Spugen, harde ontlasting en nu ook nog astma

Gisteren was ik met mijn jongste van 6 mnd op het CB voor controle. Hij is al sinds zijn geboorte erg aan het spugen en heeft sinds kort ook problemen met zijn ontlasting (erg hard) Nu hoestte hij al een tijdje en ik was  een paar weken geleden  bij de huisarts geweest. Toen was er dus niks aan de hand, maar nu is hij  dus astmatisch en moet hij een pufje. Ik vind het allemaal zo sneu voor mijn kleine mannetje. Ik moest het gewoon effe kwijt, want ik ben een 'alleenstaande' moeder met 3 kids in een zeer vrijblijvende lat-relatie. Er komt soms veel op me af en dan moet ik het maar weer in mijn eentje klaren. Ok, genoeg geklaag, hier komt mijn vraag: Tot voor een maand geleden gaf ik nog volledige borstvoeding, maar ik trok het echt niet meer. Mijn 2e is namelijk ook pas 21 mnd.....Maar goed, ik ben gewoon begonnen met Nutrilon en zal nu over moeten gaan op een andere voeding, maar welke dan? Wordt het hypo-allergeen ivm astma  of Omneo ivm spugen en darmklachten? Wie heeft ervaring en wil deze delen?
 
Hoi,

Ik kan me voorstellen dat het soms niet makkelijk en leuk is om alles of veel alleen te moeten doen.
Petje af hoor!

Soms of vaak gaan koemelkallergie en astma samen.
Spugen en harde ontlasting zijn daar kenmerken van en ook eczeem maar niet ieder kind heeft deze kenmerken.

Nu je over gegaan bent op de gewone melk ipv bv merk je verschil in ontlasting, spugen of gedrag?

Als dat zo is zou ik contact opnemen met de huisarts of cb en wat info vragen over koemelkallergie vragen mocht dat het zijn dan kan je pepti geven en dat word dan vergoed. Meestal word het niet vergoed als je het op je eigen houtje doet maar dat weet ik niet zeker

groetjes en succes
 
Hoi  ! Wat leuk dat je zo snel reageert!
Toen ik borstvoeding gaf, spuugde hij nog meer dan nu. Dus wat dat betreft kan ik niks zeggen.Op het CB was het antwoord tot nu toe dat veel kinderen  nou eenmaal spugen en dat hij toch goed groeide. Nu is hij namelijk ook niet zoveel gegroeid, zo'n 5oo gr in 6 weken. Maar komt  dat nu ineens door het spugen of door het feit dat hij veel meer wakker is en druk bezig met omrollen en spelen?  Eczeem heeft hij (nog) geen last van, mijn oudste 2 reageren al wel heel gevoelig op voeding, wasmiddel en verzorgingsprodukten. Wat ontlasting betreft, dat was echte borstvoedingspoep, lekker smeuiig tot half aan z'n ruggetje  en nu dus keutels en daarna soms  brij. (wat een fijn verhaaltje  wordt dit)
Ik heb gisteren trouwens al een tip van een collega-moeder op dit forum opgevolgd en voor de 1e voeding wat lauw water gegeven. En in z'n groentehap een drupje olijfolie. Volgens mij werkt dat  al iets, want de inhoud van zijn luier was gisteravond al wat zachter.  Ik zal het CB zo maar eens even bellen om te horen over die voeding en of ik nog speciale maatregelen in huis moet nemen wat betreft  de problemen met zijn luchtwegen. Want de huisarts heeft daar niks over gezegd en het is toch zo dat sommige factoren invloed hebben, zoals huisstof, huisdieren etc.?
 
Hoi,

Mijn zoontje spuugt ook redelijk veel en hiervoor ben ik bij een kinderarts geweest. Zij heeft mij Nutriton (Johannesbroodpitmeel) geadviseerd. Kindjes met voedselallergieen kunnen dit ook gebruiken. Wellicht is dit een oplossing voor het spugen en kan je dit combineren met flesvoeding tegen allergieen cq. astma.
 
