Spugen, reflux??, kinderarts, medicijn: Omeprazol

Hallo,

Onze zoon is nu  ruim 7 maanden en heeft vanaf het begin veel gespuugd. Ook heeft hij last van winderigheid en kan hij boeren als een volwassen vent....

Na diverse bezoeken aan de huisarts, waar een AIO alles afdeed als bezorgde ouders, 1e kindje etc. toch een verwijzing gekregen naar de kinderarts. Omdat onze zoon vanaf het begin bovenin de curves van het consultatiebureau zat, en ondanks het vele spugen bovenin bleef zitten was het blijkbaar niet nodig om eerder actie te ondernemen...

Na een periode BV kolven en mengen met JPpitmeel en vervolgens diverse soorten flesvoeding geprobeerd te hebben kwamen we dus  pas met ruim 6 maanden op consult bij de kinderarts.  Onze zoon had naast het spugen op zich ook echt last van maagzuur, en het rook ook heel erg zuur. Het deed hem echt pijn als hij iets opgaf. Hij huilde vrijwel nooit, maar op een gegeven moment huilde hij wel 20 keer op een dag....

Op basis van dit consult bij de kinderarts is Omeprazol voorgeschreven. In het begin leek het een wondermiddel: het maagzuur was weg en zelfs het spugen was stukken minder geworden. Echter: we zijn nu 3 weken verder en het middel lijkt ondertussen niet meer te werken.

Volgende week moeten we weer terug naar de kinderarts. Als het middel niet zou werken zou een slikfoto gemaakt moeten worden en bekeken worden of er een operatieve ingreep moet plaatsvinden (ze denken aan een reflux).

Zijn er mensen met ervaringen met Omeprazol danwel de slikfoto of het operatief ingrijpen? In hoeverre heeft e.e.a. werkelijk tot oplossingen kunnen leiden?
(PS Onze zoon krijgt nu Friso Comfort, werkt op zich tot nu toe als beste..)

Graag jullie reacties.... Alvast  dank!!!!  

Hoi Sandra,

Wat een verhaal zeg! Ik kan me voorstellen dat je het soms af en toe even helemaal hebt gehad.
Ik werk als logopedist met volwassenen en mij is een slikvideo bekend. De persoon in kwestie neemt dan een hapje (barium-) pap en via rontgen is te volgen welke weg de vloeistof neemt. Het is dus hele duidelijke diagnostiek bij volwassenen. Waarschijnlijk zullen de foto's bij jullie ook een duidelijk beeld geven. Een reflux zou m.i. zichtbaar zijn op de foto's/video. Aan de hand hiervan kan verdere behandeling bepaald worden.
Ervaring met omeprazol heb ik niet. In de setting waar ik werk wordt het  volwassenen gegeven bij misselijkheid en reflux-klachten.
Ik wens jullie heel veel sterkte toe!

Groeten Marieke
mv Stan 04-09-04 en logopedist

Hoi Sandra,

Ik heb precies hetzelfde mee gemaakt met mijn zoon (inmiddels ruim 2). Hij bleek na ruim 7 maanden ook reflux te hebben. Het was een echte huilbaby. Hij huilde dag en nacht aan een. Achteraf logisch, want wat zal hij een last van zijn slokdarm gehad hebben, wanneer telkens dat zuur mee omhoog kwam. Wij werden ook afgescheept met het verhaal dat ik een gestressde moeder zou zijn en we in een vicieuze cirkel zouden zitten, bla bla.
Bij mijn zoon is toen Losec voorgeschreven dit zorgde ervoor dat het zuur milder werd, waardoor het minder pijn deed. Verder hebben wij Nutrilon AR gegeven in het begin nog met JBPmeel. Hij gaf nog wel wat terug, maar deed hem geen pijn meer. Toen we met vaste voeding begonnen is dit vrij snel over gegaan.

Dit was mijn ervaring. Misschien heb je er wat aan.

Groetjes,
mama2004

Hallo,

onze zoon is ook een spuger. Onze zoon groeide ook niet echt goed in het begin. Toen hij 4-5 weken was begon hij met krijzen tijdens de fles. Het was een ramp om hem de fles te geven. We waren een uur bezig om hem de fles te geven. Een slokje, weer troosten, slokje, weer troosten. Ik zat er op een gegeven moment ook bij te huilen.
Andere voedingen geprobeerd, andere flessen. Niets hielp.
Hij moest voor heupfoto's, wat goed was. Toen begon de kinderarts erover dat hij niet echt groot/zwaar was. Ik barstte in snikken uit. Eindelijk iemand die het in de gaten had. Ik het hele verhaal verteld. Onderzoeken gedaan. En ja, hij had ook reflux. Maar zijn hele slokdarm was geirriteerd vanwege het vele spugen. Het slikken deed hem dus zeer, vandaar het krijzen tijdens de fles.
Hij heeft toen Zantac gekregen, zodat er een laagje op zijn slokdarm kwam. Het heeft toen nog 4 weken geduurd, maar toen was het rust tijdens de fles. Hij krijgt nu zittend de fles en na de fles zit hij nog een half uurtje rechtop, zodat het goed kan zakken in zijn maag.
Oke, het is nog een spuger (hij is nu 7 maand), maar hij groeit nu goed. Dan maar wat meer wasmachines draaien.  
We zijn wel zo snel mogelijk  met het vaste voedsel begonnen, want het spugen wordt daar wel minder van.

