spruw

Heeft er iemand tips tegen spruw? Ik ga aankomende vrijdag naar de huisarts maar dat duurt me eigenlijk te lang want het doet zo'n afschuwelijke pijn!

Bedankt !!!
 
Hoi Hanneke,

Wat een naar kwaaltje he?! Bij mij hielp het om een paar keer per dag (extra) mijn tepels met lauw water te wassen. Ik kreeg Nystatine (als ik het goed heb) van de huisarts maar bij mij werd het er alleen maar erger van: hetzelfde spul moest ik mijn dochter geven. Wat een rotzooi. Ik had zere tepels en mijn dochetr hield geen voeding meer binnen. Bij de na-gym vertelde iemanad dat haar huisarts niets voorschreef bij spruw, het zou vanzelf weer overgaan. Daarop heb ik ook alle middeltjes overboord gegooid en zowaar: het ging over.
Laatst hoorde ik iemadn zeggen dat je het mondje van je baby en je eigen tepels met bessensap moet deppen.
Ik weet niet welke bessensap maar dat weten ze vast wel bij de reformzaak.
Sterkte!
 
Hallo Hanneke,

Jakkes wat vervelend dat jullie spruw hebben. Balen dat je pas vrijdag naar de huisarts kunt. Kan je niet eerder een afspraak krijgen, of heb je zelf niet eerder tijd? Misschien is er een inloopspreekuur waar je langs kunt gaan?

Intussen vast een paar tips:
- na elke voeding je tepels en het mondje van je kind schoonmaken met een gaasje met (afgekookt) water. Op die manier verwijder je de melkrestjes, waar de spruw het best op groeit.
- alles wat met de spruw in aanraking komt (bh, spuugdoekjes, etc) minimaal op 60 graden wassen, dan dood je de schimmel en kan die niet via je (schone) wasgoed terugkomen of erger worden.
- elke dag eventuele speentjes en flessen steriliseren, ook als dat voor de leeftijd van je kindje niet meer persé nodig is, dan dood je de schimmel.
- als je een wat ouder kindje hebt (waarschijnlijk niet) wat al meer bijvoeding krijgt, kan je evt. inderdaad na de voeding wat bessensap of sinaasappelsap aan je kindje geven. Spruw kan erg slecht tegen zuur.

Verder nog wat tips voor als je naar de huisarts gaat/bent geweest:
- Waarschijnlijk zal je Daktarin orale gel of Nystatine krijgen. Ik heb zelf voorkeur voor Daktarin, maar het ligt een beetje aan je huisarts wat je ervoor krijgt. Er staat een voorschrift op van een paar keer per dag (4x geloof ik) een bepaalde hoeveelheid. Het blijkt dat beide goedjes beter werken als je jezelf en je kind in plaats daarvan na elke voeding behandelt. Dus de hoeveelheid verdelen over het aantal (te verwachten) voedingen. Bij Daktarin kan je na iedere voeding beter het hele mondje insmeren met 3x een 'erwtje' gel (1 voor rechterwang en onderkaak, 1 voor linkerwang en bovenkaak en 1 over het gehemelte uitsmeren), dan om de hele hoeveelheid op een lepeltje te geven. Daar willen ze nog wel eens bijna in stikken.
- Vraag ook om iets voor op je eigen tepels, anders blijf je elkaar besmetten. Op zich kan je Nystatine en Daktarin orale gel ook op je tepels smeren, maar dat plakt behoorlijk aan je bh en dat is met zere tepels natuurlijk niet prettig. Handiger is een tubetje miconazolnitraat-creme. Dat smeert veel prettiger.

En misschien heb je nog wat aan de volgende links:
http://www.borstvoeding.com/abon/spruwbehandeling.html (erg duidelijk en compleet verhaal)
http://www.borstvoeding.com/newman/gentiaanviolet.html
Ik weet niet hoe ik hier links kan maken, dus ik denk dat je even moet knippen en plakken. De links komen trouwens van www.borstvoeding.com, waar je nog veel meer info over allerlei dingen kunt vinden die met bv te maken hebben.

Ik hoop dat je er snel vanaf bent (met of zonder medicijnen).

Groetjes en liefs, Henrike, mv Justin (2,5 jr) en Anique (9 mnd)
 
Nog even vergeten dus, dat je door moet gaan met behandelen (met Nystatine of Daktarin) tot minimaal 1 week nadat de laatste symptomen zijn verdwenen, anders heb je het zo weer terug als je pech hebt.

Succes ermee
 
Wil jullie even heel erg bedanken voor de reacties! Ik zal ze allemaal zeker ter harte nemen, wil alles wel proberen als die spruw maar weg gaat.

Groetjes
 
Terug
Bovenaan