Beste Morgain,
Wat een getob, meid! Het zit ook niet mee. Erg hè, als er iets met je kleintje aan de hand is!
Mag ik je wat vragen? Toevallig wilde ik namelijk net zelf een onderwerp aan gaan maken over astma. Ik merk namelijk dat onze kleine man (10 mnd) heel onregelmatig ademhaalt. Dat doet hij altijd al, en volgens mij is dat niet zo vreemd en doen heel veel kindjes dat. Maar vanmorgen in de auto viel me ineens op dat hij vaak  erg 'benauwd' en luidruchtig ademhaalt. Zo maar vijf teugen of zo, en dan gaat het weer normaal. Hij doet dit al erg lang (zo lang als ik me kan herinneren) en ik heb er nooit zoveel aandacht aan besteed, omdat ik dacht dat hij verschillende geluidjes aan het uittesten was. Maar vanmorgen werd hij er ook erg wit bij en leek hij het echt even benauwd te hebben. Hij was even erg rustig en pakte niet eens zijn speelgoedje aan. Daarna heb ik er eens goed op gelet en om de paar minuten heeft hij iedere keer even een korte periode waarin hij luidruchtig en zwaarder en zeer onregelmatig ademhaalt. Herken jij dit?
Sorry dat ik je verhaal meteen op mezelf betrek, maar je verhaal kwam net op een moment waarop ik me ineens zorgen begin te maken.
Hopelijk vind je het niet erg dat ik je dit vraag.
Jij in ieder geval veel sterkte met de kleine!
Groetjes, mama van Sven.
 
He, he, daar ben ik dan eindelijk. Laatste wasje hangt  
Natuurlijk mag je me iets vragen! Zeker als je je ook zorgen maakt om jouw kleine mannetje. Ik ben er ook nog steeds niet gerust op, ook al heeft Tristan nu medicijnen. Nog een heel gedoe trouwens zo'n inhalator, want meneertje is sterk en werkt niet echt mee!
Maar goed even terug naar jou verhaal, het klinkt niet helemaal hetzelfde als dat van Tristan, maar ja er zijn zoveel verschillende gradaties in astma. Ik heb vandaag nog even de wijkverpleegkundige gebeld en die gaf aan dat maar 1% van alle kinderen met astmatische klachten ook werkelijk astma ontwikkeld. De meeste kinderen groeien er overheen of hebben bijvoorbeeld wat meer last dan anderen van een 'normale' verkoudheid. Als ik jou was, zou ik even langs de huisarts gaan voor een controle. Beter voor niks dan te laat zeg ik altijd maar. Tristan zijn klachten zijn vooral hoesten met veel slijm, hij klinkt 'vol' als hij ademhaalt en hij piept ook.
Wat zijn voeding betreft gaf de wijkverpleegkundige aan dat ik dat zelf maar even moest uitproberen, dus of Omneo ivm met spugen en moeilijke stoelgang. Mocht dat geen verbetering opleveren dan kan ik Pepti plus uitproberen, want dan heeft hij misschien toch een koemelkeiwitallergie. Maar dat zien we dan wel weer.
Mama van Sven veel sterkte en succes met je kleine en ik hoop dat het allemaal meevalt. (PS zijn er bij jullie in de familie ook meer mensen met allergie klachten, zoals eczeem en voedselintolerantie? Tristan heeft 't waarschijnlijk van zijn papa geerfd, die had vroeger astmatische bronchitis)
 
Hoi Morgain,
Hoe gaat het nou met de kleine? Al een beetje gewend aan de inhalator? En merk je al verbetering?
Je bericht heeft me wel gerustgesteld, want Sven ademt niet met piepgeluiden en zo. Ook zijn zijn longetjes van de week door de arts van het CB gecontroleerd en die waren goed schoon.
Weet je al of er sprake is van een koemelkallergie?
Groetjes, mama van Sven.
 
Allereerst mama van Max, bedankt voor je tip over de Nutriton. Ik ben nu toch eerst begonnen met Omneo en ik vind dat het wel ietsje beter gaat met het spugen. Zijn ontlasting is in ieder geval heel zacht en dat is erg prettig voor dat kleine mannetje. Zelf denk ik trouwens dat hij geen koemelkeiwitallergie heeft, maar vooral last heeft van een maagklepje dat niet goed sluit. Hij is misschien net als zijn broer en zus wat gevoelig maar echt allergisch? Want hij spuugt niet alleen na zijn fles, maar ook na zijn fruithap. Dan mama van Sven, ik ben blij om te lezen dat het met jouw kleine man goed gaat. Misschien is het toch wat je eerst dacht, dat hij gewoon geluidjes aan het uitproberen is met verschillende manieren van ademhalen. Hier gaat het voorlopig de goede kant op, Tristan zit nog wel "vol"maar echt piepen doet hij niet meer. Het weer zat natuurlijk ook niet mee, met zo'n hoge luchtvochtigheid. Wat de inhalator betreft is het nog  steeds een heel gedoe, maar af en toe  laat hij het  toe zonder weerstand te bieden.  Maar ik houd jullie wel op de hoogte hoor, voor zover ik tijd heb om ff te klessebessen. Groetjes
 
Terug
Bovenaan