Spruw, alweer "zucht"

Hi,

Ik moet gewoon even klagen.
Onze zoon heeft nu voor de vierde maal spruw. De eerste drie keren hebben wij Daktarin gekregen van de huisarts. Dat hielp wel, maar niet genoeg, want na twee weken smeren kwam het toch steeds weer terug (terwijl hij met een dag of 2 al van de spruw af was!). Vorige week kreeg ik een ander middel (ben de naam kwijt), maar dat helpt helemaal niet! Dus nu weer Daktarin. Dit weer 2 weken gebruiken en als het weg is nog minimaal een maand 1-2 keer per dag nog toedienen. "Zucht".
Wij gebruiken de speen maar 1 keer, daarna wordt deze uit gekookt. Een slabbetje of spuugdoekje? Na elke voeding in de was. Gespuugd op kleertjes? Wassen. Elke dag een schone hydrofiel onder zijn hoofdje (of nog vaker als hij gespuugd heeft). Het boxkleed? Dat is al zo vaak gewassen! Na het spugen gaat dat in de was. Spuugt ons kind dan zoveel? Nee, als hij geen spruw heeft niet, dan blijft het netjes binnen, maar als hij daar last van heeft, dan spuugt hij vaker. Ik word er zo langzaam echt moe van! Doe niks anders dan wassen en spenen koken.

En dan het handen wassen: jemig, dat doen we ook 10 keer zo vaak dan normaal! En niemand mag in de buurt van zijn gezichtje komen, zonder dat wij weten dat ze schone handen hebben.

Voor de rest hebben wij een lief kereltje. Nu we zijn gebruiksaanwijziging kennen, gaat het zo super! Alleen die spruw. De huisarts hoopt dat hij na een maand dan zo oud is dat hij van de spruw af is en er over heen gegroeid is. De weerstand van die ukkies is gewoon zo klein! Het is ook niet zo dat we nu heel spastisch bezig zijn om alles hygienisch te houden. De rest van het huishouden gaat gewoon zoals anders. Maar soms word ik er doodmoe van en ik vind het erg zielig voor onze uk, omdat hij er toch last van heeft en slechter kan drinken door die stomme schimmel.

Gr. Tamara
mama van Cas (16-04-2007)

ik kreeg de tip elke keer als je kleintje spuugt een slokje water geven, spruw kan ook komen door melk wat in het mondje blijft zitten die kleine van mij heeft het ook al 5 keer gehad hij is nu 6 maanden maar gelukkig heeft die het nu al een hele tijd niet meer gehad en elke keer als ik zie dat hij wat spuugt geef ik hem een slokje water... succes groetjes patricia mama van chez

Heel herkenbaar. Onze dochter is inmiddels al bijna 1 jaar, maar heeft ook heel veel last gehad van spruw. Wij hebben ook daktarin gebruikt, het werkte wel snel, maar kwam ook snel weer terug zodra we er weer mee gestopt waren. Ik ben op een gegeven moment maar gestopt met de borstvoeding, en toen was het wel snel over. Eventueel nog een idee om te proberen: na iedere voeding even met een nat (water) gaasje de   mond schoon vegen. Dus over de wangetjes en kaakjes. Dan haal je de restjes melk weg waar de schimmel in kan groeien. Hoop dat dit werkt en dat de spruw snel over gaat. Weet hoe lastig het kan zijn ook voor de kleine met drinken.

Wat lastig..

Volgens mij heeft Suleyman ook spruw, ik weet het niet zeker.
Hij heeft witte plekjes aan de binnenkant van zijn lippen.
Maar voor de rest merk ik er niks van, hij drinkt gewoon goed.
Kan spruw niet vanzelf overgaan?

Terug
Bovenaan