spugen

Hallo,
Mijn dochtertje is een maand te vroeg geboren, nu is ze 3,5week oud.
Ze krijgt vanaf begin borstvoeding, al had ze erg veel moeite met zelf aanhappen en drinken. Ze was hier vaak te moe voor. Nu drinkt ze zelf en goed ook. ALleen is ze altijd misselijk na een voeding, ik moet haar echt meteen rechtop houden en dit zeker een kwartier tot half uur, anders spuugt ze alsnog. Vaak trekt ze van die gezichten dat ze misselijk is of het zuur heeft. Ook smakt ze, alsof ze wat terughaalt en kijkt er erg ies bij. Daarnaast maakt ze ook gorgelende en klagende geluiden.
Ik maak me best zorgen hierover.
Is er iets met mijn voeding?
Herkent iemand dit?
Op internet heb ik iets gelezen, genaamd Reflux... zou dit het zijn?
 
spugen doet een baby'tje niet omdat je voeding niet lekker is, of niet goed. er zijn veel baby'tjes die last hebben van hun maagklepje, die is nog niet helemaal goed dicht gegroeid. en dan loopt er na het drinken wat melk terug in de slokdarm. dat is dan zuur, omdat er maagzuur bij zit. en nee dat smaakt niet lekker..
mijn zoontje spuugde ook heel veel, en bij hem is nooit reflux geconstateerd. (daar horen meer symptomen bij, geloof ik) Ik gaf geen borstvoeding, en ben toen na 4mnden aan rommelen speciale voeding gaan geven voor spugende baby's. en dat helpt een hoop. omdat ze nog zo klein is, zou ik het met het CB overleggen.. Kunt niet zomaar wat gaan uit proberen met zo'n kleintje. en daarbij word het met borstvoeding een stuk lastiger, dan zou je moeten gaan kolven en dan bij dat flesje speciaal poeder doen voor pas geboren baby's. ( kan even niet op de naam komen)
hopelijk heb je er iets aan..
 
Allereerst super fijn dat jouw dochtertje goed heeft leren aanhappen en goed kan drinken :) Mijn kleine was 7 weken te vroeg en daarbij is het aanhappen helaas nooit gelukt :-(

De klachten lijken op lichte refluxklachten, maar niet heel ernstig. Elke baby heeft in zekere mate last van reflux, omdat het maagklepje nog niet gesloten is. Ze geven wat terug bij het laten van een boertje enzo. De meeste baby's hebben hier verder geen last van.

Als je dochtertje echt pijn heeft is het natuurlijk een ander verhaal. Mijn zoontje heeft reflux en zijn drinkgedrag was; altijd verslikken, veel spugen in bogen, veel slikken, ontroostbaar krijsen na de voeding en hij was met geen mogelijkheid in bed te krijgen. Hij krijgt nu maagzuurremmers, speciale voeding die nog extra wordt ingedikt met nutriton (JohannesBroodPitMeel), na elke voeding houden we hem minstens 15 minuten omhoog en in zijn bedje ligt hij schuin (met zijn hoofdje omhoog dus zeg maar).

Ik zou zowiezo het CB om advies vragen en als je bij de KA loopt ivm de vroeggeboorte kan je het ook daar voorleggen. Zolang je dochtertje geen pijn heeft maar 'alleen een beetje zuur' zou ik me niet teveel zorgen maken hoor :)

Wat je kan proberen is nutriton gebruiken, dit kan ook als je BV geeft. Je maakt dan een papje en geeft 1 lepeltje voor en 1 lepeltje na de voeding, dit zorgt ervoor dat de voeding in de maag wat dikker wordt en het dus minder makkelijk weer omhoog komt. Dit zal het CB of de KA misschien ook wel voorstellen, omdat het toch vaak gebruikt wordt bij dit soort klachten.

Succes ermee en ik hoop dat de kleine meid snel van de klachten af is! :)
 
Hoi ik zou even het CB vragen. Je kan nutriton gaan gebruiken. VOor de voeding geven aan de baby en dan Bv gaan geven.
Onze man heeft ook reflux klachten en de nutriton helpt goed. Is wel even zoeken naar de juiste verhouding.

Succes ermee

 
Nog gefeliciteerd met de geboorte van je dochtertje :))
Wat fijn dat het drinken aan de borst nu toch goed gaat! Spugen kan soms een vervelend probleem zijn. Misschien heb je iets aan de informatie in de volgende artikelen?
http://www.lalecheleague.nl/Bijzondere-omstandigheden-baby/Reflux-of-een-mondje-terug.html
http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/al-even-bezig/spugen-1.html
http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/al-even-bezig/spugen-2.html
 
Gefeliciteerd met je meisje,

Wat betreft eventueel reflux; ik zou het zeker bij het CB ( arts) voorleggen. Niet ieder kind met reflux heeft nl dezelfde symptonen. Mijn dochtertje was op zich een erg tevreden kind, maar spuugde ( bijna ) iedere voeding uit. Het ging dan niet over een beetje terug geven, het ging in zulke hoeveelheden dat we haar en ons zelf minimaal vier keer per dag konden verschonen. Maar ze bleef erg tevreden etc. De speciale voeding tegen spugen, alle goede tips, niks hielp. Na twee maanden kreeg ze pas zelf last, werd huiliger ( dat ging vrij snel). Door het spugen was haar slokdarm gerriteerd/gaan ontsteken waardoor het voor de KA duidelijk werd. Met medicatie, speciale voeding en nutrion is het verbeterd. Maar niet ieder kind met reflux krijst etc, het pijnlijk worden kan langzaam aan ontstaan.

Veel succes en geniet van je meisje!
 
Mijn zoontje heeft verborgen reflux. Dus praktisch niks aan te merken, behalve dat hij na het eten bleef boeren en daar heel vies bij keek. Veel spugen heeft hij niet gedaan. Ook bij hem kwamen veel later eigenlijk pas de klachten en heeft hij ook medicijnen en nutriton gekregen. Blijf er alert op, want het hoeft geen reflux te zijn, maar ze kunnen er later wel veel last van krijgen. (weigeren van voeding was bij ons de grootste aanleiding)
 
Terug
Bovenaan