Spugen, spugen, spugen... Quincy heeft een Reflux

A

Anoniem

Guest
Hoi meiden,

Na een drukke periode kom ik weer even op de site kijken. Wat leuk om te lezen hoe het met jullie allemaal gaat!

Hier is de rust weer terug gekeerd. Vorige week zijn we er namelijk achter gekomen dat ons zoontje Quincy een Reflux heeft. Om het in het kort uit te leggen:

Een reflux is een niet goed afsluitend maagklepje, waardoor voedsel en maagsappen vanuit de maag weer teruglopen de slokdarm in. Doordat er ook zure maagsappen teruglopen, tast dit de slokdarm aan en krijgt hij dus beschadigingen aan de slokdarm. Het is een aandoening die vanzelf weer over kan gaan en wat vooral voorkomt bij jongentjes.

Het begon met veel spugen toen Quincy 2 weken oud was. Hij had wat last van spruw dus ik dacht dat het daarvan was. Al vrij snel kreeg hij ook wat last van obstipatie. Dus dachten we dat het spugen daar vandaan kwam: Darmen te vol dus komt het er aan de bovenkant uit. Totdat hij 2 weken geleden in het weekend met projectielbraken begon. Zijn flessen kwamen er in golven uit. Maandag naar de huisarts: Flessen moesten nog meer worden verdund (dus een schepje minder voeding, maar wel dezelfde hoeveelheid water) en ik mocht die dag 1 theelepeltje sinaasappelsap geven. Dit om de darmen te prikkelen, want de ontlasting kwam nog niet echt goed op gang. De dag erna weer gebeld, want het braken werd erger, maar inmiddels had hij wel zelfstandig normale ontlasting. Doordat Quincy wel goede plasluiers bleef houden, wilde de arts het 24 uur aankijken en ik moest woensdags weer bellen. Zo gezegd, zo gedaan. Het leek die 24 uur ietsje beter te gaan, maar ik had wel wat vragen voor haar: Kan het niet een reflux of darmafsluiting ofzo zijn? Telefonisch kon ze er geen antwoord op geven, maar ik moest de dag erna, donderdags, op het spreekuur komen. Het had geen haast, omdat het wat beter leek te gaan. Maar vanaf die middag werd het spugen weer erger en werd hij ook erg onrustig. Donderdag zag de huisarts ook veel verschil met de maandag, dus werden we doorgestuurd naar de kinderarts in het ziekenhuis: Hier moesten we gelijk heen.
Daar ga je dan met je kleine hummel van 6,5 weken oud... ik heb zitten huilen toen we zaten te wachten op de kinderarts. Gek genoeg was Quincy heel rustig toen.
Nadat de kinderarts hem had onderzocht en hij ons vragen had gesteld, kwam de conclusie dat Quincy een reflux heeft. We moesten zijn flessen weer normaal gaan geven, maar dan met 2 à 3 schepjes johannesbroodpitmeel erdoor. Dit is een verdikkingsmiddel waardoor de maag het beter vast kan houden. Ook hebben we Zantac gekregen. Dit is een middel om het maagzuur te neutraliseren waardoor zijn slokdarm kan herstellen. Hij heeft nu ook geen pijn meer mocht hij nog wat spugen.
Op vrijdagmiddag zagen wij al heel erg veel verschil met de dag ervoor.
Volgende week belt de kinderarts om te bespreken hoe het nu gaat en hoe nu verder.

Het is wel een opluchting dat de medicijnen aanslaan en dat het helpt om zijn voeding te verdikken. Wel heeft hij nu, door de Zantac, hele erge spuitluiers, dus de wasmachine draait nog steeds overuren, maar daar hebben we hem voor, denk ik dan maar. Het hoort erbij en gaat vanzelf beter. En inderdaad: Nu word het alweer normaler.
Toch blijf je huiverig, want  het kan ook nog een stornis aan zijn maagspier zijn, maar dat dacht de kinderarts niet. Maar de angst  voor een andere aandoening blijft. Dus nu maar hopen dat het dit was en dat hij nergens anders last van krijgt.

