Spugen

Hallo allemaal,

Ons zoontje is nu 7 weken. Hij krijgt volledige borstvoeding en dit gaat goed op 1 puntje na. Zo nu en dan spuugt hij er al de voeding in golven uit. Dit gebeurt niet heel vaak en zeker niet na elke voeding. Hij doet dit dan bijvoorbeeld bij 1 voeding op een dag en gemiddeld om de dag. Dit kan ook een aantal dagen achter elkaar zijn en dan weer een paar dagen niet.

Ik maak me hier wel een beetje ongerust over, want het is echt flink spugen in grote golven (hele maaginhoud komt dan naar buiten). Soms komt het zelfs door zijn neus naar buiten. Ik weet dat het waarschijnlijk niet zo heel erg is, want het gebeurt maar zo nu en dan en zeker niet bij elke voeding, maar je wordt er wel ontzettend onzeker van. Zeker omdat ik op verzoek voed. Ik vind het nu erg lastig om in te schatten wanneer hij genoeg heeft want soms geeft hij het perfect aan (gaat van de borst af en wil dan niks meer van de borst weten) maar soms kan hij ook gewoon blijven drinken, blijft happen naar de borst en dan komt het er op een gegeven moment gewoon uit.

Wie heeft dit ook meegemaakt of maakt dit nu mee? En wat zijn eventuele oplossingen voor dit probleem. Ik hoor ze graag van jullie!

Groetjes
Esther
 
Hoi Esther,
Moeilijk he om in te schatten allemaal, vind ik ook! Ik heb het ook een paar keer gehad dat het het een hele voeding was maar vaak is het een klein beetje. Is wel iets van de laatse weken (Tim is nu 7 weken) Ik hoorde op het CB dat over borstvoeding ook wel wordt gezegd 'tot het je neus uitkomt' dus het is een vrij normaal verschijnsel. Oogt hij verder teverden en groeit hij goed dan krijgt hij vast genoeg en misschien dus zelfs teveel. Huilt hij misschien uit moeiheid of zuigbeheofte en zie jij het als honger. Gezonde baby's van 6 pond plus kunnen echt 2,5 tot 3 uur op een voeding teren (behalve de regeldagen) en ik weet niet hoe vaak je voedt? Mij werd aangeraden om voor de voeding je pink te geven of speen dan is de eerst zuigbehoefte eraf en drinken ze rustiger. Tussendoor boeren dan minder krampen. En kijk eens als hij huilt of even sabbelen op je pink en even tuttelen bij mama ook volstaat. Ik geef nu ongeveer om de drie uur dus dat zijn 8 voedingen per dag maar het mag al naar de 6 voedingen als dat lukt, maar Tim was vrij klein dus die heeft het denk ik nog wel even nodig om de 3 uur. Succes!
 
Hoi Esther,

Jou verhaal is heel herkenbaar.
Mijn zoontje deed (en doet soms nog) precies hetzelfde. Ik maakte me ook zorgen, was bang dat hij niet genoeg binnenhield. Ik kan je geruststellen, het is niet erg zolang je zoontje genoeg natte en vieze luiers produceert.
Waarschijnlijk krijgt hij gewoon teveel voeding binnen en spuugt het teveel weer uit. Heel soms kan het zijn dat er een klepje in de slokdarm niet goed sluit waardoor de voeding terugkomt. Maar ik denk dat dat bij jou zoontje niet het geval is omdat het niet bij elke voeding gebeurt.

Ik lees dat je op verzoek voedt, dat doe ik ook. Ik weet niet hoe lang jij hem aan de borst laat, maar ik heb de tip gekregen om niet langer dan een half uur te laten drinken. Zo leert hij dat hij een half uur de tijd heeft en dus niet eindeloos aan je borst mag blijven hangen en tussendoor gezellig een dutje te doen. Zo blijft het voor jou ook plezierig om bv te geven. Sommige vrouwen krijgen namelijk het advies dat een baby zo vaak en zo lang hij wil mag drinken. Als ik mijn zoontje zijn zin geef blijft hij het liefst uren zuigen. Nu haal ik hem er na een maximaal een half uur af (soms ook wel eens 40 min. hoor) en laat hem dan nog even op mijn pink/speen zuigen. Hij heeft veel zuigbehoefte, vandaar. Als hij in het halve uur niet voldoende heeft gehad, dan meldt hij zich gewoon iets eerder. Ik wilde je deze tip toch even meegeven, weet niet of je er iets aan hebt hoor.

