Spruw

Hoi,

Hier even een tip voor alle moeders.
Onze zoon heeft last van spruw. Als nieuwbakken moeder wist ik niet wat er aan de hand was. Sinds een week geeft Cas nogal veel over, is hij ongedurig, maar hij huilt nauwelijks (het is geen huiler, zelfs niet met de hielprik). Dat doet hij al sinds vorige week zondag. Ook komt hij vaker om het voeden (maar ja, hij spuugt ook veel uit) en slaapt hij weinig en onrustig. Hij heeft last van witte "stippen" in zijn mondje, maar door het overgeven dachten wij dat hij gewoon de melk terug gaf (dat lijkt er namelijk op).

Afgelopen dinsdag waren wij op het consulatiebureau en vertelden dat hij veel spuugt, veel wakker en onrustig is. We moesten hem na het voeden maar even wat langer rechtop houden, dan kon zijn voeding beter zakken! Nou, dat hebben we gedaan, maar dat hielp niet.

Het vele spugen: ach, zei mijn schoonmoeder, haar zoon (mijn man dus) was vroeger ook een spuugkindje. Dat zal hij dus van zijn vader hebben!

Vandaag was ik het zat. Ik ben op internet meer informatie gaan zoeken over spruw, omdat ik ineens dacht dat het dat wel eens kon zijn. Nou, alle symptomen wijzen op spruw. Maar wat zag ik daar voor een tip: Pak een wattenstaafje en veeg daarmee over de tong van je kindje. Melk gaat namelijk gelijk weg, spruw blijft zitten (wat logisch is). En ja hoor, onze zoon heeft spruw!

En dat na het bezoek aan het consultatiebureau (daar heb je dus ook niks aan).

Die tip van het wattenstaafje wilde ik jullie niet onthouden. Ik zou willen dat ik het eerder had geweten, dan hadden we de weekenddokter, de weekendapotheker en zo niet hoeven bellen en hadden wij al bijna een week een gezonde zoon gehad... GRRRR..

Klopt, of met een gaasje, (dun) spuugdoekje kan je het ook proberen.
Mijn dochtertje heeft ook spruw gehad, maar gelukkig waren we er snel achter.

Hopelijk is je uk er snel vanaf!

Als je naar de dokter gaat, krijg je een spulletje dat heet Nystatine Labaz
Dit helpt ook goed. Daar gaat de spruw van weg.

Mijn dochtertje (10 weken) heeft het nu voor de 2e keer!!

Groetjes Danielle

Hoi Danielle,

Ik weet niet of je borstvoeding geeft, maar dan moet je jezelf ook behandelen tegen de spruw. Jij kan via je tepels ook besmet zijn.

Gelukkig gaat het met de spruw van onze Cas al beter. Maar ik ben wel de hele dag bezig met spenen (zowel van de fles als de fopspeen), tepelhoedjes en kolf-onderdelen koken. Daarnaast draait er nu elke dag een was op 60 graden met spuugdoekjes, handdoeken en alle andere dingen die met melk in aanraking komen... "Zucht". Maar goed, als ons kindje er maar beter van wordt!

Gr. Tamara.

Hallo,
Fleur heeft ongeveer  6 weken last gehad van spruw, ondanks alle voorzorgsmaatregelen (zelf behandelen, jezelf wassen (bij bv), alle kleding/spuugdoekjes wassen op 60 graden enz...). Ze heeft 2 en een halve kuur Nystatine gehad, toen was ik er helemaal klaar mee. Vooral omdat ze maar bleef huilen en vooral ook heel veel krampjes had (kan ook veroorzaakt worden door de spruw). Ik ben opnieuw naar de huisarts gegaan en "gelukkig" begon ze daar ook vreselijk te huilen (echt ontroostbaar, zo zielig..) dat ik zoiets had van: en nou ga je er maar wat anders tegen doen. Ik heb uiteindelijk Daktarin orale gel gekregen. Hiermee was de spruw na 2 dagen weg. Voor alle zekerheid nog wel een weekje doorbehandeld en 2 weken later waren ook de krampen verdwenen. Toen was ze 11 weken oud. Al met al toch een beetje het gevoel gehad dat ze ongeveer een maand "voor niks" heeft gehuild.... Maar goed, alles is nu goed gekomen gelukkig maar, en ze is nu een ontzettend vrolijke meid.

Ik geef inderdaad bv. en smeer het op mijn tepels en wrijf het in haar mondje.
Maar waarom iedere keer die was, is het zo onwijs besmettelijk.
Dan zou ik dus na iedere voeding ook een nieuw zoogkompres in mijn bh moeten doen??  Haar speentje kook ik  al veel uit...

Zo leer je weer wat!
Bedankt!  

Nystatine Labaz vind ik persoonlijk zo een bocht, de kleine heeft het toen ook in 1e instantie gekregen.
Het resultaat was dat het na 2 weken nog niet weg was! het is veels te dun en het wordt te gemakkelijk gelijk door geslikt.
De bedoeling is ook dat het 30 sec in het mondje blijft zitten.
De Dactarin is veel dikker en kan je echt "smeren" ik deed het op mijn pink en dan overal in d'r mondje tussen smeren... lekkere plakboel wel! hahaha
Met 2 dagen was het weg!

Hoi mijn zoontje heeft ook last van spruw. Ik heb via de verloskundige ook Daktarin gekregen, dit is een vrij agressieve gel, waardoor het inderdaad na 2 dagen weg is. Niet alle huisartsen geven dit medicijn omdat het stikkingsgevaar groter is, omdat de gel dikker is. Maar ik doe gewoon na elke voeding een beetje op mijn pink en dan goed rond in het mondje smeren. Je kind is dan wel meteen wakker, want lekker smaakt het niet. Maar z'n mondje is wel mooi schoon. Ik hou het nu ook nog even een paar dagen vol en dan stop ik ermee. Hopen dat het dan weg blijft.
Ik zelf heb nergens geen last van, komt omdat ik dus drager ben.

Succes dames met jullie kleintjes en één tip...vraag om Daktarin, dat werkt veel beter!

Groetjes
Angel

Terug
Bovenaan