spruw

wie o wie weet iets van spruw of heb het zelf gehad????
mijn dochtertje van nu 8 maanden heb een schimmelinfectie(spruw) bij haar billen.....wil maar niet overgaan heb zalf van dokter gekregen...ben al ruim 2 weken aan smeren.
maar nu krijg ik last van mijn ene tepel(geef nog voledig borstvoeding)......doet zeer met voeten en daarna blijf die gevoelig.......heb iemand dat ook gehad en wat kan je eraan doen??????
en als ik het heb ga het van mijn dochtertje ook niet over zolang ik niet behandelt word ofwel????

hahaha wat een vragen he maar heb het nog nooit gehad vandaar....

groeten jantina

Hoi Jantina,

Ook hier hebben we last van spruw gehad. Mijn zoontje van 4 weken had het in zijn mondje, En ik aan mijn tepels. Dit voelde stekend als ik hem aanlegde.  We kwamen erachter omdat hij heel onrustig dronk. (borstvoeding) Hij liet steeds los of trok enorm aan mijn tepel.

Hij kreeg van de huisarts een drankje en ik een gel waar ik mijn tepels mee in moest smeren na elke voeding. Anders blijf je elkaar besmetten inderdaad. Na een weekje, zolang duurde zijn kuurtje, was het helemaal weg. Bij hem en bij mij.

Je kan het in het mondje herkennen aan witte stipjes of een waasje.

Succes ermee.

Groetjes Liff

Spruw wordt veroorzaakt door een candida; het is een schimmelinfectie.

Ook ik heb met mijn dochtertje last van spruw gehad. Ze was toen  een maand  oud. Het heeft lang (meer dan een maand) geduurd voordat het verdwenen was.

Bij ons begonnen de symptomen met een witte waas op het tongetje. Ik had niet echt last bij het voeden (je kan stekende pijn hebben in de borst). Maar vermoedde her en der wel witte puntjes te zien op de tepel.
Symptomen bij je kindje kunnen zijn: winderigheid, witte aanslag in het mondje wat niet weg te poetsen is, luieruitslag.

Er zijn verschillende methodes om spruw te behandelen. De meest traditionele manieren zijn via:
Daktarin orale gel: hierin zit miconazol, een middel wat schimmels doodt
Nistatine: een emulsie (vloeibaar iets)

Daarnaast is er een meer alternatieve manier middels Gentiaan Violet.
Ook schijnt kokosolie en molkosan (van dr. vogel) te kunnen ondersteunen in de behandeling van spruw. Kijk voor de aardigheid eens op www.borstvoedingsforum.nl en typ bij  je zoekactie spruw in.

Hoe hebben wij spruw behandeld?
In eerste instantie met Daktarin. Naast je kindje moet je óók jezelf behandelen anders blijf je elkaar besmetten. Ook afgekolfde voeding kan besmet zijn met spruw. Door dit nét onder het kookpunt te verhitten dood je de spruw bacterie. Dus als je niet zeker weet of het spruw-vrije melk is, dit dan extra verhitten om her-besmetting te voorkomen. Ook kleding en voedingsbh's goed wassen (min. 60graden en evt. met een scheutje azijn in een emmertje laten weken).
Na elke voeding heb ik een beetje daktarin (ter grootte van een erwtje) in het mondje van mijn dochtertje gesmeerd en daarna ook op mijn tepel. Dit moet je zeker 10 dagen volhouden nadat de symptomen van spruw verdwenen zijn. Wij zijn te snel gestopt waardoor de spruw weer terug kwam.
Ook Nistatine hebben we daarom nog gebruikt. Dit hielp bij ons niet.
Op een gegeven moment had ik het even helemaal gehad en wilde even geen medicijnen etc. Heb toen kokosolie gebruikt: voor de voeding iets op mijn tepel smeren en daarna aanleggen. Dit heeft uiteindelijk geholpen en is de spruw verdwenen.

Het is een heel verhaal geworden, was niet helemaal mijn bedoeling, maar ik hoop dat je er wat aan hebt.

groetjes Marieke

Terug
Bovenaan