Bij ieder spuugje van onze zoon was er wel iemand die zei: Ooh vast een reflux kindje. Grrrr wat heb ik me eraan gestoord. Onze zoon is niet onderzocht, maar het ‘klepje’ dat zorgt dat voeding goed blijft liggen werkt niet helemaal naar behoren bij de geboorte. En het schijnt dat het bij jongetjes nog iets minder ver ontwikkelt is dan bij meisjes bij de geboorte.
Onze zoon kreeg de eerste vijf maanden bv en het spugen ging 24/7 door. Toen we overgingen op kv ben ik dit langzaam aan gaan indikken en gaf het met een dr Brown fles met ventiel. Had niet perse het idee dat deze fles hielp tegen het spugen. Iedere dag boxkleed in de was, kleertjes bleven heel per ongeluk soms een hele dag draagbaar, zure lucht all over te place en slabbetjes waren niet aan te slepen. Toen hij kon omrollen werd het nóg erger. En zo in een keer stopte het... Duurde wel lang hier, maar dat geroeptoeter ‘reflux’... toen ik met 7 mnd bij de kinderarts was zei hij dat alle kindjes het hebben en er veel te snel reflux geroepen wordt. Ene kindje heeft er meer en langer last van dan het andere kindje. Nu 1 jaar en standaard ‘s ochtends na de fles nog wel een keer spugen. Kan 10 minuten daarna maar ook net zo goed een uur na de fles.
Geen medische reden? Misschien dik je de flessen te veel of juist te weinig in? Andere speen? Na een voeding evt. in de wipstoel iets meer overeind dan plat liggend op de rug.
Het wordt echt een keer beter en dan komt er vast iets voor in de plaats. (Hier kwam het eindeloos kwijlen,ook zonder doorkomende tanden). Tot die tijd: lekker wasmiddel aanschaffen (iets dat de zure lucht overtreft), hopen dat het lang mooi weer blijft zodat de was lekker snel droog is, ook een reserveshirtje voor jezelf in de luiertas mikken en als je weg gaat zelf pas je schone kleren aantrekken als je de kleine in de maxi cosi hebt liggen ?
En... bij drie keer in je nek gespuugd te zijn jezelf grandioos trakteren. Gebeurt het vaker dan moet je absoluut je kind niet meer over je eigen schouder leggen, maar iemand anders de eer gunnen ?