spruw en kolven

dag dames,
omdat het op nov-moeder forum eigenlijk is "doodgebloed", maar ik wel met een vraag zit, plaats ik hem hier. Wie weet hebben dames ideëen/ adviezen erover.
Mijn dochtertje van 7 weken heeft sinds 5 dagen spruw, dat sinds 3,5 dag wordt behandeld. Omdat ik een half jaar BV wil blijven geven, ben ik bezig met kolven. Nu vraag ik me af hoe lang ik de melk die ik heb gekolfd niet mag geven (via één van de BV-verenigingen heb ik gehoord dat schimmel spruw zich niet laat doden door invriezen).   Dit zou dus inhouden dat ik helft van mijn opgebouwde voorraad moet weggooien, boehoehoe. Of het mag alleen gegeven worden als melk tot minimaal 60 graden wordt verwarmd. Maar daar was de dame aan telefoon nog wat onzeker over in antwoord. Dus of dat betrouwbaar is.
Verder  adviseren zij om minimaal 2 weken na het verdwijnen van de klachten door te gaan met behandeling, terwijl huisarts zegt 2 dagen???
Wie weet raad?
Alvast enorm bedankt voor jullie reactie!
Groetjes Mira

hoi,

wat vervelend zeg, allemaal andere adviezen, zou denk ik toch de adviezen opvolgen van je huisarts hoor, is denk ik ook wel zo vertrouwd.

mijn zoontje heeft ook spruw gehad, en ik gaf toen ook BV.
ik heb daarvoor ook medicijnen gehad (soort van creme) deze moest ik dan bij Mart een beetje van in zijn mondje doen, en voor het geven van de BV moest ik wat op de tepel smeren zodat er op die manier ook ietsjes binnen kwam.

met het kolven heb ik eerlijk gezegt niet zoveel ervaring, heb het wel gedaan hoor, maar niet toen ik spruw had.

maar ik denk idd dat je beter al je oude melk weg kunt doen ivm met de bacterieen.
en je tepel goed schoonmaken voor elke voeding/kolven. kolf apparaat wat vaker uit koken en de spenen.

ik hoop dat je er wat aan hebt.

veel suc6 (als ik me nog dingen herinner hoor je het wel)

groetjes Simone

mv Mart en 24wk zw

Hoi,
Vervelend zeg!
Ik heb het zelf met mijn oudste heel erg gehad.
Inderdaad moet je alle ingevroren melk weggooien.
Mij adviseerden ze ook om 2 weken nadat het over was nog door te gaan met de zalf, dus ls ik jou was zou ik die melk ook niet gebruiken! Stel je voor dat het hele proces weer overnieuw begint!
Jammer dat de telefoniste wat twijfelachtig was!
Ik had zelf een hele goede van LLL.
Sterkte!

dank je wel voor jullie reacties. Ik ga uit voorzorg wat langer door met behandelen (wil inderdaad dat ge-emmer niet opnieuw meemaken) en laat het kolven even voor wat het is, zolang ik behandel. Jammer, daardoor mis ik 2 weken, maar als ik het daarmee kan voorkomen...!
Gisteravond nog gemaild met iemand van VBN, heel prettig antwoord gekregen. Mag haar ook bellen bij vragen/ problemen!
Groetjes, Mira

Terug
Bovenaan