Spruw

<p>Hoihoi!</p><p>Er zijn hier vast ouders die bekend zijn met een kindje die ooit spruw heeft gehad. Mijn zoontje van 6 maanden heeft spruw en ik heb ook een schimmelinfectie op mijn tepels. Nu hebben we nystatine gekregen en miconazol voor mij. Nu vroeg ik mij af, wat hebben jullie allemaal kwa hygiëne gedaan?? </p>

Bh wassen op 60 graden. Dit ook voor wasbare zoogcompressen en de handdoeken waar je je mee afdroogt. Zelf heb ik kokosolie gesmeerd op m’n tepels. Is heel effectief tegen spruw. Ook heeft het slikken van probiotica bij mij geholpen 

Mijn kindje heeft sinds de geboorte last gehad van hardnekkige spruw. Zelf had ik ook klachten zoals jeuk. 
Eerst begonnen met kokosolie maar dit hielp bij ons helaas niet. Vervolgens nystatine en voor mij miconazol. Toen dit ook niet hielp kreeg mijn kindje een orale gel voorgeschreven, Daktarin. Dit hielp!!
Qua hygiëne heb ik na elke voeding mijn tepels gewassen met telkens een schone washand. Ook elke keer miconazol gesmeerd. Mijn handdoek ging elke dag in de 60graden was. Veel werk maar wel de moeite waard..
Ook is het van belang om na elke voeding gebruik te maken van schone zoogcompressen. Zo besmet je je bh niet. 
Verder spenen uitkoken, dit deed ik wel 2x per dag voor de zekerheid.
Wat hier vooral heeft geholpen is de orale gel, wondermiddel! Ik gaf dit na elke voeding en ook tussendoor gaf ik het met de speen. Heel belangrijk om door te blijven behandelen als de klachten over zijn. We zijn er hier eindelijk vanaf na 4 maanden. 
Veel succes!

De belangrijkste tips heb je denk ik al gehad, maar wil je ook mijn ervaring meegeven, omdat ik zonder lactatiekundigeer nooit vanaf was gekomen... Ik heb namelijk weken lang geworsteld met allerlei middeltjes (daktarin, gentiaan violet, kokosolie, azijn, probiotica,  ...) zonder blijvend resultaat. Ik had zelf enorme last, vooral ca. een uur na het voeden. Alsof mijn hele borsten in brand stonden! Bij mij zat de schimmel namelijk diep in de melkkanalen en -klieren. Uiteindelijk op advies van een lactatiekundige om fluconazol (?) gevraagd bij de huisarts. Die geloofde niet dat ik nog steeds spruw kon hebben na alle maatregelen, maar schreef het gelukkig wel voor. Dit is een capsule die eenmalig veilig mag worden genomen tijdens borstvoeding, en ik was er binnen een dag vanaf! Wat een opluchting na weken lang voeden met pijn...
Met andere woorden: laat je niet afschepen met "dat hoort erbij, niks aan te doen", als je denkt dat het niet goed over gaat!

De nystatine kan je het beste na iedere voeding in het mondje van je baby smeren. Verdeel de totale hoeveelheid per dag over het aantal voedingen en smeer die hoeveelheid na een voeding in het mondje 

Terug
Bovenaan