spruw

Hoi allemaal,

Spruw is witte aanslag op de tong.. maar wat kun je daar aan doen? en hoe weet je of je kindje daar last van heeft??? Hoe weet je uberhaupt dat het spruw is?? Onze kleine meid is nu 3 weken... is die aanslag gewoon van het drinken of is het spruw. Wie kan mij helpen???
Dank je
 
Hoi,

Als het echt spruw is moet je even bij de dokter een medicijn ervoor halen, die kan je aan je baby geven en desnoods op je borst smeren.
Spruw is als er echt aanslag op de tong ligt, dus niet melkresten na het eten.
Je herkent het zo, als er een dikke witte laag op de tong ligt.
Succes
 
hoi

idd een aanslag die je niet weg kunt vegen ook op de lippen komt het voor
Met een creme vd huisarts is dit binnen enkele dagen weg Wel nog even blijven smeren( het is een schimmelinfectie)
 
Morguh

Spruw zijn witte vlekjes die je niet weg kan poetsen/vegen. Snel naar de dokter is medicijn voor en dan is het snel over. Als je borstvoeding geeft kan je elkaar besmetten en heb je zelf ook medicijnen nodig (dactarinegel hielp mij het beste niet de creme)

de borstvoedingstelefoon kan je meer informatie geven. (bv. alles op 60 graden wassen etc)

sukses
 
de tong kan ook wit zien vd melk, pas als het niet afschraapbaar is (dus niet weg te halen met n doekje) en als je witte stipjes op het gehemelte ziet is t spruw, bij twijfel zou ik het even op cons buro of bij de dokter laten zien! succes
 
Spruw kun je inderdaad niet met een gaasje uit het mondje wrijven. Kun je de witte aanslag wel wegwrijven dan is het gewoon melkaanslag. Mijn dochtertje kreeg na 1,5 week spruw die zeer hardnekkig bleek. Ze is er nu net vanaf en is inmiddels al ruim 14 weken (!!). We hebben van alles geprobeerd, dactarin-gel voor in haar mondje (waar ze overigens echt ziek van werd) en creme voor op mijn borsten (wel jezelf ook behandelen anders blijven jullie elkaar aansteken). Nistatine, dyflucan. Niets hielp. Gek werd ik ervan. Maar het meest simpele hielp bij ons wel: met een wattenstaafje na elke voeding wat pure bosbessensap (verkrijgbaar bij reformwinkel) in haar mond smeren en op mijn borsten (wel uitkijken voor kleding e.d. vlekken gaan er bijna niet meer uit). Bosbessensap is zuur en daar kan de schimmel niet op groeien (die groeit juist op suikers, vandaar dus goed in de mond na de borstvoeding, die zit vol suikers). Ik zou het zeker proberen als ik jou was, het is natuurlijk, kan absoluut en kwaad en medicijnen kunnen altijd nog!
Succes, groetjes Suzanne
 
Wij hebben er ook ruim 4 maanden last van gehad, vreselijk. uiteindelijk had ik het echt in mijn borsten zitten en kreeg (na heeeeeel lang aandringen bij de huisarts) flucanozol voorgeschreven. Hierna waren de klachten bij mij over en ook bij mijn dochtertje. Ook bleef ik smeren met dactarin bij mijn dochtertje en micanozol bij mijzelf.
Die flucanozol zijn capsules die ze in uiterste gevallen voorschrijven.

Geloof niet in verhalen dat spruw vanzelf overgaat, dit is niet het geval, de borstvoedingvereniging kan je daarin ondersteunen. Ga altijd heel hygiënisch te werk. Kook alles uit, was knuffels, doekjes etc. Was altijd je handen voor en na de voeding en hou ook je tepels goed schoon, alleen niet met zeep of iets dergelijks.

Succes!
Willemijn
 
Terug
Bovenaan