De sprongen zijn wetenschappelijk gezien achterhaald. Zeker de timing ervan. Ik zou ook alles dat je leest mbt wat je baby hoort te doen gewoon ter info aannemen, en vooral goed je kindje blijven volgen.
Wat fijn dat je hem al lekker in zijn bedje in slaap hebt gekregen! Is het gelukt om hem even lekker te laten slapen daar? Ik kan me je onzekerheid goed voorstellen hoor! Ik vond het toen ook moeilijk om uit te vinden. Ik had een huilbaby die alleen maar op mij sliep. En mijn ervaring is ook dat meebewegen met de baby de beste resultaten geeft.
Je mag gewoon vaker aanleggen, je baby vindt vanzelf het nieuwe ritme weer. Het is namelijk vaak een teken van een veranderend ritme als ze even vaak en kort gaan drinken. Ook met de fles. Als je je baby volgt kom je het snelst weer uit op het ritme waar je baby naar zoekt.
Wat ook kan is dat je baby erg veel last van krampjes heeft. Rond 6-9 weken ligt het hoogtepunt van de krampjesperiode. Lekker veel dragen, billetjes kloppen, buikje masseren, beentjes fietsen. En goed laten boeren, na het voeden een tijdje rechtop houden.
En wat slapen betreft lees ik niets vreemds. Het is erg normaal dat jonge babies nog veel korte slaapjes doen. Die van mij sliep tot 4 maanden 5 x 45 min, en werd snachts nog heel regelmatig wakker en kreeg 2 a 3 nachtvoedingen. Biologisch gezien is dit ook heel belangrijk om te zorgen dat ze niet te diep in slaap vallen. Dat gaat wiegendood tegen. Rond 4 maanden gaan veel kindjes (niet alle) wat langere slaapjes doen en snachts ook iets langere stukken slapen. En tot die tijd kun je ze niks slechts aanleren. Dat slaan ze nog niet op. Dus het maakt niets uit waar je kindje slaapt of hoe je het in slaap krijgt. Dus lekker dragen, autorijden, wandelen met de wagen, babynestje op de bank, op je buik. Wat ook maar werkt. Gewoon uitproberen, want echt elk kindje is anders.
Er komt echt meer ritme en routine. Maar dat duurt nog even. Jij en je kindje leren elkaar net kennen. En de wereld is nog zo ongrijpbaar en indrukwekkend voor hem. Luister naar je moederhart, je doet het goed!