Springen

<p>Mijn zoontje is motorisch niet zo heel goed en kan bijvoorbeeld niet springen of zonder hulp traplopen. Hij is 25 maanden. Hoe oud was jullie kindje voordat hij/zij ongeveer kon springen en traplopen? Hij lijkt ook heel weinig interesse te hebben in klimmen enzo en ik zou dat graag wat stimuleren want nu is hij echt nog een beetje onhandig dus als iemand tips heeft? Graag! En dank alvast</p>
 
Je zou eens bij een kinderfysio kunnen informeren. Zij helpen al bij voorkeurshoudingen bij baby's en bij kinderen die niet gaan lopen. Wat misschien ook leuk is en misschien stimuleert is peutergym. Ons mannetje, nu ook 25 maanden, gaat al vanaf 15 maanden naar de gym. Je doet dit samen met je kind en er is voor iedereen wat. Tussendoor zijn er ook spelletjes. Wij doen dit juist omdat we dus een enorme klimmer hadden en meneer met 11 maanden al de trap op klauterde. Hij moest dus juist zijn energie kwijt en op veilige manieren kunnen klimmen etc.
 
Sorry maar dat is echt nog geen achterstand hoor? Onze begint dat nu pas te proberen allemaal (zelf dan zonder hulp/handje) en is 2,5 jaar. Goed oefenen, niet pushen. Dan komt die zelfverzekerdheid en vertrouwen erin vanzelf. Lekker spelenderwijs, en trotse ouders bij wat wel al goed gaat helpt beter dan “waarom kan mijn kind het nog niet” als er verder niets mis is. Vergelijken doen we allemaal, en controle houden over een gemiddelde is zeker goed. Alleen bij zo’n dingen als je noemt kan toch geen specifieke leeftijd aan vastzitten? No worries ?
 
Ieder kind ontwikkelt op zijn eigen tempo. En sommige kindjes zijn nu eenmaal motorisch handiger en vlugger als een ander. Mijn oudste dochter liep met 10 maanden. Mijn jongste was over het jaar. Ik vond het een eeuwigheid duren en was veel aan het vergelijken. Maar mijn oudste praatte pas veel later en de jongste doet dat veel meer. Dus ieder in zijn eigen tempo.
 
Dank voor jullie reacties, ik heb het niet over een achterstand en ik ben ook niet aan het pushen om iets te kunnen (dat zijn allemaal aannames van jullie;). Ik ben ontzettend trots op mijn zoontje en heb nooit negatief commentaar op zijn ontwikkeling (ik denk het geeneens). Maar zijn motoriek leidt gewoon regelmatig tot gevaarlijk situaties omdat hij niet zo handig is en ik dacht misschien hebben mensen wel tips die hem wat vaardiger maken zodat hij wat meer plezier beleeft in bewegen. Ook omdat er genoeg kindjes zijn van zijn leeftijd die dat wel al kunnen. Dank dus voor de tip voor peutergym
 
Misschien naar een binnenspeeltuin gaan, waar hij veilig kan klauteren en ervaren? Niet mijn favoriete plek om te zijn, maar kinderen vinden het geweldig. Wij zijn van plan om ook naar ouder-kind gym te gaan met onze dochter, maar dat kan hier helaas pas vanaf 2 jaar. Dus we moeten nog n half jaartje wachten.
 
Wat goed dat je hier zo alert op bent !! Als je op zoek bent naar een referentie kader: Bij 2,5 jaar moet hij een bal kunnen schoppen zonder om te vallen.

Wij gaan sinds onze dochter dik 1,5 is naar apenkooi (peutergym) en zien haar gewoon vooruit gaan. Ze heeft er ook zo veel plezier in! Wat ook heel erg helpt is dat ik haar niet mag tillen sinds ik zwanger ben (ze is nu 21 maanden). Dus ze moet wel zelf de trap op, trap af doet ze terwijl ze mijn handen vasthoudt of zittend op haar billen. Als ze opgetild wilt worden terwijl ik aan het koken ben, stimuleer ik haar om op een stoel te klimmen, zodat ze mee kan kijken.
Verder probeer ik de fijne motoriek te stimulerem door samen met de blokkenstoof te spelen of haar te laten kleuren. Oh en natuurlijk zelf de lepel laten hanteren (oké, als ik echt wil dat er eten in gaat, voer ik nog wel. Dat gaat wat snellen )
Hopelijk heb je hier wat aan! En als je je zorgen maakt over de motoriek, even aan het consultatiebureau vragen of ze hier extra naar willen kijken ? daar zijn ze voor
 
Terug
Bovenaan