Spruw?

Goedemorgen,
Sinds gisteren heeft Kaan witte uitslag op zijn tong en witte spikkels op zijn gehemelte. Op het moment is hij ook erg aan het bellen blazen. Ik vraag me af of het spruw is en wat je er aan kunt doen?
Tot dusver heeft hij geen last met drinken en ook heb ik geen pijn aan mijn borsten.
Ik dacht dat babys dit alleen vlak na de geboorte kregen?! Weet iemand hier meer over? BVD
Groetjes Guusje

Hai Guusje

Lijkt op spruw!
Je kan het bij de huisarts na laten kijken, dan weet je het zeker. Die kan dan ook een pasta (daktarin) oid geven ervoor voor in het mondje. Vaak zeggen ze je die ook op je tepels te smeren, maar ik heb van iemand van het VBN begrepen dat je dat beter niet kan doen. Die pasta geeft veel kans op kloven. Voor je tepels kan je dan beter de creme versie van die zalf (miconazolcreme) gebruiken die je gewoon bij de drogist kan kopen. Bij mij viel het daarmee mee.
Maar kijk eerst maar even of het wel spruw is!

Succes

Rosanne

Hoi

Dat is toevallig, ik ben net terug van de weekend apotheek voor een medicijn tegen spruw
Onze zoon nu 13 wk had van de week al een witte tong maar ik dacht dat het melk was.
Maar sinds gisteren erg huilerig dus ik ha gebeld en die zij dat ik moest afwachten (lekker makkelijk he)
Maar vanmorgen weer veel huilen. Dus ik de huisartsen post  gebeld en die heeft meteen een medicijn voorgeschreven. Ben zelfs niet langs geweest.

Als het nl melk op de tong is zou je het met water grotendeels moeten kunnen wegspoelen. Maar bij hem bleef het wit.
Hoop dat het snel werkt want hij slaapt onrustiger (alleen overdag)

Hij drinkt trouwens goed.
Maar heeft na een tijdje gewoon pijn, zielig als die kleintjes pijn hebben.

Groetjes annegien

hoi,
mijn dochtertje heeft het ook gehad, ze zeggen dat het binnen een week moet overgaan, en idd bij haar was het zo.. heb wel rekening gehouden met de fles niet al te warm en ze was iets hangeriger. maar verder niet. en het was binnen een paar dagen over. moet je zelf maar kijken wat je gevoel zegt als je kind echt pijn heeft zou ik zoiezo naar de huisarts gaan, beter 1 keer te veel toch?succes er mee.
liefs wendy

Hi,

Witte aanslag op de tong, kan inderdaad spruw zijn.
Mijn zoon (8 weken) heeft het nu voor de derde keer. Daktarin is hier blijkbaar niet voldoende en ik kan morgen pas bij de huisarts terecht om het te laten nakijken en advies te vragen (fijn toch, dat de huisartsenpraktijken altijd zo vol zitten). Daktarin heb ik al twee keer eerder een week gebruikt (volgens de verpakking hoef je het maar 2 dagen langer te gebruiken nadat de spruw weg is, maar ik heb het nog meer dagen gedaan).

Maar een andere vraag: weet iemand hoe je spruw kunt voorkomen? Het is een schimmel die graag in een vochtige warme omgeving vertoeft.
Ik gebruik elke speen maar 1 keer (verzamel over de dag alle spenen en kook ze 10 minuten uit), kook elke dag de flesjes uit, was alles waar spuug in heeft gezeten op minimaal 60 graden (kleertjes was ik op 40 graden, maar worden daarna gestreken). Bij iedere voeding komt er een nieuw slabbetje en/of spuugdoekje. Inmiddels draait hier de wasmachine minimaal 1 keer per dag om al die ondergespuugde hydrofielluiers en beddegoed te wassen, maar ik word er zo moe van dat het toch iedere keer terug komt.

Wie heeft er nog tips???

Gr. Tamara.

Terug
Bovenaan