spugen en waterpoep

hallo

ik heb een zoontje van 11 mnd en sinds gister wil hij nix meer eten of drinken, alles wat ik probeer komt er na een kwartier met een grote boog uitgespuugd, en ook zijn luiers zijn bijna doorweekt, erg natte slappe poep. nu heeft hij vorig weekend zijn eerste tand gekregen jajaja zijn dit dan nog naweeen ervan of heeft hij buikgriep. hij slaapt erg veel maar is wel vrolijk.

vanmorgen wel zijn fles op, maar wou geen fruithap!!! wat nu?? afwchten of naar de dokter?? hij heeft geen koorts

hopelijk weten jullie wat,

een bezorgde moeder
 
Lieve bezorgde moeder,

Mijn dochter van 11 maanden had dezelfde klachten als jou zoontje nu heeft. Ik had toen buikgriep en mijn dochter ook (later mijn zoon en man ook). Na elke voeding (borstvoeding) gooide ze er alles uit. En ze had ook flinke diaree. Dus omdat ik me zorgde maken over uitdroging (babies kunnen snel uitdrogen) heb ik 's-avonds laat de dokter gebeld. Die adviseerde om haar steeds maar even te laten drinken. En dan 10-15 minuten en dan dan weer een beetje en weer 10-15 minuten wachten. Omdat haar maag zo geprikkeld was gooide ze bij grote hoeveelheden drinken het er steeds uit. Dus beter was kleine beetjes.
Het belangrijkste is dat je zoon genoeg drinkt. En als denkt dat hij niet genoeg drinkt dan bel je gewoon even de dokter. Je kunt beter voor niets bellen.......en ik weet natuurlijk ook niet of je zoon wel buikgriep heeft of dat het wat anders is.
Veel sterkte
Groetjes van Chantal, een andere bezorgde moeder.
 
Hoi!

Je kind geregeld wat laten drinken is goed. Maar wat je nog beter kunt doen is ORS
halen. Dit kun je bij de drogist of apotheek kopen. ORS (oral rehydration salts)zijn zakjes poeder die je moet oplossen in water. Dat moet je kindje dan opdrinken. Je hebt ze zelfs met smaakjes. In deze oplossing zitten suikers en zouten die ervoor zorgen dat je kindje niet uitdroogt ten gevolge van het spugen en de diarree.
Heel belangrijk want sommige kinderen belanden zelfs in het ziekenhuis.
Ik ben zelf kinderverpleegkundige en geregeld zijn er kinderen opgenomen met spugen en diarree. Ook in het ziekenhuis geven we de kinderen ORS. Terwijl je het thuis heel simpel kan toepassen. Geef je kind steeds kleine beetjes. Dus laat je kindje niet ineens   een heel flesje leegdrinken omdat het dan ook nog kan gaan spugen.
Als het niet verbeterd moet je alsnog naar de huisarts. En als je het niet vertrouwd moet je altijd naar de huisarts. Vooral met kleine kinderen niet lang wachten.
Let er ook op dat je kindje niet suf/ sloom wordt.

Veel succes groetjes, Claudia.
 
Terug
Bovenaan