spugen

Hoi hoi

Ik las bij hat andere onderwerp veel over spugen. Ik dacht ik kan er onder wat schrijven, maar dan leest waarschijnlijk niemand het.....

Dus hier mijn ervaringen met spugen. Mijn zoon is nu 7,5 maand en heeft vanaf het begin veel gespuugd. Ook wel een uur of 2 uur na de voeding nog.
OP het cb zeiden ze eerst dat komt wel goed en niet veel aan te doen. Ook zeiden ze eerst dat het aan de structuur enzo lag die ik gaf. Na lang zeuren van mijn kant, kwamen ze er ook wel achter dat dat het niet was.....

Tom krijgt nu 5 grote scheppen johannesbroodpitmeel door zijn fles voeding van 180 ml. Eigenlijk mag maar 4 afgestreepte scheppen, maar dat hielp bij hem niet. Op het advies van het cb mocht dit.
Tom krijgt ook geen kantenklare potjes eten, want hier heeft hij ook last van. Dat komt er ook weer uit. Vooral met boeren.
Dixsap kan hij ook niet binnen houden, dat komt er in zijn geheel weer uit.

Ik mocht van het cb zelf kiezen of ik naar de dokter ging. Maar tot een maand of 9 a 12 kunnen ze er vanzelf over heen groeien.
Tom groeit verder goed en hij ontwikkelt zich goed.   Zolang ik de johannesbroodpitmeel gebruik en zelf kook, vers fruit geef, dan gaat het goed. Dus wij hebben besloten om te wachten tot hij een jaar is.

Hi,

bedankt dat je hier wat post over spugen..
ook mijn zoontje spuugt redelijk veel, de ene keer komt het er echt in een boogje uit, dan andere keer stroomt het alleen wat naast zijn wangetje, en soms ook nog rustig na een uur of 2....
hij is nu 2 weken en 3 dagen oud, en vind het zo zielig als hij zo moet spugen,

vanaf wanneer mag dat johannesbroodpitmeel (zo heette het toch)
aan de andere kant, dan word de voeding wat dikker he??? hij heeft ook problemen met zijn fles leeg krijgen, ik heb het idee soms dat hij te hard moet zuigen, en dus moe word...dus als de voeding dan nog dikker zou zijn, moet hij nog meer moeite doen...

moeilijk hoor, ik moet 14-9 naar het CB, en als het spugen dan nog zo is, dan ga ik toch eens vragen wat eraan te doen..
want op het moment zou hij 6x110 mogen..en die 6 voedingen komt ie meestal wel aan, maar niet aan de 110, die heeft hij meestal maar 1x in de 24 uur, vind het dus best moeilijk, krijgt hij wel genoeg..

liefs san

Hoi Ria en San,
Ik wil hier graag even op reageren; ik heb een zoontje van 14 weken geboren op 24 mei jl. Hij spuugde met de 3e/4e week ook veel...dit werd eigenlijk steeds meer en kwam er met een boogje uit. Ben eerst naar de wijk verpleegkundige gegaan die verwees me meteen naar de huisarts omdat David blijkbaar niet echt was aangekomen....wat ik niet echt door had toen...de huisarts heeft me doorverwezen naar de kinderarts. Die zag toen dat hij voeding inhield omdat zijn maagspier te nauw was waardoor die voedingen er dus telkens uitkwamen...Gelukkig was er iets gevonden dus. Ik dacht nl dat ik gek was zeg maar...
Dit verschijnsel heet pilorus hypotrofie als ik het goed schrijf. Zoek maar eens op...dit komt met name voor bij jongentjes overigens...
David is hier uiteindelijk aan geopereerd in het WKZ in Utrecht. Echt even schrikken maar we zijn nu dus 2 maanden verder en de fv gaat perfect! Ik krijg er nu echt met gemak 5/6 flessen van 180cc in....en hij spuugt nauwelijks meer!!!
Mijn reactie is dus; ga niet lopen stressen of hannissen met die voeding maar trek aan de bel! Het komt echt vaker voor en het is opzich zelf genomen een kleine ingreep....ik hoop niet dat ik je bang heb gemaakt maar mijn idee isdat moeders hier te lang mee blijven rondlopen en dat is niet goed! Ook niet voor het kind want die wordt er steeds akeliger van.
Evalyne

Hoi hoi

Goed om ook jouw verhaal te lezen. Niet dat het fijn is dat je zoon zo jong al onder het mes moest, maar wel dat dat ook kan.
Tom groeit goed en ontwikkelt zich goed, dus ik zag het nut niet ervan om door de medische mallemolen te gaan. Omdat het verdikken van zijn voeding goed helpt. En ook zelf eten maken gaat prima. Hij is een vrolijke vent. Af en toe heeft hij last van oprispingen, maar dat gaat ook wel.
Ik moet hem na zijn voeding niet meteen op bed leggen. Tom is ook een heel drukke jongen, hij zit/ ligt nooit stil. Dat deed hij al niet in mijn buik. Dat kan ook een oorzaak zijn, zeiden ze op het bureau.

