Spugen uur na voeding, help?

<p>Hoi dames! </p><p>28 september ben ik bevallen van mijn zoontje, dus hij is net 9 dagen oud. Ik heb een fijne kraamweek gehad maar merk dat ik nu ze weg is erg onzeker ben. Mijn zoontje spuugt namelijk sinds gisteren meer. Na elke voeding houd ik hem recht op, ik laat hem boeren en neem pauzes. Zodra ik hem neer leg gaat het even goed, maar begint hij toch na een half uur tot uur te spugen. Dit resulteert in dat ik hem bijna bij elke voeding helemaal opnieuw moet aankleden en hem niet meer plat neer hoef te leggen omdat hij het niet doet als hij op de borst of iets dergelijks ligt. ( iets hoger schat ik ) weet iemand of ik hier contact over op moet nemen met de huisarts of dat dit eigenlijk normaal is? Ik heb uit wanhoop vannacht een klein handdoekje vanmorgen onder het boxkleed gelegd waardoor hij net even met zijn hoofd iets hoger ligt en hij Godzijdank even heeft kunnen slapen zonder spugen. In bed slaapt hij niet. Erg frustrerend ?</p>

Beste Becca,
Allereerst gefeliciteerd met de geboorte van je zoon. Erg hè die onzekerheid, zeker als je het ineens alleen moet doen. Maak je geen zorgen hoor, je doet het goed en je moet vooral naar je eigen moeder gevoel luisteren. 
Baby's spugen nu eenmaal, de een wat meer als een ander. Als je merkt dat het omhoogleggen van je kindje helpt kan dat echt geen kwaad hoor. Mijn kraamhulp heeft mij uit gelegd dat wanneer het een klein beetje is het niet erg is. 
Ik weet alleen niet of je bv of kv geeft? je kan een flesje melk vullen en vergelijken door bijvoorbeeld dit over de aanrecht te kappen zodat je kan zien hoeveel dat je kleine heeft gespuugd. Het lijkt vaak veel erger  (meer) dan dat het is.. ook is er speciale voeding tegen spugen, alleen zou ik wel in overleg met het cb kijken of je overstapt van voeding. Maar (nog) geen zorgen hoor, mijn dochter is nu 9 maanden en spuugt ook nog steeds en soms na dik een uur. 
Hier vlogen de hydrofieldoeken er ook doorheen
Wanneer je het echt niet vertrouwd kan je altijd naar je huisarts bellen of je gaat langs op het cb. 
Liefs

Hetzelfde hier! Bij ons ligt alles opgehoogd aan 1 kant zodat hij nooit echt plat ligt.
Ook voeden we hem met 2 a 3 x boeren per voeding.  Hij heeft het echt nodig om het daarna een half uurtje te laten zakken, voordat we hem neer leggen, anders gaat het hem echt dwars zitten. 
Ook hebben we geleerd om hem aflopend te houden tijden het voeden, MAAR niet Helena rechtop!!! (dit deden we ook een tijd tijdens het voeden en boeren, omdat we dachten dat dat wel fijn zou zijn zo rechtop) maar dan wordt de druk op de maag te groot, en dan klapt ineens die voeding eruit.
Het was voor ons ook even wennen, na 2 kinderen die altijd gulzig dronken en geen problemen met spugen hadden, is dit wel even anders, iedere beweging na de voeding moeten we goed overna denken en rustig doen, we proberen ook zo min mogelijk te verplaatsen met hem na de fles... Emaal een aantal keer geboerd en een half uurtje verder wil het wel. 
Succes, ik hoop dat het ietsje minder wordt, maar geen, stress, het hoord er ook een beetje bij, sommige baby's hebben het nou emaal... En het gaat ergens wel over als ze groot worden. 

Heel herkenbaar! Hier komt het er ook met golven uit en niet zo’n klein beetje... begon ook na de kraamweek. Het komt er soms ook met een grote druk uit en heel ver. Ik moet me 2 keer verkleden maar haar ook 3 a 4 keer per dag als ze het aankleed kussen ziet huilt ze al.
Zelf twijfel ik inmiddels over reflux. Wij hebben de wieg op houten blokjes staan want plat slapen is geen optie. Verder ga ik vanmiddag naar het consultatie bureau want ik wil tips. Mondjes terug geven oke, maar bij ons is het ook echt veel meer dan mondjes. Zo sneu! Kwam zelfs door dr neus?

Hoi! Gefeliciteerd met je zoontje!
Wij hebben met onze baby ook veel last gehad van spugen. Hij is nu bijna 10 weken en spuugt nog steeds veel, maar bij ons helpt johannesbroodpitmeel door de voeding doen (heel weinig helpt al). We doen dit nu echt sinds vorige week en het spugen is echt zoveel minder! Verder heb ik een paar weken geleden bij de huisarts (was daar voor spruw) gevraagd of ik me zorgen moest maken. Je hoeft je geen zorgen te maken, zolang je kindje genoeg plasluiers heeft (zo'n 6 per dag), goed groeit en levendig is (hoewel je bij een baby van 9 dagen dat nog niet zo heel goed ziet, maar je ziet wel of hij 'normaal' doet - wat je gewend bent, goed drinkt etc).
Het consultatiebureau doet niet veel aan reflux klachten, zolang de baby dus goed groeit en genoeg natte luiers heeft. Het is mij door een bevriende cb arts uitgelegd: het is nou eenmaal zo dat een baby ongeveer 1/5e van zijn lichaamsgewicht drinkt per dag, een maagklepje heeft dat nog niet volgroeid is en het grootste gedeelte van de dag ligt - risicofactoren voor spugen. Het indikken stond ik zelf héél sceptisch tegenover, maar het werkt hier dus echt! Wat wij verder al sinds de eerste week doen is hem na de voeding in de babybjorn zetten. Dan hoeven we hem niet vast te houden heel lang, maar ligt hij ook niet op zijn rug.

Terug
Bovenaan