Spugen/reflux baby en slapen

<p>Mijn dochtertje van nu ruim 7 weken geeft na bijna elke voeding wel een mondje of zelfs meer terug. Geen probleem, hoort erbij en ze heeft er geen last van gelukkig. Nu is het zo dat er ook nog wel eens een uur of twee uur later melk terug komt terwijl ze dus ligt te slapen. Dan wordt ze wakker en is het lastig om haar weer in slaap te krijgen. Ook omdat ze dan er even uit moet zodat ik een nieuwe hydrofiel kan neerleggen in dr bedje. Overdag vind ik dat niet erg, maar snachts is wat minder leuk. Zit soms de halve nacht met een baby op m’n schouder om haar te laten slapen. </p><p>Ben eigenlijk benieuwd hoe andere moeders dit doen. Ik hou haar altijd na de voeding al een ruime tijd rechtop. Soms komt er niks in die tijd dat ik haar rechtop houd maar pas later.</p><p>Ik geef trouwens borstvoeding en ze slaapt op haar buik. Zou het verschil maken door haar toch te leren op haar rug te slapen? Ik hoor graag jullie ervaringen. </p>

Wordt ze wakker omdat ze spuugt of omdat jij de hydrofiele doek vervangt?
In geval van het laatste, zou ik die doek mooi laten liggen. Echt geen ramp als ze daar even een paar uurtjes op slapen hoor. Dan stikt het nekje misschien wat meer, maar dat is eenvoudig op te lossen door even te wassen met een washand na het slaapje. Dat liever dan persé die doek willen vervangen en met een wakker kind zitten...
Mijn jongste dochter had extreme refluxziekte en spoog écht veel. Dat werd ook problematisch op den duur, met bloed spugen en wel 5x per nacht dr heeeele bed en slaapzak onder spugen. Dus ja, dan moest ik wel verschonen.. dr bed was tot op het matras zeiknat. Maar met kleine mondjes liet ik haar gewoon slapen hoor, en zodra ze wakker werd verschoonde ik het bed en waste ik haar gezicht.

Wordt ze wakker omdat ze spuugt of omdat jij de hydrofiele doek vervangt?
In geval van het laatste, zou ik die doek mooi laten liggen. Echt geen ramp als ze daar even een paar uurtjes op slapen hoor. Dan stikt het nekje misschien wat meer, maar dat is eenvoudig op te lossen door even te wassen met een washand na het slaapje. Dat liever dan persé die doek willen vervangen en met een wakker kind zitten...
Mijn jongste dochter had extreme refluxziekte en spoog écht veel. Dat werd ook problematisch op den duur, met bloed spugen en wel 5x per nacht dr heeeele bed en slaapzak onder spugen. Dus ja, dan moest ik wel verschonen.. dr bed was tot op het matras zeiknat. Maar met kleine mondjes liet ik haar gewoon slapen hoor, en zodra ze wakker werd verschoonde ik het bed en waste ik haar gezicht.

Ik zou haar ook laten liggen als ze wakker wordt van het verwisselen van de doek. Of er twee op elkaar leggen dat je de bovenste weg kunt halen door haar alleen even om te rollen ipv helemaal uit haar warme bedje te halen. 

Verder klinkt het helaas herkenbaar. Onze baby heeft zelfs een periode van een week of 4 gehad dat hij niet kon liggen. Elke keer wanneer we hem neerlegde kwam er bijna meteen drinken omhoog en was het brullen. Niet te doen eigenlijk.. na een tijd minder gaan voeden, echt het minimale zodat het maagje niet te vol was en dus sneller overliep.
Dat icm jbpm (maar niet teveel want dan was het weer brullen van de krampjes) heeft geholpen. Wel hebben we hem tot 14 weken na elke voeding, dus ook 's nachts een uur overeind gehouden. Heel intensief maar daarmee kon hij langzaam aan steeds langer in zijn bedje liggen. 

Ohja en alles stond schuin. Nu met 16 weken alleen nog het bedje omhoog en hij slaapt ook weer in bed van 19-5 uur zoiets. En na het flesje is 30-45 min hooghouden nu ook voldoende. 

Het is echt pittig maar het wordt beter, alleen even de weg vinden..

Ze wordt zelf wakker van het spugen helaas. Dus dan verschoon ik meteen ff snel. Ze ligt op de buik dus dan meteen met haar hele gezicht erin, zal niet fijn voelen waarschijnlijk. 
Schuin zetten is ook nog te proberen, al vraag ik me af in hoeverre dat zou helpen. Ze spuugt zichzelf namelijk ook onder als ze bijv in de wipper zit. 

Geef je al jbpm? Kan ook met borstvoeding staat op de verpakking, geen ervaring mee. We merken nu ook nog dat wanneer we minder toevoegen hij weer meer spuugt.

Op de buik slapen zou zelfs het spugen tegen moeten gaan eigenlijk, onze osteopaat raadde dat namelijk aan met die reden (icm bedje schuinzetten) maar wij durfden dat niet ☺️ Het verhaal erachter was dat de slokdarm van de baby bergafwaarts loopt als hij op zijn rug ligt waardoor de melk er makkelijk uitstroomt. Op de buik moet de melk dus ern moeilijkere weg (bergopwaarts) afleggen. Als her bedje dan ook nog schuin staat moet het twee keer een moeilijkere weg afleggen. 

Misschien in het wipstoeltje dat ze spuugt door de bewegingen? Dat deed onze man laatst namelijk ook als het stoeltje wat harder ging. 

Als ze op haar buik slaapt zou ik ze laten slapen op een aerosleep topper en die gewoon laten liggen tot de ochtend als ze er geen last van heeft. Als onze kleine niet gekakt heeft verversen we ze ook niet midden in de nacht

Terug
Bovenaan