Tom is nu 7,5 maand, maar ik meot wel eerlijk zeggen dat hij nog steeds geen dixsap binnen houd. Ik ben een maand geleden gaan minderen met johannesbroodpitmeel, maar dat kon hij nog niet hebben.
Ik hoor om me heen (forums enzo) dat het vaak bij 8 maanden beter gaat.

Als je het niet vertrouwd, dan zou ik het gewoon laten onderzoeken. Dan weet je het zeker.

Ik zou ook eerst overleggen met het cb over het gebruik van johannesbroodpitmeel. Je kan ze altijd bellen. Tom drinkt dit met een s/m/l speen op stand m. Maar je moet toch zelf uitvinden wat het makkelijkste drinkt.

Groetjes Ria

Hoi hoi,

nou nu is het alweer een paar voedingen goed gegaan..maar vanacht weer niet..
zo erg dat er slijm mee kwam, en hij was ineens een soort van verkouden..
helemaal snotjes uit zijn neus..  hihi maar dat is nu gewoon alweer over, en hij ademt weer normaal..heel apart..
hij wisselt het gewoon leuk af, ene voeding goed eten, fles op..andere voeding maken we er een zooitje van en spugen we alles uit..hahaha

ik mag maandag ff binnen lopen bij het CB om hem te wegen, een keertje extra dus dat ga ik wel doen..als hij dan weer aangekomen is, dan gaat het tenminste prima..en dan moet ik 14-9 voor mijn eerste afspraak..tot die tijd, blijf ik het gewoon zo doen, vooral omdat hij niet elke voeding is, en dan maar ff verder kijken..

tis zeker niet leuk als je kindje al zo jong onder het mes moet..gelukkig heeft het wel geholpen!

Liefs san

Hallo,

Mijn zoontje begon toen hij 8 dagen oud was met spugen. het werd zelfs zo erg dat hij moest worden opgenomen in het ziekenhuis. Het eerste wat de kinderarts mij daar vroeg was welk merk fles ik gebruikte. Dat was op dat moment AVENT. Daar bleek het dus aan te liggen.
De kinderarts vertelde mij dat voor veel kinderen de aventflessen niet geschikt zijn en dat veel kinderen door deze flessen moeite hebben met hun voeding.
Ik kreeg een andere fles mee van de dokter (met rubberen speen) en mijn zoon dronk in 1 x een flesje van 100 cc leeg. (dit was thuis nog maar 40/60 cc.
Enkele maanden later had een vriendin van mij hetzelfde probleem. Ik heb haar toen aangeraden andere flessen te gebruiken en jawel hoor ook bij haar hielp dit. Ik hoop dat je er iets aan hebt. Het is namelijk jammer om met de voeding te gaan sukkelen als het aan de fles ligt.

Groetjes

Hoi hoi,

ik heb dat ook al geprobeerd, veel verschillende spenen ook...
heb een gewoon goedkoop flesje geprobeerd, en daar verschillende spenen opgezet..maar daar deed hij het ook niet lekker mee,

ook nog een difrax fles geprobeerd, werkte wel beter, maar die zoog weer niet goed..
dus blijf toch bij avent, het gaat nu wel weer iets beter, vandaag al 2x zijn volledige voeding op, en alleen vanochtend flink gespuugt en meer nog niet!! YES YES

Liefs san

Hoi,

Mijn dochter (nu 14 weken) heeft veel last van krampjes en spugen. We zaten eerst op Nutrilon Omneo maar dat hielp ook niet.

Op aanraden van het cb zijn we nu overgegaan op Nutrilon Pepti voor koemelkallergie. Het schijnt dat heel veel baby's hier last van hebben en dat ze er na een jaar overheen kunnen groeien.

Ik merk nu al binnen 3 dagen dat ze meer drinkt, meer binnenhoudt en minder krampjes heeft.

Groetjes Cindy

Terug
Bovenaan