Heel veel succes met je kindje. Het komt echt goed, geloof me.

Groetjes Nienke

Mijn zoontje begon vanaf dat hij 3 weken oud was heel erg veel te huilen. Van slapen kwam overdag niets, 's avonds viel hij uiteindelijk tegen 22.00 uur compleet uitgeput in slaap. Maar de volgende ochtend begon het weer. We waren op een gegeven moment radeloos. Doordat we een hele doortastende wijkverpleegster en fantastische huisarts hadden werd al gauw aan reflux gedacht. Ons zoontje boerde en slikte veel. Eerst heeft de huisarts Zantac geprobeerd, dit hielp. Echter maar voor 2 weken, toen kwamen de klachten terug. Omdat de Zantac eerst we hielp wist de huisarts dat we in de goede richting zochten. Hij heeft ons toen doorverwezen naar de kinderarts. Deze gaf aan dat het inderdaad reflux was en schreef ons Losec voor. Dit zou ervoor zorgen dat het maagzuur dat ons zoontje steeds opboert zijn slokdarm niet zo zou irriteren. Ons zoontje was toen 2 maanden. En binnen 2 weken zagen we hem opknappen. Hij kreeg meer rust, en uiteindelijk  overdag ook langzaam mee ritme. Opboeren en slikken werden uiteindelijk ook beter. Toen ons zoontje 5 maanden was zijn we voor het laatst bij de kinderarts geweest en mochten we met de medicijnen stoppen. Hij is nu 11 maanden en heeft geen last weer gehad.

Ik kan me dus precies voorstellen wat jullie meemaken.  Er zijn alleen verschillende niveaus wat reflux betreft. En de ene  vorm wordt weer anders behandeld dan de andere. Ik hoop dat jullie er gauw achter zijn wat het  precies is en wat er aan te doen is. Want dit is voor jullie slopend en voor jullie hummeltje ook heel vervelend.

Maar het gaat zeker over. Er komt een dag dat je denkt, hé het gaat beter en kun je je niet meer voorstellen dat het anders is geweest.

Toi toi toi.  

Hallo,

onze zoon spuugt nog wel, maar hij heeft er geen last meer van. Er was toen ook een medicijn die nog sterker was, maar die mocht hij niet hebben, omdat die te zwaar was voor zijn hartje. Dus we moeten het met Zantac doen. Het is nu eenmaal zo.

Groetjes Nienke

Hallo Iedereen,

Hartelijke dank voor jullie reacties. Ik weet nu in elk geval dat er meerdere opties mogelijk zijn in behandelen en dat we maandag in overleg met de kinderarts maar moeten kijken hoe nu verder... Het niet voldoende werken van het huidige medicijn hoeft met de vele alternatieven waarschijnlijk nog niet direct te betekenen dat er in derdaad operatief ingegrepen moet worden. Dit is zo'n beetje mijn grootste angst.. Niet om de ingreep zelf maar om de narcose (is toch altijd een risico aan verbonden).

Maandag maar even afwachten dus...
Nogmaals dank!!!
Sandra

Hallo Sandra,

Ik zie je dat je al veel reacties hebt gekregen. Ons zoontje Seppe spuugt al vanaf de geboorte, na 4 maanden en vele verschillende voedingen kwamen ze middels slikfoto's erachter dat hij reflux had. Seppe kreeg losec voorgeschreven en daar konden we het mee doen. Na een wek begon Seppe nog meer en nog harder te huilen. Op advies van onze huisarts zijn we overgestapt naar Friso Comfort en geen medicatie meer. Dit werk nog steeds als beste. Seppe heeft 5 verschillende voeidingen gehad van pepti tot nutramigen nutrilon met nutrton etc. Nu is hij 9 maanden en drinkt nog steeds Friso Comfort.

Veel succes en mocht hij slikfoto's krijgen ga dan zelf mee en probeer zoveel mogelijk te troosten. Stel dat ze meer foto's willen maken en jij vind het niet nodig grijp dan gelijk zelf in en.....Wij vonden het nl. gene pretje de slikfoto's!!!

heel veel succes
Chantal

Terug
Bovenaan