spugen

mijn zoontje van 3 weken heeft vanaf de geboorte gespuugd maar de laatste dagen wordt het steeds erger. Hij spuugt s middags veel na ong. 1,5 uur na de bv. Smorgens spuugt hij meestal veel van 6.30 tot ong 8.30 waardoor hij ook meteen weer honger heeft en ik dus om het half uur moet voeden omdat hij krijst van de honger. ik heb alles al geprobeerd: schuin leggen, het teveel afkolven, veel pauzes laten nemen, het niet oppakken na een voeding, wel of niet laten boeren enz. Wie weet een probaat middel.
 
Hoi,
Mijn dochter van vier weken had dat ook. Ik ben toen minder gaan voeden (nog maar 1 borst ipv 2). Die kan ze dan helemaal leeg drinken (binnen 10 minuten heeft ze meestal wel genoeg). Dat heeft enorm geholpen. Ik had gewoon teveel voeding waardoor de tweede borst te snel te veel melk gaf. Je hoorde haar ook echt de melk naar binnen 'gloeken'. Nu kan ze ook rustiger drinken.
Ik kreeg ook het advies om haar goed te laten boeren maar wat ik ook deed er kwam nauwelijks een boertje uit, dus dat was ook niks (jong baby's zouden ook nog niet zo goed kunnen boeren).
Succes ermee!


 
Mijn dochter had er ook erg veel last van. Ik ben toen wat afgekolfde borstvoeding gaan mengen met Nutriton (Johannesbroodpitmeel, verkrijgbaar bij drogist). Ik gaf dit dan net voor het aanleggen aan de borst. Dit heeft al behoorlijk geholpen. De voeding wordt dan in de maag namelijk ingedikt.

Succes !
 
Let er op dat je niet teveel afkolft anders blijven je borsten te veel melk produceren. Je borsten maken melk aan naar gelang de vraag en als jij ze dus elke keer helemaal leeg kolft gaan ze weer meer produceren.
 
Beste Carolien,
Ik gaf weliswaar flesvoeding maar mijn beide kinderen hebben nogal de neiging om te spugen. Nutriton (met een t, dus niet te verwarren met Nutrilon) is een goed en veilig middel. Ik heb er met beide kinderen goede ervaring mee. Het is alleen wel even proberen hoeveel Nutriton hij nodig heeft. Begin met weinig, als hij dan nog spuugt doe dan iets meer totdat het spugen over is. Succes!
 
Hoi Carolien,

Wat je wel goed in de gaten moet houden is hoe hij spuugt. Met een boog? Dan zou het namelijk een vernauwing van een spier van de maagin gang of -uitgang kunnen zijn. Ik weet niet precies meer welke spier het is, ik weet alleen dat het pylorus stenosa heet (als je het zo schrijft). Het gevolg hiervan is dat de voeding niet door kan naar de darmen, en dat alles er met een boog uitgegooid wordt. Een van de kenmerken is ook, dat het spugen steeds erger wordt.
Maar mijn ervaring is dat borstkindjes vaak veel meer spugen dan fleskinderen. De mijne hebben allemaal gespuugd tot ze (veel) vaste voeding kregen. Als ik ze aan iemand anders gaf, gaf ik er standaard een doekje bij, en zei: pas op, hij/zij spuugt.
Ik zou wel even in de gaten houden dat hij niet met een boog gaat spugen, en dat hij goed blijft groeien.
Trouwens, in het begin hoef je ook maar één borst per keer te geven. Twee borsten is alleen de eerste week tot de borstvoeding goed op gang is gekomen. Daarna hebben ze aan een borst genoeg. Als je twee borsten geeft, krijgen ze alleen maar de voormelk binnen, en missen ze de vette achtermelk. Je merkt na een paar maanden vanzelf dat ze aan een borst niet meer genoeg hebben, en er de tweede bij nodig hebben. Dit naar aanleiding van de reactie van Simone, dat ze blijkbaar tot die tijd haar dochter steeds twee borsten had gegeven. Je hebt helemaal gelijk, Simone, dat was echt te veel. Tegen de tijd dat de kraamverzorgster weggaat, moet je in feite weer op een borst per voeding zitten, en ik moet zeggen dat ik dit geen goede zaak vind, dat de kraamverzorgster je dat niet verteld heeft.
Veel succes, en ik hoop dat het inmiddels beter gaat.
 
Terug
Bovenaan