half jaar langer om moeten!
Probeer met z ´n allen door de zure appel te bijten, hoe moeilijk het ook is, en hoe zielig het ook is voor je kindje. Je doet haar een groter plezier door zo snel mogelijk er weer van af te kunnen zijn! En op de een of andere manier `weten` ze dat het af gedaan wordt als ze maar doorhuilen, dus probeer het nu om te laten.
Ik wens je heel veel succes!
Veel liefs, Claudia.

Gabrie, ik lees net dat jullie schuimrubber onder in het bedje hebben gedaan zodat je kindje dan meer steun heeft.
Zo slim waren wij toendertijd ook, maar toen de instrumentenmaker en de orthopeed daar achter kwamen hebben we ze flink op onze donder gehad. Dat schijnt helemaal niet goed te zijn. Als ze kan steunen met de beentjes kan de afwijking niet genezen, want dan nemen ze een andere houding aan!
Wij hebben het toen ook meteen weggelaten.
Vraag het anders even na bij je arts, of hij-zij hierin staat.
Groetjes, Claudia.

Claudia,

Wij hadden alleen een stukje schuimrubber van ongeveer 4 cm dik onder haar onderbeentjes gelegd. Alleen haar kuitjes rusten daarop, de stand van de bovenbenen of heupen verandert daar niet door. Ik had dat gelezen op het forum van www.heupafwijkingen.nl. Het heeft in ieder geval geen negatieve gevolgen gehad voor onze dochter, want ze is inmiddels uit haar spreidbroekje binnen de vooraf gestelde termijn.

Succes

Gabrie

Terug
Bovenaan