Spreidbroekje

Vanmiddag in het ziekenhuis geweest voor een echo van de heupjes van onze dochter van bijna 7mnd. Dit omdat de jgz arts niet goed kon voelen of het goed zat tijdens de controle.

Bij de echo bleek links misschien niet helemaal goed was. Beetje vaag maar moesten gelijk naar de orthopeed (AIOS). Deze heeft haar onderzocht en opzich leek alles wel goed, de supervisor (een oudere jaars) heeft haar ook kort onderzocht. Conclusie alles bewoog goed misschien beetje stijf, een minimale dysplasie. Wij dachten mooi, beginnen ze over behandeling met een spreidbroekje. We kregen gelijk de doorverwijs brief mee en een afspraak voor nieuwe echo over 6 weken. D
We werden eigenlijk zo weer buiten gezet onder het mom iets anders kan niet

Eenmaal thuis waren we over de schok heen en slaat de twijfel toe. We hebben beiden hel sterk het gevoel dat dit niet de oplossing is en dat het zo wel goed komt en dat we onze dochter niet zo maar een zo iets heftiger willen blootstellen als dat niet nodig is.
Op google stuitte ik gelijk op promotie onderzoek dat uitwees dat een spreidbroekje niet nodig is in 80% van de gevallen. Dit bevestigt ons gevoel een beetje.
Morgen ga ik eerst weer het ziekenhuis bellen dat we eerst weer gesprek met de arts willen omdat er nu geen ruimte was voor vragen of overleg of twijfels. We twijfelen vooral omdat de afwijking echt minimaal zijn.

Heeft iemand ervaring met het weigeren van het spreidbroekje en hoe dat af liep,? Of ouders met ervaring met het spreidbroekje? Wij kennen niemand die dit ooit heeft gehad.

Onze zoon moet over 3 maanden een foto laten maken omdat hij in stuit heeft gelegen.
Ons werd geadviseerd om hem tot die tijd goed in een draagdoek te dragen om zo de kom en kop te trainen.
Er is een hoop over te vinden op internet en onze draagdoek consulent heeft ons ook een hoop informatie hierover gegeven.

Helaas nog geen ervaring met de spreidbroek maar wij hopen het zo te voorkomen.

Ha!

Ik zou het wel serieus nemen!
Als baby/kind heb ik een spreidbroekje gedragen, als ik dat niet had gedaan was de kans groot geweest dat ik nu scheef en mank had gelopen.
Ik kan me er niets van herinneren dat ik het broekje heb gedragen, het heeft dus voor mij geen negatieve gevolgen gehad!
Verder zou je er ook voor kunnen kiezen het spreidbroekje alleen snachts bij je kindje aan te doen. Dan zie je het ook niet veel terug op foto's als je dat een vervelend idee vind.

Groetjes!

Mijn beide dochters hebben een spreidbroek gehad. De oudste nu 3,5 jaar heeft bij 6 maanden een spreidbroek gekregen en deze 11 weken om gehad. De jongste is nu 8 maanden en heeft hem bij 3 maanden gekregen en 6 weken om gehad.

Bij de oudste konden ze het moeilijk voelen maar op echo en foto duidelijk zichtbaar. Ik vond het heel erg dat zij hem om moest, maar ze heeft er ‘weinig’ last van gehad. De 1e week was moeizaam omdat het omrollen etc ineens veel moeilijker ging. Hier raakte ze snel aan gewend en uiteindelijk kon ze er alles mee, rollen en tijgeren.

De jongste kreeg een echo omdat de oudste het heeft gehad en dit erfelijk is. Bij haar minimale afwijking op de echo te zien en ze stribbelde ook wat tegen. Hierbij mocht ik kiezen, of 6 weken aankijken en een nieuwe echo of gelijk een spreidbroek. Hierbij gekozen om gelijk met een spreidbroek te beginnen. Dit vooral om hoe eerder je er mee start hoe eerder je resultaat ziet. Ook wilde ik de frustratie voorkomen die onze oudste de eerste week heeft gehad. Uiteindelijk na 6 weken een echo en stond alles goed en was de spreidbroek niet meer nodig.

Ik heb geen ervaring met het weigeren van een spreidbroek. Wel vond ik het aan het begin lastig het leek mij zo moeilijk voor onze dochter. Achteraf ben ik er heel blij mee. De heupen staan nu zo goed als normaal waardoor ze later minder kans heeft op klachten hiervan. Ik ben van mening dat ze een spreidbroek niet zonder reden geven. Op deze leeftijd is het ook wel belangrijk om zo snel mogelijk te beginnen en niet te lang te wachten.

Met je vragen zou ik zeker het ziekenhuis bellen en aangeven dat je duidelijkheid wilt hebben. Succes met je keuze.

Ik heb zelf vroeger een spreidbroekje gedragen omdat e.e.a. scheef stond. Mijn moeder vertelt altijd dat ik dat nauwelijks leek te merken en alsnog een vrolijke en beweeglijke baby was. 
Mijn eigen zoontje is op controle geweest vanwege mijn historie maar was voor hem niet nodig. De arts vertelde toen dat vroeger wel vaker onnodig spreidbroekjes werden gegeven maar dat het tegenwoordig een stuk minder is en dat ze het nu alleen doen als het echt nodig is.

Ik werk in de kinderopvang en zie soms kindjes met een spreidbroekje. Zoals de reacties hierboven ook zeggen, ze geven een spreidbroekje écht niet zomaar tegenwoordig.
Het ziet er vervelend uit, maar geen enkel kindje heeft er last van. Hooguit wat frustratie in de eerste 1 a 2 weken, zeker op de leegte die jouw kindje heeft. Krijgt een kindje een spreidbroekje op de leeftijd van 3/4 maanden, is die frustratie er niet omdat ze dan toch alleen nog maar kunnen liggen/leunen. Met 7 maanden is er waarschijnlijk meer frustratie omdat je kindje wil rollen en misschien tijgeren, maar echt.. kinderen zijn hier mega handig in en ik heb al heel wat kindjes zien tijgeren met een spreidbroekje aan! Je kindje gaat zichzelf echt aanpassen.

En een spreidbroekje is maar voor korte tijd, een aantal weken. En meest bouwt het zich al gauw af naar alleen nog de slaapmomenten. Dat scheelt al.

Ik snap heel goed dat je het er zielig uit vindt zien, maar echt... kinderen accepteren dit supersnel en worden er handig mee.

Een vriendin van mij weigerde ook een spreidbroekje bij haar zoontje 5 jaar geleden. Ze dacht dat het wel meeviel. Maar op 4 jarige leeftijd moest hij toch geopereerd worden aan zijn heupen. Hij is nu 6 en ondervindt daar nog altijd de gevolgen van..

Dus echt, liever nu even een spreidbroekje voor een periode van weken/maanden en daar heeft je kindje haar hele leven profijt van en ze herinnert zich het later echt niet! Een operatie op latere leeftijd en pijn herinnert ze zich wel, als je een spreidbroekje weigert en het achteraf toch nodig bleek te zijn..

Als je zoontje al 7 maanden is zou ik niet weigeren! Hij is te oud om er nog overheen te groeien! Zou extra gesprek aanvragen voor meer uitleg..

Terug
Bovenaan