spugen

Hallo,
Mijn dochter is twee maanden en spuugt nu wat vaker dan in het begin. Ik geef borstvoeding en weet nooit of ik één of twee borsten moet aanbieden. Betekent spugen dat ze genoeg heeft gedronken?
Ze krijgt nog steeds zeven voedingen per dag en komt vaak om de 2,5 uur. Ook als ze veel heeft gedronken. Soms geef ik haar ook wat tussendoor als troost.
groetjes Thea
 
Hoi Thea,

Als je dochter er zelf geen last van heeft, is het geen probleem als ze spuugt. Ik had zelf vooral in het begin een nogal overvloedige melkproductie ;-) en mijn dochter spuugde ook regelmatig. Je kan het inderdaad zien als een teken dat ze genoeg krijgt. Soms komt het bij mijn dochter ook omdat haar een boertje dwarszit: er komt dan wat melk mee. De hoeveelheid lijkt meestal meer dan wat het is.

Zeven voedingen is heel normaal op die leeftijd hoor. Ik tel ze zelf nooit zo, maar die van mij (7 mnd.) krijgt dat denk ik ook nog wel. Als ze aan één borst genoeg heeft, hoef je de andere niet te geven. Je kan natuurlijk altijd de andere aanbieden, hoeft ze niet dan heeft ze blijkbaar genoeg.

Groetjes,
Pauline
 
Hoi Thea,

Mijn zoontje is bijna 7 weken en ik heb hetzelfde. Hij spuugt ook en hij krijgt ook ongeveer 7 voedingen per dag (ik tel niet echt, geef bv op verzoek). Ik weet ook niet precies of ik nou een of twee borsten moet geven. Op het cb geven ze daar ook niet echt goede raad over. Ik probeer meestal wel te rekken naar om de drie uur voeding, maar als hij echt zo loopt te gillen, nou dan bekijken ze het maar met die drie uur dan krijgt hij gewoon de borst hoor. Als troost (tussendoor) geef ik hem een speentje ipv borst, want anders blijft hij spugen.
Ik heb het idee dat hij spuugt om waarschijnlijk twee redenen. De ene keer heeft hij gewoon teveel gedronken en de andere keer zit er een boertje dwars en komt er dan wat melk mee.
Je ziet dat ik het ook niet precies weet. Maar ik doe het op gevoel en mijn zoontje groeit goed en is over het algemeen tevreden.
Veel succes ermee!! Groetjes Emely
 
Als een kind spuugt na de borstvoeding betekent dit dat hij genoeg heeft gedronken, hij zit vol. Wanneer je blijft geven terwijl hij genoeg heeft zal hij ook blijven spugen. Reden van eerder komen kan ook zijn dat er nog voeding in haar buikje zit. Sommige kinderen vinden dit een vervelend gevoel en uiten dit door te huilen. Probeer eens wat rooibosthee in een flesje te geven (10 ml per keer tot
5x per dag. Dit heeft onze dochter goed geholpen.
Groetjes en succes Astrid
 
Het cb zei mij altijd proberen 2 borsten te geven: 1 helemaal leeg laten drinken en de 2e als toetje gebruiken. Van de 2e drinken ze dan alleen de voormelk, zodat je bij de volgende voeding met deze borst begint en ze eerder bij de achtermelk zijn, dit is de vette melk waar ze goed op groeien en ook eerder van verzadigd zijn. Wanneer je 1 borst geeft beginnen ze telkens met de voormelk, waardoor ze als ze genoeg hebben minder achtermelk, dus ook minder vetten binnen hebben gekregen. Wellicht is dit een reden dat ze na 2,5 uur alweer wil drinken. Ik hoop dat dit je helpt.
 
Ik zou niet te veel op die drie uur letten! Het is het beste je kind op verzoek te voeden, zelf weet je kind nl. het beste wanneer het honger heeft. Als het niet meer wil, zal het stoppen en eventueel een beetje melk teruggeven (spugen). Dit laatste is eerder een wasprobleem voor mama, als een echt probleem voor de baby.
In principe is 2 borsten het beste, eerst eentje 'leeg' en de tweede als toetje. De eerstvolgende drie uur bied je vervolgens als je kind wil, alleen maar die 2e borst aan. Bij de eerstvolgende voeding wordt die borst dan de eerste borst. Etc. Op die manier krijgt je kind meer achtermelk binnen.
Flesjes met wat dan ook zijn bij kinderen onder de 6 maanden uit den boze, ze verstoren het evenwicht in de borstvoeding. Je kunt natuurlijk die rooibso wel zelf drinken. Het is erg lekker!
 
Mijn zoontje is nu 7 weken. Toen hij vijf dagen oud was dronk hij a 2 uur en ik bood beide borsten aan. De verloskundige vond toen dat ik a 3 uur maar 1 borst moest geven! Ik en ook de kraamvpk vonden dit onzin. Echter daar wordt je wel onzeker van. Ik ben er nu na veel geprobeer uit, ik laat het hem zelf bepalen. En dat is vaak 2 borsten, maar soms ook maar 1. Soms is dat genoeg en soms komt hij na 1 uur dan weer. En voeding geeft hij ook af en toe terug, volgens mij omdat er dan een boertje in de weg zit. Bied maar gewoon de 2e borst aan, je kindje gaat dan vanzelf wel aangeven wat het wil en maak er dan geen punt van als ze soms maar 1 borst wil.
Mijn zoontje komt om de 3 uur, soms is het echter 2 uur en soms om de 4 of 5 uur. Ga gewoon op je eigen gevoel af hoor, zoveel mensen = zoveel adviezen
 
Cindy,
Ik denk dat jij door hebt waar het om gaat! Heel belangrijk is het kijken naar wat je kind aangeeft en genoeg zelfvertrouwen hebben om daar op in te gaan! Op verzoek voeden kan soms wat onregematig lijken, maar uiteindelijk varen jij en je kind er het beste bij!
 
Terug
Bovenaan