Liefs Mylène

Hoi Mylene,

Wat vervelend joh!
Ik weet er alles van, zowel mijn zoon (inmiddels 7) en dochter (inmiddels 3,5) hebben er last van gehad. Ze spuugde niet maar mijn zoon ging "gewoon uit" lag hij zomaar blauw in mijn armen... met spoed naar het ziekenhuis en hij heeft zelf op de IC gelegen in het AMC... na 3,5 week was het duidelijk dat het om Reflux ging, ook medicijnen en johannesbroodpitmeel en alles schuin... zijn bedje, wagen, aankleedkussen en niet meteen plat neerleggen na de voeding, uiteindelijk is hij er overheen gegroeid gelukkig.
Mijn dochter heeft heeeeeeel erg veeeeel gehuild... werd er gek van... denk toch dat zij ook last heeft gehad. Wel johannesbroodpitmeel gebruikt en schuin omhoog alles... maar het hielp niet echt.. op het moment dat ik doorgestuurd wilde worden naar het ziekenhuis, was de dokter op vakantie en ik wilde niet mijn hele verhaal aan een andere dokter vertellen dus wachtte ik tot hij weer terug zou zijn en toen ging het net allemaal wat beter...
Nu met mijn zoon heb ik alles bijvoorbaat al schuin gezet, maar tot op heden gaat het goed... hij is nu 5,5 week en ik hoop dat het zo blijft gaan.
Ik zie wel dat hij veel slikt, en af en toe last heeft van het zuur... maar dit is niets vergeleken bij de andere twee...

Sterkte meid! en ik hoop dat het weer wat rustiger wordt voor je.

Groetjes Kirsten mv Tyrone (7) Meadow (3,5) en Russell 5,5 week

Hoi Mylene,

Wat vervelend voor jou en voor je zoon.
Ik hoop dat het snel beter gaat en de medicijnen goed werken.
Zelf heb ik er (nog) geen ervaring mee, gelukkig.

Sterkte, Alice
mv Eva 27-9-08

Mylene,

Fijn dat het weer wat beter gaat maar het lijtk me wel even enorm schrikken. En het s gewoon hartstikke zielig dat je je kleintje zo moet zien.

Hopelijk groeit hij r snel overheen.

Groetjes Joyce

Hoi Mylene,

Wat naar dat Quincy reflux heeft. Ik ben zelf (thuis) geboren met reflux en moest binnen een paar dagen na de geboorte  opgenomen worden in  het kinderziekenhuis omdat ik niks binnenhield. Ik was geloof ik aan de sondevoeding en er werd gesproken van een operatie van de maagklep. Gelukkig heeft het zichzelf heel snel genormaliseerd en mocht ik zonder operatie naar huis. Wel moest ik na elke voeding recht overeind gehouden worden en moest mijn wiegje aan het hoofdeinde verhoogd worden. Ik heb verder als kind geen problemen gehad en pas rond mijn 17e kreeg ik (weer) last van klachten van reflux. Daar zijn prima medicijnen voor en er is prima mee te leven. De zwangerschap ben ik zonder medicijnen en met relatief weinig klachten doorgekomen mijn kleintje lijkt nergens last van te hebben (weet niet of het erfelijk is). Ik hoop dat je hier wat aan hebt en wens je veel sterkte met Quincy.

groetjes
Staartmees

Hoi Mylene,

Ook mijn oudste heeft last gehad van een reflux bij zijn maagklep. Wij hebben hem tot hij 1 jaar was johannesbroodpitmeel door zijn flessen heen gedaan. Daarmee was het spugen niet helemaal over, maar was het wel prima te doen. Hij had er in ieder geval zelf niet zoveel last meer van als de eerste periode zonder johannesbroodpitmeel. Als ze 1 jaar zijn eten ze natuurlijk al zoveel vast voedsel en minder flesvoeding. Wij zijn het in de melkflessen die hij nog kreeg gaan afbouwen en dat ging goed gelukkig.
Zielig he, als je merkt dat ze pijn hebben en bijna niets binnen kunnen houden. Ik merkte zelf heel erg dat het lastig was om duidelijk te maken bij het cosultatiebureau en de huisarts dat hij echt bijna niets binnenhield. Keer op keer zeiden ze tegen mij dat hij echt wel wat binnenhield, omdat hij wel steeds iets zwaarder werd... maar zij waren er niet bij als die flessen met een giga vaart er weer uitgespuugd werden!!! Het is heel naar om bij zo'n kleintje dat projectielspugen te zien.

Ik hoop dat het bij jou zoontje nu helemaal goed zal gaan en dat hij ook binnen een jaar er overheen gegroeid zal zijn net als bij mijn zoon!

Groetjes, Michele (mv van Dimas, Luna en Manoe 27-09)

wat vervelend om ook je zoontje zo te zien spugen.
gelukkig gaat het nu al wat beter en doen de medicijnen hun werk goed.
wat raar dat het vooral bij jongetjes voorkomt.is daar ook een reden voor??

groet annelies

Terug
Bovenaan