Succes en veel plezier met het geven van bv.

Groetjes Miranda
 
Hoi Esther,

Er schiet me nog iets te binnen.
Mijn moeder kent een Drenths gezegde:
speiers zijn deiers" (weet niet of de spelling goed is hoor, mijn drenths is niet zo goed)
Het betekent dat kinderen die veel spugen vaak goed groeien. Nou bij ons gaat het gezegde wel op. Mijn zoontje woog bij zijn geboorte 3985 gram en nog geen 6 weken later al 6100. meer dan twee kilo gegroeid dus. Morgen moeten we weer naar het cb. Hij is dan bijna 10 weken. Ben benieuwd hoe zwaar hij dan is.
Ik vond het wel leuk om dit nog even te vermelden.

Groetjes Miranda
 
Hoi Esther, mijn zoontje heeft hier ook last van. Bij hem gebeurt het ook maar ongerveer 3 x in de week. Hij is nu 9 weken en het lijkt wel of het minder wordt. Misschien heeft het ermee temaken wat jij zelf hebt gegeten (vet), weet niet of dat mogelijk is maar je kan het in ieder geval even in de gaten houden. Ik heb het ook op het CB gemeld maar volgens hun is dit niet erg. Mijn ventje groeit ook erg goed, ruim 2 kilo in 2 maanden dus hij zal echt genoeg krijgen, misschien klopt het gezegde van Miranda dan wel!!

Groetjes
 
Hoi!
Bedankt voor jullie reacties. Mijn zoontje Jesse drinkt eigenlijk nooit langer dan een kwartier/20 minuten aan 1 borst. Meestal krijgt hij daarna een schone luier en dan proberen we de andere borst nog even. Soms drinkt hij daar ook nog even uit en soms ook niet. Ik ga er nu dan maar gewoon vanuit dat hij genoeg heeft gehad. Jesse groeit verder goed (woog bij geboorte 2880 en bij eerste bezoek van ruim 4 weken aan cons.bureau 4460) en plast en poept voldoende, dus ik denk dat ik me verder geen grote zorgen hoeft te maken.

Maar het is inderdaad soms lastig in te schatten, maar eigenlijk is het ook logisch want je kent je kindje natuurlijk nog maar een paar weken. En ik wil het ook allemaal zo goed doen....

Groetjes
Esther
 
Romi had ook last van spugen na een voeding maar ook steeds van opkomend maagzuur, en veel boeren met een erg zure lucht. We zijn er mee naar de kinderarts geweest en die heeft geconstateerd dat ze last heeft van Reflux. Dat houd in dat de sluitspier tussen maag en slokdarm niet goed werkt waardoor het eten weer terug stroomt naar boven! Wij zijn toen overgegaan op dikkere voeding en we kregen houdingtips:Meer rechtop laten eten beetje in zithouding, na het eten minimaal 30 a 40 minuten tegen je aan omhoog houden of haar op dr buikje laten liggen! Maar ik weet niet precies hoe dat bij jou zit omdta je natuurlijk borstvoeding geeft!

Ik vind de zuigbehoefte ook heel logisch klinken dat hij eigenlijk teveel drinkt omdat hij enorme zuigbehoefte heeft en het teveel er damn uitspuugt. Misschien eens voorzichtig een speentje proberen!

Groetjes Corine
 
Hoi Esther,

Fijn te lezen dat het zo goed gaat met je zoontje. Hij is in vier weken tijd ook al enorm gegroeid, wel anderhalve kilo!!! Ik zou me dus geen zorgen meer maken. Mijn zoontje was vanochtend op het cb 7040 gram (10 weken oud) hij groeit dus ook als kool. Ik heb nog even gevraagd of dat niet teveel is, maar volgens het cb groeien kinderen die bv krijen nu eenmaal harder, dus ook daar hoef je je geen zorgen om te maken. Geniet lekker van elkaar!!!!!
Groetjes Miranda
 
Terug
Bovenaan